Problemen bij Thielert

N2024

Well-known member
GERMAN DIESEL ENGINE FOUNDER OUSTED FROM COMPANY
The supervisory board of Thielert AG said on April 23 that it has found the company’s financial statements for 2004 through 2005 to be incorrect, and has dismissed management board members Frank Thielert and financial chief Roswitha Grosser. A statement posted on the company’s Web site said investors have discontinued support for the company's restructuring package. On April 24 the company was forced to file for insolvency, the term used in Europe for bankruptcy. Read more on AOPA Online.

Lekker als je net geïnvesteerd hebt in een Diesel motor voor je DA40 of Robin DR400.
 
Tja, het is best wel een vervelend bericht, ook nu Diamond bezig is zelf een Diesel motor te maken.

Niet dat dat op zich verkeerd is, de motor die ze nu aan het testen zijn levert 170 PK en 580nm (dat is Newton/Meter en niet nautical mile) koppel. Op zich dus een super motor, echter wanneer je al een DA40/DA42 hebt en je moet dan ombouwen naar de nieuwe motor, dan is het wel vervelend.

Ik denk persoonlijk ook dat er wel iemand is die de firma gaat opkopen, mede omdat de handel inmiddels ook gecertificeerd is in de C172 nieuw af fabriek. Zonder de schulden van de initiele ontwikkelingskosten is de fabriek denk ik wel een money machine, en komt Lycoming wel even langs om de boedel op te kopen. Of gewoon een andere partij.

Voorlopig echter ben je Fucked!! Als je een nieuwe motor moet hebben, gelukkig hebben we bij de Diamond Flyers net nieuwe motoren in een paar kisten en kunnen we nog even vooruit. Denk ook dat ze bij Diamond nu ook wel even met de handen in het haar zitten. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat er van de Da40's wel een redelijk percentage afgeleverd word met een Diesel motor, en de DA42 lijn gaat helemaal stil staan omdat die alleen maar gemaakt word met een Diesel motor er in.

Zure tijden voor de GA dus.

Groeten

:radar: André :radar:
 
De school hier heeft 7 Diamond Twin Stars aan de grond staat vanwege problemen met de de 1.7 diesel. Na een hoop gedoe heeft Thielert een team hierheen gestuurd om het probleem proberen te fixen, geen oplossing kunnen vinden, waarna er uitgeweken is naar de 2.0 diesel. Deze is besteld voor alle 7 kisten.
Voor de school gaat dit probleem dus steeds groter worden, zoals het er nu naar uit ziet. Een deel van de oude vloot M/E's (Beech Duchess) is reeds verkocht, dus capaciteits probleem met M/E training. 7 kisten aan de grond kost ook een hoop poen..

Ben benieuwd in ieder geval
 
Kan dat dan al?? de 2.0 op de DA42, ik heb begrepen dat er nog geeneens cowlings en engine mounts zijn waar die 2 liter in past? In alle eerlijkheid verwacht ik niet dat dhr Dries (CEO Diamond) nog veel geld gaat investeren in materiaal voor een thielert motor als zijn eigen fabriekje bijna klaar is...

Wat voor problemen hebben jullie overigens met die 1.7 liter...Ik weet van afgebroken nozzles, maar als je iedere 100hr. hier een korte inspectie op uitvoert is er niets aan de hand..verder doen die motoren het door de bank genomen (op wat -vooral electronische- kleinigheden na) toch wel redelijk??
 
Aan de automotive kant blijken de motoren zelf in ieder geval betrouwbaar te zijn. Het grootste probleem wat ik meemaak met deze (mercedes cdi)motoren is dat de injectoren kunnen klemmen in het blok. Zonder specialistisch gereedschap heb je dan een probleem.
Toch jammer dan Thielert de business niet heeft kunnen doorzetten, ik denk dat de diesel in GA een mooie toekomst kan hebben.
 
Kan dat dan al?? de 2.0 op de DA42, ik heb begrepen dat er nog geeneens cowlings en engine mounts zijn waar die 2 liter in past? In alle eerlijkheid verwacht ik niet dat dhr Dries (CEO Diamond) nog veel geld gaat investeren in materiaal voor een thielert motor als zijn eigen fabriekje bijna klaar is...

