RPL ---> LAPL vanaf 5 mei

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jerom
  • Startdatum Startdatum
Ik heb de aanvraag afgelopen week op de bus gedaan, eens kijken hoe snel de accept giro in de bus valt (en welk bedrag er op staat..)

Edit: Rekening kwam vandaag (15/5) binnen. €73.81 voor de conversie, incl BTW. Valt me eerlijk gezegd niet tegen. Nu eens kijken hoe lang het duurt voor de afgifte plaatsvindt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de aanvraag afgelopen week op de bus gedaan, eens kijken hoe snel de accept giro in de bus valt (en welk bedrag er op staat..)

Edit: Rekening kwam vandaag (15/5) binnen. €73.81 voor de conversie, incl BTW. Valt me eerlijk gezegd niet tegen. Nu eens kijken hoe lang het duurt voor de afgifte plaatsvindt.

Heb je ook de aanvullende eisen uitgevoerd?
 
Met een RPL mag je formeel niet in het buitenland vliegen. Ik heb iedere keer toestemming gevraagd en gekregen van het land waar ik naartoe vloog, maar het is wel omslachtig.

Omzetten naar LAPL betekent dat je door heel Europa mag vliegen, LAPL is een Europees brevet.

Bijkomend voordeel: Boven de 50 hoef je maar eens in de twee jaar een medische keuring te ondergaan. Die zou ook nog eens minder streng zijn.
 
Nice, nog veiliger.

Aantal uren zegt ook niet alles.
Een compleet jaar niet hoeven vliegen, maar in het tweede jaar even snel die 12 uren scoren om met een trainingsvlucht de zaak af te schermen, zodat je brevet weer voor twee jaar verlengd kan worden, is mijn inziens ook niet het toppunt van veiligheid.
 
Je hebt gelijk, de regel was al mager, maar dit verbetert het zeker niet. Één keer in de vier maanden heen en weer Texel vliegen, samen met een vluchtje waarvoor je niet kan zakken, is nu genoeg.
 
Nee dat blijkt gelukkig ook niet helemaal waar te zijn, want je blijft wel onder die zgn. "9033-regel" vallen. Dus in 90 dagen 3 starts/landingen. Ook wat mager trouwens !
Maar ik denk dat je zowel met de oude als met de nieuwe regeling gewoon je gezond verstand moet gebruiken.
Kijk wat ik nu weer apart blijf vinden is, dat je van een nationaal RPL brevet, nu "zomaar" een brevet krijgt waarmee je officieel door heel Europa mag vliegen.
Natuurlijk moet je bij de omzetting van RPL naar LAPL wel middels je logboek aantonen dat je bepaalde oefeningen met instructeur hebt gevlogen.
Maar een examenvlucht zoals bijv. een PPL-brevethouder heeft moeten doen, is niet verplicht.
Of dat nu ook echt zoveel uitmaakt, daar durf ik m'n handen ook niet aan te branden.
Kortom.., ik heb over bepaalde zaken ook mijn bedenkingen, maar die heb ik trouwens al heel lang ;)

Ps. Nog een VOORDEEL van het LAPL-brevet; je mag officieel de vliegkosten delen met je passagier(s).
Achterliggende gedachte blijkt te zijn dat men verwacht dat er daardoor meer gevlogen gaat worden, wat de ervaring ten goede komt.
 
Laatst bewerkt:
90-3 regel is alleen om met pax te mogen vliegen. Alleen naar Texel mag nogsteeds. (dit voor de volledigheid)
 
Ik denk dat het goed is om meer vliegers buiten de grenzen te laten vliegen, en dat de veiligheid er op vooruit gaat als vliegers aangemoedigd worden om meer dan het uiterste minimum te vliegen. In Nederland zou het goed zijn als de landingsgelden naar Europese maatstaven bijgesteld worden (flink naar beneden dus). Het is van de zotte dat je met een licht toestelletje in het weekeind EHLE-EHTE op en neer meer kwijt bent aan landingsgeld dan aan brandstof. Het nodigt in ieder geval niet uit om eens een uurtje crosswind touch-and-goes te oefenen.

Naar het buitenland betekent meteen meer ervaring opdoen met vluchtvoorbereiding, flightplans en met RT onderweg. Dat laatste is hard nodig. Als ik zo nu en dan hoor wat er op de frequentie van Dutch Mil gebeurt dan springen de tranen in je ogen. Vliegers worden radio-schuw gemaakt in Nederland, heel goed dus als ze bij Langen eens horen hoe het ook kan, en zich er in durven te mengen.

Goed vliegen leer je alleen door het vaak te doen. Elke barrière die dat in de weg staat is er een te veel.
 
Volgens mij is het LAPL een prima brevet voor de Light Aircraft Pilot !






EASA :biertje:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan