19 of 77
Legend
I just love reading www.luchtvaartnieuws.nl. Anyone with a big Ego and an even bigger mouth is allowed to post their propaganda. I’ve commented on previous postings by Cees, Erik and Harm – now it’s your turn Steven!
So you like to study history Steven? – may I suggest you read the story of Icarus and think carefully about it’s relevance to your current situation.
Source www.luchtvaartnieuws.nl 26-03-2005
Steven van der Heijden: Echt ondernemerschap geeft vanzelf vleugels
De ultieme wens om zelf te kunnen vliegen moet de mens zijn aangeboren. Eeuwen geleden trachtten onze voorouders al de derde dimensie in ons bestaan zèlf te ervaren. Ruim honderd jaar geleden werd pas de basis gelegd voor de commerciële burgerluchtvaart. In de voorbije eeuw zijn de ontwikkelingen in de luchtvaart vervolgens in hoog tempo verlopen. Nu, anno 2005, in een nieuw millennium, volgen de ontwikkelingen elkaar in een razend tempo op.
De globalisering van de wereld nam dankzij de groei van de luchtvaart sinds midden jaren ’60 een ongekende vlucht. De succesvolle chartermaatschappijen van weleer - die achteraf bezien de low cost carriers van het eerste uur waren – zijn inmiddels succesvol gekopieerd op het terrein van de lijndiensten. Die low cost maatschappijen zijn de ‘rule breakers’ die de behoudende luchtvaartsector tot nieuwe uitdagingen aansporen. Even leek internet de noodzaak tot fysieke verplaatsing te zullen laten slinken. Niets bleek minder waar. Het wereldwijde web bleek dé manier om invulling te geven aan de klantenwens om vrijelijk te kunnen kiezen uit (te) veel aanbod. Daarmee is de concurrentie in de markt van de airlines snel toegenomen. Dit biedt ware ondernemers kansen te over.
Het doet mij denken aan de grondleggers van één van de rechtsvoorgangers van reisconcern TUI Nederland, waaraan ik sinds augustus vorig jaar leiding mag geven. Namelijk Holland International. De vervoerders van de jaren ’70, zijnde de NS, Nedlloyd en KLM, hadden in 1974 de visie om gezamenlijk als aandeelhouders een krachtig reisbedrijf in de Nederlandse markt te zetten. Daarmee getuigden zij niet alleen van visie, maar vooral van ondernemerschap in een markt die dankzij de groeiontwikkeling in de charters die enorme vlucht aan het nemen was. Toch bleek een geïntegreerd reisconcern in Nederland nog ruim 30 jaar op zich te laten wachten. Ook al wilde de toenmalige topman van Holland International, Ab Houtzager, ook al graag een eigen airline. Het zou tot 2005 duren voordat een sterk veranderende Nederlandse vliegmarkt er concrete aanleiding voor gaf.
Binnen de TUI Group – die actief is in 18 landen – is een aantal landen ons bedrijf reeds voorgegaan in integratie tussen touroperating en retail met een eigen luchtvaartbedrijf. En ook in Nederland zijn wij als marktleider niet de eerste met deze structuur. De reisorganisatie Sudtours met Dutchbird ging ons voor, alhoewel het daarmee niet goed is afgelopen. Maar tot voor kort was er voor TUI Nederland geen enkele aanleiding voor een eigen airline. Ook al leefde de wens reeds langer en lagen de plannen al geruime tijd op de plank. Nu biedt de onfortuinlijke duikvlucht van de ExelAviationGroup in het algemeen en die van HollandExel in het bijzonder, de mogelijkheid om de marktverhoudingen te veranderen in het belang van een beter product voor de klant.
Well that’s not quite correct – I know there were serious discussions with TUI about taking over DutchBird. I also know that TUI had a stop on new investments around this time due to the poor economic situation. Fact is that the profit margins are so low in the Dutch market the costs associated with setting up an airline do not justify the risks. The returns are simply not there.
