R/T in het Frans - Enquete

Lowpass

Member
In Frankrijk heeft de overheid de onderstaande enquete gelanceerd met vragen over welke taal je vindt dat op bepaalde vliegvelden gesproken dient te worden. Als Nederlandse brevethouder (dit wordt gecheckt) kun je ook meedoen.

Aangezien wij Nederlanders regelmatig klagen over het feit dat men daar nog steeds Engels weigert te spreken, bij deze wellicht een kans er iets aan te doen!

Http://enqueteur.stac.developpement-durable.gouv.fr/index.php?sid=12599&lang=en
 
Goede, waarschijnlijk in reactie op de aanbeveling in het rapport over een recentelijk incident op LYS (low-vis unstable approach).
Overigens alle license holders kunnen meedoen, er is geen beperkte lijst voor zover ik kan zien.
 
Ik heb de enquete ook ingevuld. Stoor me al mijn hele carriere aan dat Franse gelul op de radio, de meerderheid van de beroepsvliegers verstaat het niet en dat is slecht voor situational awareness. Echter: Ik vlieg ook privé vanaf een Frans veld en daar is sindskort ook Engels toegestaan in het circuit. Gek genoeg doe ik het bijna nooit: ik zou dan tegen mezelf praten, want verder zou niemand me verstaan. Dit bevordert de veiligheid niet, tenzij er iemand anders hangt die wel Engels praat, dan doe ik een extra call.

Daar zijn de Fransen ook bang voor; dat er meer VFR ongelukken zullen gebeuren als er alleen Engels mag gesproken worden met ATC. Diegene die dat niet kunnen zullen zich beperken tot G of E airspace, waardoor het daar drukker wordt met alle gevolgen vandien....
Je zou dan kunnen stellen dat ze dan maar Engels moeten leren. Ben ik het mee eens, maar dat zal voor de meerderheid nooit gebeuren....
 
@ Chupito:

Ik vlieg met mijn maatschappij vaker op kleine regionale Franse luchthavens waar ook regelmatig wat "klein" verkeer rondhangt.
Daarom vind ik het juist extra belangrijk dat dat VFR verkeer ook Engels praat.
Vaak zijn wij de enige commercieele kist in de buurt en dan heb je dus idd werkelijk geen idee wat ze aan het doen zijn.
(afgezien van het feit dat de meeste regionale Franse controllers niet echt geweldig zijn)
 
Terug
Bovenaan