Rondvlucht (piloot gezocht)

spijker

New member
Hallo Airworkers,

Voor woensdag de 26ste van deze mooie maand wil ik een rondvlucht maken samen met nog 2 passagiers. De route zal zijn:

Vliegveld Zeeland (Arnemuiden) - Terneuzen - Vliegveld Zeeland

Nou zijn er een aantal aanbieders van rondvluchten, maar toen dacht ik van hmmm misschien is er wel een airworker die wel een vlieguur kan gebruiken.


Graag zou ik een voorstel tegemoed zien met een prijs. Misschien heeft er iemand van jullie een vliegtuigje staan of een aandeel in een cessnatje.

mvg Spijker
 
Hoi Spijker,

Klopt je profiel wel? Met al die typeratings ga je toch zeker geen PPLer vragen om de wet te overtreden voor een rondvluchtje van een half uur?
 
Hoi Spijker,

Klopt je profiel wel? Met al die typeratings ga je toch zeker geen PPLer vragen om de wet te overtreden voor een rondvluchtje van een half uur?



Hey Ditched, er staat AML ipv ATPL. Kloppen je ogen wel?
Daarnaast vraag ik nergens om een PPLer.
De meeste op dit forum hebben volgens mij een cpl en 150 uur
 
@Ditched, het is ook niet persé de wet overtreden. Zolang er door niemand geld verdiend wordt (behalve wellicht de verhuurder van het vliegtuig), is er geen AOC-plicht. Kijk bijvoorbeeld naar de vluchten die voor de stichting Hoogvliegers worden uitgevoerd.

Veelal én door PPL'ers gevlogen (niet dat er geen CPL'ers tussen zitten hoor) en veelal op kisten die op geen enkele AOC vermeld staan.
 
> Met al die typeratings ga je toch zeker geen PPLer vragen om de wet te overtreden voor een rondvluchtje van een half uur?

Wet overtreden? Als je gewoon een rondvluchtje doet en je deelt de kosten (dus geen winst maakt) snap ik het probleem niet.

Gelukkig ziet EASA dat ook in en wordt het nu ook officieel mogelijk gemaakt. Zie http://www.aopa.nl/2013/07/cost-sharing/

PS: PPL of CPL maakt geen verschil; om commercieel vluchten aan te bieden moet dat vanuit een AOC gebeuren. En daar zijn er maar een handjevol van in Nederland...
 
@EHHO niet mee eens, althans nooit zo begrepen/geleerd. Maar die discussie is al vaak gevoerd. Daarnaast moet volgens mij voor een (officiële) rondvlucht het vliegtuig ook aan specifieke eisen voldoen (geen dubbele besturing e.d.)?
 
@lenthamen, goh dat wist ik niet, is op zich goed nieuws! Maar feitelijk een onderstreping van het feit dat het nu (nog) illegaal is.
 
@Carpa, ga maar eens kijken bij de verscheidene rondvluchtenbedrijven (ik heb de afgelopen anderhalf jaar om en nabij de 1200 rondvluchten uitgevoerd) en overal wordt gewoon met dubbele besturing gevlogen, ondanks geregelde controles door ILenT. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of het toegestaan is of gedoogd wordt, maar feit is dat het op grote schaal gebeurd. Dan hebben we het wel over AOC-bedrijven. Wel zijn er specifieke eisen op gebied van onderhoud e.d. (onderhoud bij een Part 145 bedrijf bijvoorbeeld).

In de praktijk komt het er op neer (bij vluchten zoals de vlucht waar spijker naar vraagt), dat de vlieger een toestel huurt en betaalt en dat de kosten dan "off-the-record" verdeeld worden, als een soort gift van de passagiers. Ook dit is uiteraard bij de autoriteiten wel bekend en of het gedoogd wordt of toegestaan is, zou ik ook hier niet weten.

Feit is wel dat het in Nederland al moeilijk genoeg gemaakt wordt om een vliegoperatie te exploiteren en dat ze het dan een privévlieger ook nog een moeilijk willen maken om een incidentele rondvlucht met "vrienden" te maken, is eigenlijk ronduit sneu.
 
Spijker,

Sorry had idd AML niet gezien. Evengoed gewoon naar rondvlucht bedrijf gaan en dan wel eentje MET AOC. CPL en 150 uur is GEEN rondvluchten vergunning en dus is de vlucht illegaal en vliegt de vlieger en de kist onverzekerd rond. Je geeft van te voren zelf de route al aan, midden-zeeland naar terneuzen en terug en daarmee is er volgens de wet sprake van een opdracht en daarom moet je een AOC hebben om die te mogen aannemen. Als je opzoek bent naar een CPL-er misschien handiger om in het beroepsforum of algemeen te plaatsen in plaats van in het priveforum???


EHHO Stichting Hoogvliegers heeft een aparte regeling met IVW en hebben zwart op wit dat de vluchten die zij aanbieden aan de kinderen niet commercieel zijn. Daarmee vallen ze buiten de AOC plicht. Daarbij betalen de vliegers voor SHV de huur van de kist en dragen dus zelf bij aan de kosten. Er is ook geen sprake van een vlucht opdracht, de kinderen geven immers niet aan welke route er gevlogen dient te worden.

Lenthamen Costsharing is wat anders dan een rondvlucht boeken. Misschien zie jij het verschil niet maar de luchtvaartautoriteit maakt dat onderscheid wel, en kan dus ook brevet van de vlieger intrekken indien nodig. Verzekeringsmaatschappijen kunnen ook weigeren uit te keren als je onverhoopt een bakkie hebt.
 
Laatst bewerkt:
Volledig met Ditched eens! Zolang cost sharing nog niet is toegestaan, laat staan commercieel vliegen zonder AOC, krijg je de grootste problemen bij controles of incidenten.
 
Terug
Bovenaan