Wat voor problemen hebben jullie overigens met die 1.7 liter...Ik weet van afgebroken nozzles, maar als je iedere 100hr. hier een korte inspectie op uitvoert is er niets aan de hand..verder doen die motoren het door de bank genomen (op wat -vooral electronische- kleinigheden na) toch wel redelijk??
De buren hier hebben al er al eentje met een 2.0, hoewel met kinderziektes, wel airworthy. Het grootste probleem met de 1.7's waardoor ze aan de grond staan, is dat ze regelmatig na een lage powersetting (bv. simulated engine failure of gewoon final) geen 100% power meer kunnen geven. Er zijn hier ook extremere gevallen voorgekomen dat de prop vanzelf full feather ging (meerdere keren voorgekomen dus). Bleek iets te zijn klimaat gerelateerd, de twin stars zijn wellicht niet zo geschikt voor het warme weer. Meerdere factoren die hiervoor zorgden, dus niet alleen temperatuur.
Ik weet verder niet hoe het technisch in elkaar zit.
 
Laatst bewerkt:
Het zou wel heel jammer zijn als het dieselconcept verloren zou gaan voor de GA. Ik vlieg zelf in (gehuurde) C-172's met Thielert 1.7 motor, is perfect, alleen onvoldoende performance voor 4 personen met volle tanks. Dat zou opgelost worden door de 2.0 motoren. Het houdt/hield het vliegen betaalbaar.
Ik kan me echter niet voorstellen dat Thielert geen doorstart gaat maken. Het is vreselijk veelbelovend product en ook cessna is nu een van de vaste afnemers.
 
Het zou inderdaad jammer zijn als het Diesel verhaal nu toch weer negatief in het nieuws komt. Voor GA zou het fijn zijn als er goedkoper en zuiniger gevlogen kon worden. Is milieuvriendelijk en goed voor je portemonnee. De early adapters betalen nu de rekening, is wel jammer.
 
Bertouwbaarheid Thielert

Bertouwbaarheid Thielert

Wat wel een issue is geworden inmiddels is de vraag in hoevere de producten van de firma Thielert nog wel te vertrouwen zijn. De heer Thielert himself heeft vanaf 2003 de boeken bij de firma lopen vervalsen. Dat is ook de reden van de acuute betalingsproblemen. De firma moest nu op bevel van de duitse ondernemingskamer alle financial statements per 2003 herzien. Inmiddels hebben alle investeerders ook het voorgestelde reddingsplan verwezen. Het aandeel Thielert handelde eind 2007 nog tegen de 28 EUR. Eind april was dit nog 40 cent.

In hoeverre is er met de certificering geknoeid? Kennelijk heeft Thielert nogal veel over gehad voor zijn (tijdelijk) succes...........zijn die blokjes (nog) wel ok?
 
In hoeverre is er met de certificering geknoeid? Kennelijk heeft Thielert nogal veel over gehad voor zijn (tijdelijk) succes...........zijn die blokjes (nog) wel ok?

Beetje flauw deze insinuatie. Bij Ahold is ook met de boeken geknoeid. Het spul dat ze in die tijd in de supermarkten verkochten is volgens deze gedachtengang ook niet te vertrouwen... :confused:

Het hoort helaas bij deze tijd. Snel zakelijk succes is erg belangrijk voor status. Investeerders hebben geen geduld maar willen binnen een paar jaar succes en managers verwachten dat ze net zo rijk kunnen worden als hun knoeiende collega's bij de bekende bedrijven.
 
Jammer...

Jammer...

CESSNA PUTS DIESEL AIRPLANE LINE ON ICE
Cessna Aircraft Company has decided not to deliver any Cessna 172TD aircraft powered by the German-built Thielert diesel engine, following the bankruptcy of Thielert Aircraft Engines
 
Jammer. Ze waren bezig met een nog iets zwaardere motor voor een 172 begreep ik. Zonde, maar met wat mazzel maken ze een doorstart.
 
Diamond production falls as Thielert problem grows
By Alton K. Marsh

Things should improve for Diamond Aircraft once it receives certification of its own diesel engine later this year, but for now, the feud between Diamond and the Thielert Aircraft Engines (TAE) is escalating.

Diamond officials have customers with airplanes on the ground, waiting for Thielert parts or engines. They feel the court-appointed bankruptcy officials in Germany aren’t responsive to their efforts to find temporary customer support. The officials, in turn, have countered with complaints about Diamond. It’s war via press release.

In the meantime, more than 50 Thielert-powered Diamond aircraft are on the ground due to lack of support or parts. Diamond has stopped 60 percent of the company’s annual production of 500 aircraft (whether Thielert powered or not). The cost of operating a Thielert engine, based on a boost in parts costs by the bankruptcy administrators and the lack of supported warranty programs, has gone from $13 an hour to $85 an hour.

“This effectively makes the engine, and TAE-powered aircraft, commercially non-viable at the current point in time,” Diamond officials said in a press release.
 
Terug
Bovenaan