routes naar een PPL

pee-pee-el

New member
Ik, als aspirant PPL-er, ben eens uitgebreid op zoek gegaan naar de verschillende routes tot het behalen van een PPL.
Een van de opties is naar de USA waar in Florida een paar scholen zijn die een PPL JAA cursus aanbieden voor rond de USD 8.500,- inclusief accomodatie.
Klinkt lekker goedkoop maar ik kom veel negatieve ervaringen tegen op allerlei internet fora + de scholen geven zelf aan dat 4 weken eigenlijk te kort is.

Nu heb ik de volgende vragen om evt. 'slim' te zijn en geld- en tijdsproblemen te omzeilen:

1.
Kan je in Nederland de theorie examens halen en dan vervolgens met deze examens op zak de praktijk PPL JAA in de USA voltooien inclusief examen?

2.
Kan je in Amerika praktijklessen nemen en dan vervolgens in Nederland de theorie examens doen en ook het praktijkexamen afleggen (of moet je dan alsnog in Nederland de minimale 45 uur praktijk voltooien).

Wie kan mij hier iets meer over vertellen? Zijn er wellicht nog andere mogelijkheden tot het behalen van een PPL JAA zonder dat dat EURO 12.000,- en heel veel tijd kost?
 
Hi,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik zelf wat research heb gedaan ivm de mogelijkheden voor het behalen van een PPL, maar wat betreft je vragen:
(1) Ik denk dat deze route mogelijk is, MAAR voordat je uberhaupt naar de US (of waar dan ook afreist) eerst checken met de betreffende vliegschool of ze deze route accepteren. Verder ook zwart-op-wit bevestiging vragen. Check of het idd een JAA erkende vliegschool is, aan welke Europeese vliegschool ze verbonden zijn, en welk JAA land uiteindelijk het PPL certificaat uitgeeft. Pas op wanneer er gezegd wordt dat je een ICAO PPL certificaat krijgt! Hiermee kun je niet zonder meer in NL vliegen en moet je nog redelijk wat omzet werk doen volgens IVW.

(2) Is een route die ook mogelijk is, MAAR oppassen hier met onze 'vrienden' van het IVW. Mijn ervaring (en ook van anderen met wie ik gesproken heb) is dat ze erg moeilijk kunnen doen. Niet altijd, maar meestal wel :) Het gaat dan om het erkennen van de vlieguren, alhoewel hier de vliegschool in NL het belangrijkste is. Zij zullen uiteindelijk al dan niet je uren erkennen en verder gaan met waar je gebleven was. Je zult wellicht wat extra uurtjes moeten vliegen om het NL luchtruim beter te kennen, etc. Ik heb geen concrete ervaring met deze route, dus wellicht dat er andere op dit forum zijn die je beter kunnen helpen aan info voor deze optie.

Wat betreft de US 'aanbiedingen'. Ook oppassen hier. Ik hoor - uit de eerste hand van zowel studenden als instructeurs die daar gewerkt hebben - verschillende verhalen hierover, waarvan de meeste gewoonweg negatief zijn. Een PPL halen in 4 weken, inclusief theorie, kan wellicht, maar is niet echt realistisch. Het hangt van verschillende zaken af, waaronder -in de 1e plaats - je eigen kunnen, beschikbaarheid van vliegtuigen & instructeurs en het weer om te kunnen vliegen. 6 weken is wat de meeste scholen als minimum zien (waarbij je dan 1 of 2 keer per dag vliegt, 6 dagen per week of zo). Kijk ook uit waar je les krijgt in de US. Als je leert vliegen in een uncontrolled airspace en/of uncontrolled airfields, dan kun je nog weleens van een koude kermis thuiskomen als je ineens moet gaan opereren in een controlled airspace. Niet onmogelijk overigens, maar toch weer wat extra's ;) Over de kwaliteit van de US scholen wordt ook veel gediscusseerd en dit loopt uiteen van 'OK' tot 'Met een PPL van deze vliegschool zou je niet solo in een vliegtuig mogen vliegen' ;)

Al met al zul je denk ik een paar zaken op een rijtje moeten zetten (wat ik tussen de regels van je bericht door lees):
1/ Hoeveel tijd kan je of ben je bereid om te besteden? SVP, ga niet voor een snelle PPL optie, want die is er simpelweg niet omdat er teveel afhankelijkheden die je niet onder controle hebt.

