Banners
Banners
Sinds altijd kan er geadverteerd worden op Airwork. Wel heb ik de afgelopen jaren banners van vliegopleidingen niet opgenomen, omdat er ooit eentje adverteerde en dit discussie opleverde. Van die adverteerder heb ik toen afscheid van genomen. Een tijdschriftredactie wordt niet geassocieerd met adverteerders, maar hier ligt dat gevoeliger. Niet voor niets is dit de eerste banner die sinds jaren vragen oproept, van zo'n vijf adverteerders in totaal.
Ik heb gemerkt dat een banner hier wordt gezien als een soort sponsoring, een echte band tussen site en adverteerder, een promotie door Airwork. Hoewel dat niet zo is, probeer ik daar wel rekening mee te houden. Sommige sites maken een keuze tussen banners of bezoekers laten betalen, en dan kies ik liever voor banners. Net als het veel grotere gigapilotenboard Pprune. Ik ben de site aan het verbouwen (de upgrade van het board was de eerste stap), ik heb leuke en nuttige ideeën voor de Airwork deelnemers en het is prettig als die kosten gedragen worden door de site zelf.
Een waardeloze site met non-informatie wordt niet bezocht, dus dat Airwork goed bezocht wordt en de informatie als nuttig wordt gezien, beschouw ik als een groot compliment. De bekendheid van Airwork zorgt niet alleen voor interesse van adverteerders (@Smarty2000, ik hoef geen offers te doen, ze mailen vanzelf wel), maar ook voor vragen over het plaatsen van vacatures. Ik word hier regelmatig over gemaild, maar ik heb tot nu toe geen goede plek of functionaliteit voor iets dergelijks. Ik heb enkele mensen al twee jaar geleden aangekondigd dat er een vacaturebank zal komen, en dat gaat dit jaar echt gebeuren. De complexiteit van zo'n vacaturebank en de combinatie met één en dezelfde inlog van het board, maakt dat niet goedkoop. Ik verwacht geen overstelpende hoeveelheden vacatures, maar iedere vacature zorgt er weer voor dat één piloot aan (tijdelijke) baan komt. Maar dit terzijde.
KLS, NLS, Stella en EPST worden continue besproken op het board. Ook is in de Kennisbank selectie-informatie te vinden over hen te vinden. Ik denk dat honderden jongens/meisjes de afgelopen jaren hun keuze hebben gemaakt op basis van deze informatie of die nou bij tijd en wijlen positief of (vaak genoeg) negatief was. Als er 100 gillende en klagende klanten van easyJet op tv te zien bij een docusoap, legt dat easyJet geen windeieren. Een parabak met problemen of crashende springers zorgen voor tal van geïnteresseerde telefoontjes bij de paracentra van mensen die ook willen springen. Ook vliegopleidingen krijgen sowieso via deze site leerlingen, of het nu gaat om positieve of negatieve info op het board of in de Kennisbank. Deze overweging heb ik meegenomen toen Randstad interesse in een banner toonde. Randstad/Stella wordt toch wel genoemd, met of zonder banner. Voor een banner wordt betaald en dat komt ten goede aan de site en dus - als ik het goed doe - aan de bezoekers/deelnemers. De tarieven en aantallen adverteerders zijn op dit moment niet van dien aard dat ik er drie weken voor naar de Malediven kan.
De banner van Randstad is wederzijds drie maanden op proef. Mocht het voor mij niet handig/prettig zijn om een dergelijke banner te hebben staan op Airwork, dan houdt het dus gewoon op.