Run up in een huur kist

Master Switch

New member
Sinds ik mijn eigen kist heb, neem ik ruim de tijd voor de runup. Eerst de olie echt warm genoeg laten worden, de motor echt een tijdje op toeren laten draaien en rustig luisteren of hij een hele tijd normaal blijft lopen, dat werk.
Ik word meestal wel door een kistje of 2 ingehaald tijdens mijn run up. En ik ben er nog trots op ook.
Toen ik nog een huurder was, was ik me bij de run up er altijd van bewust dat ik daar minuten betaalde die ik niet vloog. Bovendien, als de kist op tijd terug moest zijn, ging de run up toch maar mooi ten koste van de beschikbare vliegtijd.

Hoe is dat tegenwoordig, als je een kist huurt en je krijgt hem als eerste koud mee? Betaal je dan voor de langere run up tijd?
 
Hoe is dat tegenwoordig, als je een kist huurt en je krijgt hem als eerste koud mee? Betaal je dan voor de langere run up tijd?

Dat hangt van de verhuurder af. Je kunt op de website zien of ze zuivere vliegtijd (op de hobbs meter) afrekenen of bloktijd. In dat laatste geval betaal je voor de runup en het taxiën.
 
Die huur blokjes halen hun TBO volgens mij net zo goed als jouw eigen blok, maar - gek genoeg - ben je met je eigen spullen altijd voorzichtiger. Betrap me er zelf ook wel eens op.

Ik betaal overigens gewoon de bloktijd, maar neem wel even de tijd voor de run-up etc...
 
Er zit wat dat betreft trouwens ook wel een verschil in landen. In Nederland is het erg gebruikelijk om bloktijd te huren, terwijl het in Duitsland veel gebruikelijker is om zuivere vliegtijd te huren.

Aangezien ik zelf eigenlijk altijd zuivere vliegtijd huur, neem ik normaal ook ruim de tijd voor mijn run-up. Waarom zou ik me haasten? Niet goed voor mij, niet goed voor de kist en ik heb ook geen economisch argument om me te gaan haasten.

Bloktijd huur vind ik trouwens niet alleen vanwege wear-and-tear op de spullen een minder goed idee. ik zie zo nu en dan ook wel dat mensen toch nog even snel voor die landende kist willen starten. Ook daar heb ik zoiets van: Hmm, die kist zit bijna op final. Final is hier niet zo lang. Ik wacht wel en neem mijn tijd.....
Wat mij betreft dus ook een veiligheidsaspect.
 
Ik wil niet iets insinueren of speculeren maar kan dit een reden zijn dat er zoveel motor storingen zijn geweest?
 
Ik wil niet iets insinueren of speculeren maar kan dit een reden zijn dat er zoveel motor storingen zijn geweest?

Nee.
Net zoals niet iedere auto die je op de vluchtstrook ziet staan een huur auto is.
In de VS wordt bijna uitsluitend op Hobbs tijd verhuurt, dit is motor loop tijd.
Vliegtuigen vallen hier ook niet uit de lucht. Meest gevallen is het helaas pilot error.

As far as the run-up is concerned, het is ook voor je eigen veiligheid.
Als we hier een koude ochtend hebben staan we ook langer in het run-up gebied.
Dat hoort er nu eenmaal bij en dat moet de veiligheids cultuur ook zijn.
De volgende keer dat je huurt heb je wel een warme motor dus aan het eind van het verhaal kan je dit wel tegen elkaar wegstrepen.

Als je echt op de minuut aan het knabbelen ben kan je ook zorgen dat je niet de eerste van de dag bent. :1855:
 
POH liegt niet

POH liegt niet

Voor zover maakt de POH geen onderscheid in functie van of je de kist nu huurt of niet. De engine run-up is de engine run-up, punt. Die hoor je als PIC uit te voeren tot je tevreden bent met alle motorparameters.

Op onze glass cockpits komt daar nog eens bij dat als er iets gebeurt, ze achteraf altijd kunnen gaan kijken in het systeem hoe het gesteld was met kritische motorparameters toen je opsteeg. Dus: het is uw eigen veiligheid, respecteer dus je POH.

