Reistijd naar luchthaven

Avia_LN

Rookie
Aangezien de meeste luchthavens in Nederland in het westen van het land liggen komen verreweg de meeste piloten daar ook weg lijkt mij. Toch vroeg ik mij af, is het voor piloten in ook te doen om bijvoorbeeld in het noorden van het land (bvb Groningen) te blijven wonen en dan te commuten naar de schiphol (vooral kijkende naar budgetmaatschappijen)

Ik weet dat er in Duitsland wel eens wordt gesproken over stand-by/deel woningen, is dit ook iets wat in Nederland zo werkt?

Ik weet dat er KLM-piloten zijn die in Zuid-Afrika wonen en als standplaats Schiphol hebben. Moet dus wel te doen zijn. Vanuit Groningen gaat er een rechtstreekse trein naar Schiphol. Als je vroeg moet vliegen moet je de nacht in een hotel doorbrengen, en als je laat binnenkomt ook, maar dat moet je als beroepspiloot toch al regelmatig.

Werkt dit ook hetzelfde voor piloten van bijvoorbeeld Transavia of andere budgetmaatschappijen, die over het algemeen dezelfde dag nog weer thuiskomen en niet voor meerdere dagen weg zijn? Kan me bijna niet voorstellen namelijk dat al deze piloten om de hoek van Schiphol wonen.

Als je een werkweek hebt van tien dagen werken en dan vijf dagen vrij moet je er op rekenen dat je in die tien dagen weinig thuis kunt slapen. Een KLM'er die alleen short haul vliiegt doet meestal drie vluchten op een dag. Dan eindig je dus na de eerste dag ergens in Barcelona in een hotel, na de tweede dag op Schiphol en dat dus om en om. Dan kun je om de andere dag naar huis als je dicht bij Schiphol woont, maar anders niet.

Bedankt voor de reactie! Echter ben ik vooral benieuwd naar hoe dit werkt voor een maatschappij als Transavia. Deze piloten overnachten (naar mijn weten) zelden in het buitenland en komen dus elke dag weer aan op Schiphol. In het geval dat je ver van schiphol afwoont kan ik mij voorstellen dat deze piloten iets van een extra verblijfplaats moeten hebben in de buurt van Schiphol

Hoi Avia,

Bij ons wonen veel vliegers op een behoorlijke afstand van SPL.
Er zijn er ook die in het buitenland wonen maar die hebben een flatje of iets dergelijks als ze in NL zijn.

Het op grote afstand gaan wonen is simpelweg een eigen keuze.
We hebben collega's die in Twente wonen en ook in Groningen.
Bij een Sby moet je binnen 90 minuten op SPL kunnen zijn. Hoe deze mensen dat doen is aan hun.
Sommigen hebben een soort van kamertje in de buurt van SPL. Anderen doen het weer op een andere manier.

Hey A321Drivert,

Bedankt voor je reactie! Waar ik vooral benieuwd naar was is of dit ook gebeurd bij maatschappijen los van KLM (bvb Transavia/Corendon). Ik kon uit je berichtje niet helemaal halen of je dit bedoeld.

Je hebt ook firma’s die commuting contracten bieden of tijdens het vliegen altijd het hotel betalen.
Dan zoek je meer in de charter/wetlease/vracht en zakelijke luchtvaart kant.
Veelal firma’s die niet Nederlands zijn en daarom wat onbekender bij het grote publiek.
Maar waar je als NL’er best vaak kan werken, als woonplaats/kortere commute belangrijk voor je is.

Interessante toevoeging, had daar zelf nog nooit van gehoord.
Kwam op een andere thread nog wel een wat oudere discussie tegen waaruit ook blijkt het onderling delen van overnachtingslocaties wel iets is dat gebeurt en waaruit blijkt dat men niet altijd dichtbij Schiphol woont.

Maar ben alsnog benieuwd of hier iemand echt ervaring mee heeft hoe dit in de werkelijkheid wordt gedaan :)

Ikzelf deel geen slaaplocatie dus kan je daar niet veel over vertellen.
Maar zal vast veel gebeuren bij bijv de KLM, met een paar man een huis of appartement met meerdere bedden delen.

Zelf woon ik ook wat verder weg van Schiphol en heb geen interesse te verhuizen of te commuten.
Mijn werkgever doet een 6 op 5 af rooster en in die 6 dagen zit je altijd onderweg ergens in hotel.
Wij mogen behalve Schiphol ook bijv Brussel en Düsseldorf als start en eindpunt van de zesdaagse werktour gebruiken.
Dat maakt het fijner.
Sorry als ik het wat vaag hou allemaal, wil niet dat onbekende mensen mij kunnen identificeren.

Waarom vraag je het? Wil je in het noorden blijven wonen?

Vooral uit interesse aangezien ik benieuwd was hoe piloten dit nou doen. Persoonlijk zou ik het liefst in het noorden blijven wonen en zo lezende zijn er zeker piloten die dit ook doen. De manier waarop is alleen erg verschillend, een 6 op 5 af met hotelovernachtingen maakt het namelijk een stuk eenvoudiger dan elke dag weer naar huis moeten

Terug
Bovenaan