Als ik van tijd tot tijd luchtvaart charters op het internet volg, dan vrees ik oprecht dat sommigen ‘ze zien vliegen’. Weer anderen vliegen elkaar voortdurend in de haren. Iedereen heeft een mening, iedereen denkt het fijne te weten. Niet alleen de beste stuurlui, maar blijkbaar ook de beste piloten staan op de wal. Ik begrijp al die opwinding heel goed en ik heb er tot op bepaalde hoogte – zolang de discussies en argumenten maar fatsoenlijk en respectvol blijven – zelfs veel begrip voor. Maar één ding weet ik heel zeker: onze intenties met de luchtvaart zijn oprecht en professioneel. TUI is al jaren actief in de luchtvaart, neemt de 15e plaats in op de internationale ranglijst van luchtvaartmaatschappijen en is daarmee vrijwel even groot als ons aller KLM.
I’ve heard the “good intentions” story before – the last time from a man named Harm Prins. You’ll have to forgive me if I’m a little cynical when I hear the words “good intentions”. My experiences are that “good intentions” mean the opposite is going to occur. I’m sure there are plenty of other people on these Forums who will tell you how their pension payments or salaries weren’t paid despite the “good intentions”
Talk is cheap buddy – show me the money!
You imply you read Airwork – that’s good! You might learn a few things as some of the posters here are very knowledgeable.
Sinds augustus 2003 zetten wij diverse exotische en tropische verre bestemmingen in de markt met een scherp prijskaartje en een hoge kwaliteit. De populariteit is enorm, het aantal verre vakanties is de afgelopen paar jaar bijna verdubbeld. Deze initiatieven kwamen voort uit ons streven om in een veranderende markt klanten betere en vooral ook beter geprijsde producten te kunnen aanbieden, liefst met nog meer kwaliteit dan voorheen. Onze wens om nu met een eigen luchtvaartmaatschappij die populaire vakantieproducten te kunnen blijven aanbieden en daar nieuwe vliegproducten op diverse andere bestemmingen aan toe te voegen, wordt gedreven door ondernemerschap gebaseerd op klantgericht denken én handelen. Terug naar de oude verhoudingen met weinig aanbieders, hoge prijzen en weinig capaciteit, is voor ons geen optie. Concurrentie houdt iedere branche gezond en dus ook de luchtvaart.
I’m calling you on this – this is complete nonsense! The profit margins on ICA were already minimal before you arrived on the scene. There’s a reason why every company that has tried to fly “(be)low cost ICA” in Holland has gone under with massive debts. Why are you going to succeed where they failed? If you price Mexico the same as the Canary Islands then of course these flights are going to be popular. However full flights and profitability are two very different things. I flew full flights at two previous airlines – both no longer exist.
We staan op het punt om als TUI Nederland het luchtruim te kiezen. We zijn trots en blij dat we daarbij gebruik kunnen maken van het zeer gemotiveerde en deskundige team medewerkers van HollandExel. We zijn er van overtuigd dat we in de komende jaren zullen bewijzen dat de reiswereld én de luchtvaart in Nederland daar de komende jaren beter van worden!
I don’t question the knowledge on the workfloor – but the office at HollandExel is a completely different matter. If you think those people are even remotely competent – then you’re in for a big surprise. These are the same people who ran Air Holland leasing before HollandExel. They’ve clearly demonstrated their level of competence!
Just how motivated are people going to be who have been repeatedly lied to and deceived over the past few years? You have not mentioned anything about paying market rate salaries or about stopping the Euro 45000/type rating scheme. The concept of people management was completely absent at Holland Exel – I’ve witnessed this in person by listening to the Morons they sent to talk to me.
Step up to the plate and level with your employees – what can they expect?
I’ve said it before and I’ll say it again – you can tell exactly what kind of company it’s going to be by the way they treat their employees. I hope your employees are smart enough to negotiate a good set of terms and conditions before they sign with you. The current 45/2 deal is a joke.
I notice you don’t mention anything about the financial aspects of this new company. Why is that? You have something to hide?
Allow me to make my predictions:-
Good year – 7 figure losses, bad year - 8 figure losses. This is simply not sustainable – even TUI can’t afford those kinds of losses with no end in sight. Just how much money is TUI prepared to lose in this expensive “saving face” exercise?