All it takes in geval van incident of accident is een tape van de ATS unit waar je op zat om uit te vogelen dat je de run-up onmogelijk kan gedaan hebben tussen je verschillende calls, of een getuigenverslagje, of een download uit de glass cockpit,...
 
Safety First is mij geleerd.
Ik betaal ook bloktijd en heb op Rotterdam soms ook aardig wat taxi tijd.
De runup is op zich ook wel een stukje levensverzekering.

Verder is mij laatst verteld dat bij een niet nader te noemen club in de Polder uiteindelijk over is gegaan van bloktijd naar vliegtijd omdat er heel vaak met een koude motor is gevlogen. Onderhoudskosten daardoor aardig hoger dan nodig.

Uit Duitsland ben ik ook de zuivere vliegtijd gewend. Maar daar is het algemeen al veel goedkoper.
 
All it takes in geval van incident of accident is een tape van de ATS unit waar je op zat om uit te vogelen dat je de run-up onmogelijk kan gedaan hebben tussen je verschillende calls, of een getuigenverslagje, of een download uit de glass cockpit,...

Staat er in de POH iets van een minimum vereiste duur voor de run-up ?
Als ik even kijk op de checklist van de vliegtuigen waar ik regelmatig mee vlieg, dan kunnen die motorchecks op een correcte manier uitgevoerd worden binnen de minuut indien je wat geoefend bent. (Er van uitgaande dat je al lang genoeg getaxied hebt om de motor binnen de grenzen te krijgen.) Het verschil tussen taxi + takeoff en taxi + runup + takeoff lijkt me dan ook niet af te leiden uit de verschillende calls die je doet.
 
Hey digits, dat is waar: de exacte duurtijd is niet te bepalen. Bovendien is het op sommige vliegvelden in België standaard procedure om je run-up op de apron te doen en vervolgens pas je taxi-clearance aan te vragen (vb: EBCI) omdat je anders de operaties op het vliegveld teveel verstoord.

Maar dat verandert niets aan het feit dat een run-up gewoon plichtsbewust uitgevoerd moet worden. Al was het maar voor zoiets triviaals als je eigen veiligheid.
 
Inderdaad de checks kan je mischien binnen de minuut doen maar,
Ik vlieg meestal s'morgens dus ben ik de eerste van de dag en dan duurt het toch wel een tijdje voordat alles op temperatuur staat (rotax) maar dat hoort er gewoon bij, ook al is het de motortijd dat je betaald.
Ik zou met mijn eigen vliegtuig niet met een half warme motor vertrekken zo ook niet met een ander zijn kist.
Als het op die paar minuten aankomt dan kan je beter een andere hobby kiezen.
Alhoewel ik al het voorstel gedaan heb om bij de eerste van de dag 5 minuten niet in rekening te brengen specifiek voor de personen die anders het "geduld" niet hebben om te motor op temperatuur te laten komen.

groeten
 
Dat is bij de KLM Aeroclub de reden om de vliegtijd te factureren, de verloren inkomsten voor taxi en runup vallen weg tegen de wens om veilig ( en dus met opgewarmde motor ) te vliegen. Tel daarbij de verlaagde uitgaven aan extra onderhoud ( if any ).

..En of je nu je checks in een minuut kunt is niet zo belangrijk inderdaad, Want de olietemperatuur en CHT boven de threshold, of zelfs al in beweging krijgen, als eerste, op een koude dag, kost zeker langer.
 
Hoe zit het met het gebruik van Pre-heaters in Nederland?
http://www.reiffpreheat.com/product.htm
http://www.aerothermheaters.com/index.php
http://www.tanisaircraft.com/PistonPreheat.aspx

RV4-Engine.JPG


Oil pan heating pads, onderaan de pagina:
http://www.ramaircraft.com/aircraft-parts/heaters/aircraft-heaters.htm
 
Terug
Bovenaan