2/ Wat is idd je budget? Zeker, $8,500 is een ander verhaal dan Euro 12,000. Maar zo ook de kwaliteit. Misschien kun je het ook spreiden. Als je een jaar de tijd neemt om je PPL te halen, dan kun je ook de betaling spreiden en hoef je niet ineens zoveel geld op te hoesten.

3/ Wil je puur je PPL halen als hobby of als 1e stap naar een carriere als commercieel piloot? Als dat laatste zo is, dan kun je wellicht ook eens nadenken over een geintegreerde opleiding. Maar er zijn genoeg andere piloten op dit forum die je daar beter bij kunnen helpen dan ik.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Groet,
WVG
 
Bedankt allen voor de info!
Het is mij duidelijk: PPL JAA in de USA klinkt mooier en makkelijker dan het in de werkelijkheid is. Als je 2 maanden de tijd hebt is het een prima optie denk ik, maar als je een beetje haast heb is het zuur als je het niet haalt in de tijd die je beschikbaar hebt want dan kun je hoogst waarschijnlijk terug in Nederland weer helemaal opnieuw beginnen.

Het lijkt mij trouwens onwaarschijnlijk dat er blijkbaar discussie mogelijk is met het IVW over de al dan niet geldigheid van uren en theorie examen afgelegd in het buitenland. Ik lees hier veel over op het internet, maar nooit een bericht van iemand die precies uitlegt hoe het in zijn werk gaat en met positief resultaat op basis van een (eigen) praktijk voorbeeld.

Dan toch maar voor de hoofdprijs en langzaam (maar kwalititief goed(?)) in Nederland een PPL halen.......
 
Hallo Pee-pee-el,

Wellicht een goedkopere manier om in Nederland je JAA PPL te halen:

Eerst JAA-PPL op een TMG (stuk goedkoper lessen dan op bv. een Cessna 172) en daarna een conversie naar SEP.

Informeer eens bij Dwarf (www.dwarf.nl) of Peetair (www.superdimona.nl) op vliegveld Hilversum. Zij, en uiteraard ook andere scholen, kunnen je precies vertellen wat de mogelijkheden zijn!

Grote plus om het in Nederland te doen, is dat je leert vliegen onder verschillende weersomstandigheden en onder Europese regelgeving.

Dit in tegenstelling tot 4 weken PPL in Florida met alleen maar CAVOK condities.

Ga er vanuit dat e.e.a. in Nederland je wel meer tijd gaat kosten dan daar ;)

Succes,

Guillie


p.s. Ik ben van mening dat je het voor minder dan 10.000 euro in Nederland kunt doen...
 
Op Lelystad zit ook een FTO met enkele en dubbele motoren (sorry mag geen reclame maken natuurlijk) waar de beschikbaarheid mijn inziens erg goed is en het uit financieel oogpunt ook erg aantrekkelijk is om een PPL te halen.
In twee weken gaat het je denk ik nergens lukken in Nederland en houd ook rekening met de verborgen kosten en eventuele uitloop in opleidings duur. Dit in verband met toch weer ' even' de theorie doen 'even' de RT halen en tegenwoordig ook weer 'even' de LPE check ingeroosterd zien te krijgen. Voor de theorie vind ik de Brainwash een echte aanrader, maar reken dan wel op twee weken bikkelen met aansluitent de examens.
In ieder geval succes, het is de investering meer dan waard.

C
 
KLM aeroclub is een vereniging, mag ik daar dan wel wat voor spammen? Ik (ledenadmin) noch de club verdien er iets mee, allemaal vrijwilligerswerk. PPL ruim 9000 euro als je met de minimale 45 uur rekent. Theorie is daar ook bij berekend, maar is uitbesteed (naar waar jij wil, zoals Benair, Martinair of PPL brainwash). In de praktijk hebben mensen meestal meer uren nodig (tegen de 60), waardoor het verstandiger is te budgetteren met 12000 euro. Als je dan toch een ace blijkt, je zeer frequent lest (in eigen tempo) en het weer mee zit kan het dan altijd meevallen. Geen twins echter, 2 keer C172 en 1 keer Piper Archer.

Columbus, jou FTO is single & twins? Ook niet duur inderdaad. De rest van de bedrijven op Lelystad die ik ken zijn meestal wel een stuk duurder dacht ik. PPL bij Martinair is zelfs ruim het dubbele. En dan vragen ze ook nog geld voor een simpel profcheck formulier. Wel leuk terras daar :cool:.
 