The only thing that will improve Aviation in Holland, Steven, is your departure from the scene. Then perhaps the door will be open for a properly run company to exist without having to compete with the “fly at any price” operations.
So you like to study history Steven? – may I suggest you read the story of Icarus and think carefully about it’s relevance to your current situation.
Source www.luchtvaartnieuws.nl 26-03-2005
Steven van der Heijden: Echt ondernemerschap geeft vanzelf vleugels
De ultieme wens om zelf te kunnen vliegen moet de mens zijn aangeboren. Eeuwen geleden trachtten onze voorouders al de derde dimensie in ons bestaan zèlf te ervaren. Ruim honderd jaar geleden werd pas de basis gelegd voor de commerciële burgerluchtvaart. In de voorbije eeuw zijn de ontwikkelingen in de luchtvaart vervolgens in hoog tempo verlopen. Nu, anno 2005, in een nieuw millennium, volgen de ontwikkelingen elkaar in een razend tempo op.
De globalisering van de wereld nam dankzij de groei van de luchtvaart sinds midden jaren ’60 een ongekende vlucht. De succesvolle chartermaatschappijen van weleer - die achteraf bezien de low cost carriers van het eerste uur waren – zijn inmiddels succesvol gekopieerd op het terrein van de lijndiensten. Die low cost maatschappijen zijn de ‘rule breakers’ die de behoudende luchtvaartsector tot nieuwe uitdagingen aansporen. Even leek internet de noodzaak tot fysieke verplaatsing te zullen laten slinken. Niets bleek minder waar. Het wereldwijde web bleek dé manier om invulling te geven aan de klantenwens om vrijelijk te kunnen kiezen uit (te) veel aanbod. Daarmee is de concurrentie in de markt van de airlines snel toegenomen. Dit biedt ware ondernemers kansen te over.
Het doet mij denken aan de grondleggers van één van de rechtsvoorgangers van reisconcern TUI Nederland, waaraan ik sinds augustus vorig jaar leiding mag geven. Namelijk Holland International. De vervoerders van de jaren ’70, zijnde de NS, Nedlloyd en KLM, hadden in 1974 de visie om gezamenlijk als aandeelhouders een krachtig reisbedrijf in de Nederlandse markt te zetten. Daarmee getuigden zij niet alleen van visie, maar vooral van ondernemerschap in een markt die dankzij de groeiontwikkeling in de charters die enorme vlucht aan het nemen was. Toch bleek een geïntegreerd reisconcern in Nederland nog ruim 30 jaar op zich te laten wachten. Ook al wilde de toenmalige topman van Holland International, Ab Houtzager, ook al graag een eigen airline. Het zou tot 2005 duren voordat een sterk veranderende Nederlandse vliegmarkt er concrete aanleiding voor gaf.
Binnen de TUI Group – die actief is in 18 landen – is een aantal landen ons bedrijf reeds voorgegaan in integratie tussen touroperating en retail met een eigen luchtvaartbedrijf. En ook in Nederland zijn wij als marktleider niet de eerste met deze structuur. De reisorganisatie Sudtours met Dutchbird ging ons voor, alhoewel het daarmee niet goed is afgelopen. Maar tot voor kort was er voor TUI Nederland geen enkele aanleiding voor een eigen airline. Ook al leefde de wens reeds langer en lagen de plannen al geruime tijd op de plank. Nu biedt de onfortuinlijke duikvlucht van de ExelAviationGroup in het algemeen en die van HollandExel in het bijzonder, de mogelijkheid om de marktverhoudingen te veranderen in het belang van een beter product voor de klant.
Well that’s not quite correct – I know there were serious discussions with TUI about taking over DutchBird. I also know that TUI had a stop on new investments around this time due to the poor economic situation. Fact is that the profit margins are so low in the Dutch market the costs associated with setting up an airline do not justify the risks. The returns are simply not there.
