RTOW charts of LPC T/O calculatie??

MichielSL

New member
Gewoon nieuwschierig; welke maatschappij gebruikt nog RTOW charts (Airbus, weet niet of Boeing e.d. deze term hanteren) en welke LPC oftewel computer berekening voor de TO calculatie gebruiken en eventueel ook voor de landing.

Eigenlijk alleen omdat ik begonnen ben met LPC (erg prettig) en nu moet werken met (door Airbus zelf gezegd; ) onnauwkeurige(re) RTOW charts...:eek!:

en natuurlijk wat de ervaringen zijn van jullie m.b.t. bijde systemen

MSL
 
wij gebruiken RTOW charts de papieren versie, maar nu we bij CX horen gaan we binnen enkele maanden naar het systeem per ACARS.

geen boeken/tables meer, je stuurt een Acars met de baan in use en je gewicht evt limits, weet je de baan niet zeker kun je meerdere banen vragen.
en je krijgt je V speeds powersetting per acars terug

zo zou het in theorie moeten werken, laat wel weten als ik er mee gewerkt heb wat ik er van vind.

k.
 
wij werken RTOW Gross Weights Charts (GWC) op de classic.
Wij zijn nog een van die maatschappij waarbij je niet door de ramen
naar binnen kan kijken door al het papier dat er ligt.
 
RTOW

RTOW

Wij gebruiken de papieren RTOW charts van Airbus.
De 777 heeft een ingebakken Class III EFB met performance calculatie.
De andere kisten gebruiken ook RTOW's / TL-charts.

Vlieg ze.
 
RTOW = runway analysis? Die boeken hebben wij voor performance berekeningen.
Als het goed is voor de hele wereld maar het is opvallend hoeveel velden er niet in zitten., wat dus weer een telefoontje richting dispatch inhoudt. Als alles doorgaat komen er EFB's in onze vliegtuigen
 
Kliko,

wij zijn ook net overgestapt op het systeem per ACARS.. Binnen 15 seconden krijg je bericht terug met alle W&B info, en Vspeeds. Erg snel, efficient en nauwkeurig. Het enige probleem dat wij ondervinden is met derates : omdat de B-717 zo'n 'apart' vliegtuig is, en onze contracts met de engine suppliers, doen wij altijd derates waar mogelijk. Maar heel soms gaat na een derate T/O de climbpower naar MAX, terwijl dat dan ook Derate zou moeten blijven. Heel intermittent probleem.

Al met al, hopen wij snel van al het papierwerk af te zijn.. no W&B, no T/O Data in flightplan.

ideaal !

Abaco-Air
 
Laptoppie hier!
Is echt geweldig. Hoe zit dat met dat ACARS systeem als je een intersectie T/O wilt maken/berekenen?? Op de Avro doen we ook T/O's met verschillende flap settings, vaak flaps 18 maar ook wel F24 of zelfs F33 (de flapsetting voor de landing) Dus andere T/O speeds, hoe werkt dat dan ????(behalve goed....:kiss:)

Hoe zit het bij de laptop-mannen; is de laptop ook voor prive gebruik of blijft het apparaat in de cockpit?
 
@ flyer

Je krijgt via de ACARS alle opties als je wil, een 747 gaat meestal niet van intesecties, hoewel je de performance er voor kunt krijgen.
je krijgt de flap stand voor de grootste derate, tenzij je voor bv een inversie en MTOW toch echt de flaps 10 wil.
 
easyJet:
LPC (=laptop)
Ideaal moet ik zeggen...

Ik kom nog al eens op velden waar we het bericht "Company datalink standby" krijgen. Hoe doe je dat dan met performance via ACARS? Of komen jullie niet op dat soort velden ;) ...
 
wat ik begrepen heb heeft CX de acars via de satlink, wij hebben het nog via VHF
en hebben idd wel eens acars no com, maar dat is meestal in de lucht

k.
 
Heb een tijdje bij KLM Loadcontrol gezeten en daar hadden wij het probleem
bij het verzenden van het loadsheet naar Bucharest. Er is in die buurt geen
ACARS coverage. Gewoon uitprinten op de telex bij de gate en door de handler
aan boort laten brengen.
 
Mijn vorige werkgever had (voor de A320) de LPC als, ik weet niet de juiste term, alleen het scherm van een laptop als touchscreen. Hierin zaten alle FCOM's, de MEL, de approach plates you name it. W&B, T/O calculatie, EO procedures, intersection T/O etc.

Enige 'nadeel' is dat je dat ding moet opbergen voor de approach en dat je dus geen kaarten hebt.... Is natuurlijk onofficieel wel mogelijk...

Ik vond dit een ideaal en zeer nauwkeurig systeem.

Ook het principe van 'silent cockpit' was zeer relaxed (misschien een nieuw discussie punt). De checklisten die we hadden waren; after start, standaard airbus; before T/O - T/O all green, flaps x, packs x. en dan tot de landing niets; landing checks - Landing all green.... Natuurlijk ook gewoon de parking checklist. (FMA changes worden ook niet hardop gezegd).

Bij m'n huidige mp is het geheel het tegenovergestelde (even wennen dus).

Graag jullie mening...:radar:
 
(FMA changes worden ook niet hardop gezegd).

wauw, en dat op een airbus. is voor het eerst dat ik hoor dat op welk type dan ook de FMA niet gecalled worden.
heb zowel bus als boeing tijd en FMA worden bij ons altijd gecalled.

vwb wisselen werkgever, ook al vlieg je hetzelfde type, het is lastig om procedures weer helemaal om te gooien maar het blijft de treinset van de baas. die bepaalt hoe je met de trein speelt.

k.
 
Terug
Bovenaan