Hoi Pee-Pee-El

Begin dit jaar heb ik mijn ppl gehaald in San Diego, CA en ik ben erg enthousiast over deze route om het brevet te behalen.

Als antwoord op je vragen:
1. Als je in de VS je jaa-ppl haalt krijg je een engels brevet. Hiermee kan je gewoon in Nederland vliegen, maar het wordt uitgegeven in Engeland.
Je kan je theorie niet in Nederland doen, maar het is wel mogelijk om de theorie alvast in engeland bij de caa te doen. Maar als je in Nederland al alles leert is het goed te doen om daar de examens te halen in die paar weken dat je er bent.

2. Je kan daar prima een aantal praktijklessen doen en voor je vliegtijd tellen ze ook. Het hangt zoals eerder gezegd van de vliegschool af in hoeverre ze het accepteren en hoeveel uur ze je nog willen geven.
Je moet er wel rekening mee houden dat je de theorie nodig hebt tijdens het vliegen, dit kan je niet achteraf in Nederland halen. bijvoorbeeld voordat je solo mag moet je examen airlaw gehaald hebben en voor je cross-country gaat moet je het examen navigatie gedaan hebben.

Maar nogmaals, als je je een beetje goed voorbereid is het een hele leuke en veel goedkopere manier om het daar te halen. Ik heb ook geen problemen gehad met IVW en omzettingen. Ging allemaal erg soepel.
 
Ik ben het met Columbus eens : Brainwash is super. Ik ben blij dat ik die cursus gedaan heb!

Heb zelf bij de club (ACHA) in Hilversum gelest maar vlieg ook wel eens bij S&T. Mooie kisten voor een zeer goed tarief en de aanpak is no nonsense. Prima!
Bij Polder Aviation zijn de kisten ook redelijk betaalbaar en ik ben er wel eens geweest. Inhoudelijk kan ik het niet beoordelen maar men is er altijd heel vriendelijk en de sfeer is er geloof ik leuk en dat is ook niet onbelangrijk.

Dat laatste geldt overigens ook voor S&T, maar zeker voor de club in Hilversum! Bel van tevoren even en kom dan gerust een keer op zaterdag langs.
 
Als je bedoelt dat jij je PPL in San Diego hebt gehaald bij AAA dan heb ik nieuws: deze school is recent verkocht dus geen 'filiaal' meer van een Engelse school en daarmee kunnen ze geen JAA PPL meer afgeven!
Ik had mij hier namelijk al opgegeven (planning december) maar helaas......ze kunnen alleen nog maar FAA PPL en ik wil geen FAA PPL want daar heb je hier in Nederland niets aan dus ging het hele feest bij AA niet door en heb ik alles geannuleerd. (wel keurig mijn inschrijfgeld USD 300,- terug gekregen).
gr
 
Ik heb inderdaad mijn brevet gehaald bij AAA en ik weet dat ze geen JAA-PPL meer aanbieden omdat ze een tijdje geleden zijn overgenomen.

Echter zijn er nog meer scholen in VS die JAA PPL aanbieden. Ik probeerde je niet AAA aan te raden, maar mijn ervaring te delen over de 'VS route' om je ppl te halen.
 
Heb zelf bij de club (ACHA) in Hilversum gelest maar vlieg ook wel eens bij S&T. Mooie kisten voor een zeer goed tarief en de aanpak is no nonsense. Prima!
Heeft S&T de prijzen recentelijk aangepast ofzo? Vroeger waren ze redelijk betaalbaar, maar ik zie nu prijzen van 155 euro voor een C172. En ik begreep van een vriend die daar recentelijk nog huurde dat dat ex BTW is en er nog een fuel charge van 5 euro bovenop komt? Dat zou dan 190 euro zijn per uur voor een C172 all in, dat vind ik niet bepaald goedkoop meer. De C172's van de KLM aeroclub kosten 122 euro per uur, incl BTW en alles (block). Goed, lidmaatschap kost 150 euro per jaar, maar dat heb je er in 3 uur uit. Daarbij krijg je 80 euro korting op een PPL medische keuring bij aeromed (KLM health services) en zijn profcheck / trainingsvlucht / examen papieren gratis, dus heb je dat lidmaatschap er meteen al uit. Wat is het eigen risico bij S&T trouwens? Ook inzittenden verzekering bij de kisten?
 