Als ik van tijd tot tijd luchtvaart charters op het internet volg, dan vrees ik oprecht dat sommigen ‘ze zien vliegen’. Weer anderen vliegen elkaar voortdurend in de haren. Iedereen heeft een mening, iedereen denkt het fijne te weten. Niet alleen de beste stuurlui, maar blijkbaar ook de beste piloten staan op de wal. Ik begrijp al die opwinding heel goed en ik heb er tot op bepaalde hoogte – zolang de discussies en argumenten maar fatsoenlijk en respectvol blijven – zelfs veel begrip voor. Maar één ding weet ik heel zeker: onze intenties met de luchtvaart zijn oprecht en professioneel. TUI is al jaren actief in de luchtvaart, neemt de 15e plaats in op de internationale ranglijst van luchtvaartmaatschappijen en is daarmee vrijwel even groot als ons aller KLM.
I’ve heard the “good intentions” story before – the last time from a man named Harm Prins. You’ll have to forgive me if I’m a little cynical when I hear the words “good intentions”. My experiences are that “good intentions” mean the opposite is going to occur. I’m sure there are plenty of other people on these Forums who will tell you how their pension payments or salaries weren’t paid despite the “good intentions”
Talk is cheap buddy – show me the money!
You imply you read Airwork – that’s good! You might learn a few things as some of the posters here are very knowledgeable.
Sinds augustus 2003 zetten wij diverse exotische en tropische verre bestemmingen in de markt met een scherp prijskaartje en een hoge kwaliteit. De populariteit is enorm, het aantal verre vakanties is de afgelopen paar jaar bijna verdubbeld. Deze initiatieven kwamen voort uit ons streven om in een veranderende markt klanten betere en vooral ook beter geprijsde producten te kunnen aanbieden, liefst met nog meer kwaliteit dan voorheen. Onze wens om nu met een eigen luchtvaartmaatschappij die populaire vakantieproducten te kunnen blijven aanbieden en daar nieuwe vliegproducten op diverse andere bestemmingen aan toe te voegen, wordt gedreven door ondernemerschap gebaseerd op klantgericht denken én handelen. Terug naar de oude verhoudingen met weinig aanbieders, hoge prijzen en weinig capaciteit, is voor ons geen optie. Concurrentie houdt iedere branche gezond en dus ook de luchtvaart.
I’m calling you on this – this is complete nonsense! The profit margins on ICA were already minimal before you arrived on the scene. There’s a reason why every company that has tried to fly “(be)low cost ICA” in Holland has gone under with massive debts. Why are you going to succeed where they failed? If you price Mexico the same as the Canary Islands then of course these flights are going to be popular. However full flights and profitability are two very different things. I flew full flights at two previous airlines – both no longer exist.
We staan op het punt om als TUI Nederland het luchtruim te kiezen. We zijn trots en blij dat we daarbij gebruik kunnen maken van het zeer gemotiveerde en deskundige team medewerkers van HollandExel. We zijn er van overtuigd dat we in de komende jaren zullen bewijzen dat de reiswereld én de luchtvaart in Nederland daar de komende jaren beter van worden!
I don’t question the knowledge on the workfloor – but the office at HollandExel is a completely different matter. If you think those people are even remotely competent – then you’re in for a big surprise. These are the same people who ran Air Holland leasing before HollandExel. They’ve clearly demonstrated their level of competence!
Just how motivated are people going to be who have been repeatedly lied to and deceived over the past few years? You have not mentioned anything about paying market rate salaries or about stopping the Euro 45000/type rating scheme. The concept of people management was completely absent at Holland Exel – I’ve witnessed this in person by listening to the Morons they sent to talk to me.
Step up to the plate and level with your employees – what can they expect?
I’ve said it before and I’ll say it again – you can tell exactly what kind of company it’s going to be by the way they treat their employees. I hope your employees are smart enough to negotiate a good set of terms and conditions before they sign with you. The current 45/2 deal is a joke.
I notice you don’t mention anything about the financial aspects of this new company. Why is that? You have something to hide?
Allow me to make my predictions:-
Good year – 7 figure losses, bad year - 8 figure losses. This is simply not sustainable – even TUI can’t afford those kinds of losses with no end in sight. Just how much money is TUI prepared to lose in this expensive “saving face” exercise?
The only thing that will improve Aviation in Holland, Steven, is your departure from the scene. Then perhaps the door will be open for a properly run company to exist without having to compete with the “fly at any price” operations.
Laatst bewerkt: