Nosig
Active member
Ik hoor wat tegenstrijdige verhalen over Rotax blokken en de duurzaamheid van de gearbox. Ik hoor verhalen van een techneut die vertelt dat de gearbox van de 912S niet de helft van de TBO haalt maar lees anderszijds niets dan lof over de legendarische duurzaamheid van de gearbox op de rotax owners site en hoe het merendeel de TBO zonder problemen haalt, alsmede positieve geluiden van Duitse clubs die geen onverwachte gearbox kosten (16000 euro) laten zien. Zover ik begrijp heeft de 912S een TBO van 2000 uur met een inspectie van de gearbox op 1000 uur. De zwakheden lijken door gebruik van AVGAS in plaats van Euro95, waardoor er meer corrosies en afzetting in het blok komt, alsmede verkeerde olie (vliegtuig olie in plaats van motor of auto olie, aangezien rotax blok oorspronkelijk niet voor luchtvaart was) waardoor de gearbox niet goed gesmeerd wordt.
Iemand die Rotax ervaringen kan delen of kan bevestigen waardoor er kennelijk soms andere ervaringen met de gearbox zijn of waren?
Iemand die Rotax ervaringen kan delen of kan bevestigen waardoor er kennelijk soms andere ervaringen met de gearbox zijn of waren?