Heeft S&T de prijzen recentelijk aangepast ofzo? Vroeger waren ze redelijk betaalbaar, maar ik zie nu prijzen van 155 euro voor een C172. En ik begreep van een vriend die daar recentelijk nog huurde dat dat ex BTW is en er nog een fuel charge van 5 euro bovenop komt? Dat zou dan 190 euro zijn per uur voor een C172 all in, dat vind ik niet bepaald goedkoop meer. De C172's van de KLM aeroclub kosten 122 euro per uur, incl BTW en alles (block). Goed, lidmaatschap kost 150 euro per jaar, maar dat heb je er in 3 uur uit. Daarbij krijg je 80 euro korting op een PPL medische keuring bij aeromed (KLM health services) en zijn profcheck / trainingsvlucht / examen papieren gratis, dus heb je dat lidmaatschap er meteen al uit. Wat is het eigen risico bij S&T trouwens? Ook inzittenden verzekering bij de kisten?

Hoi Nosig,

Ik dacht al waar blijf je met de aeroclub, ha ha. Je had marketingmanager moeten worden joh!

Moet zeggen dat je mijn aandacht zeker trekt. Zodra ik wat papieren bij elkaar heb gesprokkeld kom ik daar eens een bakkie doen!
 
Hoi Nosig,

Ik dacht al waar blijf je met de aeroclub, ha ha. Je had marketingmanager moeten worden joh!

Moet zeggen dat je mijn aandacht zeker trekt. Zodra ik wat papieren bij elkaar heb gesprokkeld kom ik daar eens een bakkie doen!
Tsja, als het spam gehalte te hoog wordt hoor ik het graag. Ik doe de ledenadministratie en samen met anderen webmaster taken, dus ben niet geheel onbevooroordeeld, maar ik ben niet commercieel betrokken omdat het geen commerciële organisatie is (maar een vereniging, alles is puur vrijwilligerswerk dus het kost mij voornamelijk tijd en geld), het is dus meer uit passie om wat van de club te maken.

Als je de club een keer wil zien moet je me effe een pb of email sturen ( [email protected] ), omdat het een in principe een onbemande hangaar is (leden krijgen eigen keytag). Koffie is on me :).

Oja, papieren kan je dus ook gewoon bij ons halen. Kosten PPL (als je het in de minimale 45 uur haalt) ruim 9000 euro (schatting inclusief theorie die uitbesteed is, kaarten en andere dingetjes). Die vriend waar ik het over had (ik wist niet dat hij lessen aan het nemen was) heeft het in exact 45 uur gedaan maar was gewoon (LLS) 23000 euro kwijt... We hebben binnen de club meerdere instructeurs (twee die full time les geven) die les kunnen geven, waarvan er een stuk of 3 examinator zijn.
 
Koffie is on me :).

Oja, papieren kan je dus ook gewoon bij ons halen. Kosten PPL (als je het in de minimale 45 uur haalt) ruim 9000 euro (schatting inclusief theorie die uitbesteed is, kaarten en andere dingetjes). Die vriend waar ik het over had (ik wist niet dat hij lessen aan het nemen was) heeft het in exact 45 uur gedaan maar was gewoon (LLS) 23000 euro kwijt... We hebben binnen de club meerdere instructeurs (twee die full time les geven) die les kunnen geven, waarvan er een stuk of 3 examinator zijn.


ha ha, spam mode off !!

Ben met enige regelmaat op EHLE bij wat bekenden van mij dus koffie komt zeker goed.

Wat betreft die papieren, bedankt voor het aanbod. Heb een iets ander traject in gedachten, maar voor huurkisten is het een goede optie.
 
Hi P,
Als ik jou was zou ik eens overwegen om misschien een aandeel te kopen in bijv. de Diamond Katana DA20 van KatanaFlyers op Lelystad. Je moet even een investering doen, maar kan dan met je eigen toestel (1/30ste deel) de lucht in en tegen zwaar gereduceerd tarief (stichting, dus geen winst) krijg je er nog les op ook.
Ik denk een overweging waard. Verwacht dan echter niet dat je je PPL overmorgen op de mat heb liggen. Maar weet wel dat je na je PPL, er rustig op uit kan trekken met je eigen toestel en geld over hebt om op Texel nog een koppie koffie te nuttigen ;-)
 
Terug
Bovenaan