Regels & wetten m.b.t. cockpitontwerp.

Pilot-Sam

Member
Beste Airworkers,

Ik benieuwd of iemand mij zou kunnen vertellen waar ik terecht kan voor informatie met betrekking tot wet- en regelgeving voor een ontwerp van een cockpit (met nadruk op de Basic Six) Hartelijk bedankt allemaal !
 
Laatst bewerkt:
Op de www.ivw.nl kun je alles vinden over luchtvaartwetgeving. Dus ook over de minimum configuratie van het instrumentarium en bedieningsorganen voor het uitvoeren van zichtvluchten, instrumentvluchten en instructievluchten.

p.s. succes met het doorspitten van de documentatie en uiteraard met je studie
 
Laatst bewerkt:
Hoi Sam,

Het beste kan je de JAR-OPS en de JAR-25 raadplegen (zie hiervoor www.jaa.nl). In de eerste staat vermeld welke minimale intsrumenten je moet hebben voor een commerciele vluchtuitvoering. En in de laatste staan de design requirements voor grote vliegtuigen. Verder krijgen jullie volgens mij ook het boek "aircraft instruments and intergrated systems" van Pallet (anders is deze wel in de mediatheek te verkrijgen) hierin staat ook voldoende mbt de "basic six"

Groetjes
 
Basic6

Basic6

Sam,

CS-25 heb ik destijds voor dat project gebruikt. Verder staat in het boek van Pallet veel info en kun je op de site van de FAA ook veel info vinden met betrekking tot de Basic Six(en meer):
http://www.faa.gov/library/manuals/aviation/pilot_handbook/

Ook kun je op de site van de Mediatheek veel info vinden, ook over de wetgeving. Mocht het niet lukken dan laat je het maar weten.
Succes met je eerste project!:yeehaa:

P.S. mocht je nog op zoek zijn naar eerstejaars boeken: ik heb er nog een paar die ik zelf niet meer nodig heb.

gr 3Bergen
 
De JAR's moet je inderdaad hebben.
Verder heb je nog handboeken van de FAA. Deze voldoen niet precies aan de Europese regelgeving, maar zijn wel zeer handig voor informatie over de werking v/d instrumenten en een hoop mooie plaatjes.
Check ook eens de digitale mediatheek (die je via intranet kan bereiken). Vervolgens ga je naar 'Databases' en klik je op 'AV-DATA'. Hier heeft de school een licentie op en staat vol met handboeken en regelgevend materiaal.
 
Dit is mijn MENING erover:

Als je het mij vraagt is het onmogelijk om voor een eerstejaars student een cockpit te ontwerpen. Er zijn gewoonweg té veel dingen waarmee je rekening moet houden. Ik heb eens in een verslag bedragen gezien die in de verste verte niet in de buurt komen van de realiteit.

Ook vind ik dat alle verslagen erg veel op elkaar lijken door de "nauwe" begeleiding die je krijgt bij het maken van je verslag als het gaat om correcties en aanbevelingen.

Dit is dus mijn ervaring met het eerste project van de HVA,
Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan denken.


Flantua
 
Flantua,

Je hebt misschien wel gelijk, maar daar gaat het niet om. Natuurlijk kan een eerstejaars niet een cockpit ontwerpen. Sterker nog een afgestudeerde student Luchtvaart en Ruimtevaart zal nog moeite hebben met een goede cockpit ontwerpen. Komt nou eenmaal zo veel bij kijken dat je dat niet zomaar in je eentje zonder ervaring kan.
Het gaat er om dat mensen een heleboel leren over vlieginstrumenten, vliegtuigbewegingen, ontwerpen, de rol van de piloot, de rol van de instrumenten, gebruik van een vliegtuig, regelgeving, ergonomische overwegingen etc. etc. etc. Het werkt nou eenmaal veel beter om een groepje enthousiaste mensen een ontwerp te laten maken, dan ze 5 boeken te geven en ze maar te laten lezen.

vR
 
Dit is mijn MENING erover:

Als je het mij vraagt is het onmogelijk om voor een eerstejaars student een cockpit te ontwerpen. Er zijn gewoonweg té veel dingen waarmee je rekening moet houden. Ik heb eens in een verslag bedragen gezien die in de verste verte niet in de buurt komen van de realiteit.

Ook vind ik dat alle verslagen erg veel op elkaar lijken door de "nauwe" begeleiding die je krijgt bij het maken van je verslag als het gaat om correcties en aanbevelingen.

Dit is dus mijn ervaring met het eerste project van de HVA,
Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan denken.


Flantua


Het gaat hierbij alleen om de basic six en niet om de complete cockpit. Men moet een standaard basic six instrumenten paneel vertalen naar een moderne glass cockpit, rekening houdend met allerlei eisen, zowel van de authoriteiten als van de opdrachtgever en daarbij ook de werking beschrijven. Bij het ontwerp kan je zelf een aantal verschillende uitvoermogelijkheden vergelijken. Diverse soorten beeldschermen, ARINC 429/629 enz.enz..

Enja de bedragen: als student is het lastig om aan concrete info te komen ten aanzien van kosten van dit soort onderwerpen. Dit soort gegevens worden lang niet altijd vrijgegeven door de verschillende bedrijven/maatschappijen etc. Daarom wordt er een benadering gemaakt die 9 van de 10 keer nooit in de buurt komt van de werkelijke kosten. Dat is ieder project weer een feest :yeehaa:

Naar mijn mening verschillen de verslagen onderling behoorlijk door de diverse manieren waarop de studenten het verslag maken en tegen het onderwerp aankijken. Ook heeft de ene docent een voorkeur om ergens een nadruk op te leggen terwijl een andere docent dit weer minder heeft. Dat heb ik meerdere malen meegemaakt. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor wat je inlevert... Over het algemeen zijn de projecten de leukste onderdelen van de studie. Behalve Airport Operations want daar is echt niks aan.:eek!:
 
Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt allemaal voor de info! Dit moet echt gaan lukken zo.. Ik heb er echt zin in!

@ Flantua:
Ik ben het idd met je eens dat ik nou niet echt, nadat ik in december het verslag heb ingeleverd, met mijn groep een cockpit zou kunnen ontwerpen. Echter heb ik, zoals von Richthofen al aangaf, op 3 december heel erg veel kennis opgedaan over de cockpit met nadruk op de basic six. Dus al met al vind ik dit een prima manier van leren en hoop ik ook een heel schatkist aan kennis rijker te worden.

@ 3Bergen:
Hartelijk dank voor het aanbod, maar ik heb al mn boeken al gekocht.

Sorry, even off-topic:
Zijn er trouwens al afgestudeerden?? Ik bedoel dan leerlingen van Aviation Flight? Dat zou toch rond deze periode moeten gebeuren als ik het goed heb?

Met vriendelijke groet,

Sam
 
Sorry, even off-topic:
Zijn er trouwens al afgestudeerden?? Ik bedoel dan leerlingen van Aviation Flight? Dat zou toch rond deze periode moeten gebeuren als ik het goed heb?

Geef me nog een paar maanden... :)

Je bent er trouwens vroeg bij. Studiejaar afgelopen week begonnen toch? Succes.

PH
 
Oké, ik heb geduld :) Veel succes en hou ons op de hoogte!

Ja klopt, we zijn de agelopen week van start gegaan.
Maar we worden meteen al overrompeld met allerlei opdrachten, dus ik dacht dat het al wel verstandig was deze vraag te droppen, want hier wist ik namelijk niet veel van af.
 
Terug
Bovenaan