Prive piloten met (beneden) modaal inkomen..

PHMAC

New member
Bestaan ze?
Hoe heb je je droom kunnen waarmaken en hoe houd je het vol?

Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen!
 
Laatst bewerkt:
Misschien bedoel je het niet maar zweefvliegen en parapenten is goed te doen met beneden modaal inkomen en zeker zo leuk.
 
Daar had ik idd. wat duidelijker in moeten zijn.:wegkwijt:
Ik ben met name benieuwd naar de verhalen van piloten met een ULM, RPL OF PPL brevet.

Edit: maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik andere verhalen niet met net zo veel interesse zal lezen.. ;-)
 
Laatst bewerkt:
Ik vlieg mijn eigen ULM op een jaarlijks totaalbudget van pakweg 2000 € - afschrijving niet meegerekend. Maar dat is dus geen PPL.
 
Hi Csaba,
Bedankt voor je reactie...en €2000 euro per jaar mét een eigen vliegtuig klinkt erg interessant.
Zou je daar wat meer over willen vertellen?
 
Let wel, het is geen vliegtuig, het is een ultralight. En er komen enkele compromissen aan te pas: het toestelletje wordt opgeplooid na elke vlucht, ik betaal de hangar per vierkante meter en met opgeplooide vleugels zijn er dat niet veel... En ik heb enkel de wettelijke verzekering voor schade aan derden en inzittenden, dus géén dekking "eigen schade".

Ook denk ik dat het niet zou kunnen in Nederland, waar de overheid het bedrijven van een vliegveld tot een dure oefening maakt zodat vliegvelden duur moeten zijn voor de gebruikers.
 
Bestaan ze?
Hoe heb je droom kunnen waarmaken en hoe houd je het vol?
Drie vragen, drie antwoorden:

1. Ze bestaan. Toen ik de opleiding volgde liepen er ook mensen rond die buschauffeur en tapijtlegger waren. Als je vrijgezel bent en geen kinderen hoeft te voeden is het natuurlijk wel gemakkelijker dan wanneer je je inkomen met meer mensen moet delen.

2. Mijn advies zou zijn om eerst net zo lang te sparen tot je het hele opleidingsbudget bij elkaar hebt. Dat kost namelijk nogal wat. Niet beginnen als je voor het laatste deel nog aan het sparen bent. Reken goed uit wat het kost en vertrouw niet op de berekeningen op websites van vliegscholen. Die gaan namelijk allemaal uit van 45 uur vliegles en dat is slechts het wettelijke minimum. Reken op 55-60 uur, dan zal het waarschijnlijk wel meevallen.

3. Je vliegt als je het veilig wilt doen minstens 20 uur per jaar. Reken uit wat dat kost bij lidmaatschap van een club, bij een commerciële verhuurder en bij een participatiestichting. Neem de jaarlijkse kosten, lidmaatschapsgelden en eventueel de aanschaf van de participatie mee. Kijk vooraf hoe je dat gaat financieren. Vertrouw er niet op dat je veel betalende meevliegers krijgt. Iedere kennis wil één keer mee en vindt dat wel genoeg. Je vliegt dus hoofdzakelijk alleen of met andere piloten en die verwachten dat jij ook met hen meevliegt en meebetaalt. Ga er dus van uit in je berekening dat je je eigen vlieguren helemaal zelf moet financieren.

Maak deze berekeningen voor ULV's, TMG's en SEP's. Bepaal daarna met je eigen financiële situatie wat er allemaal haalbaar is.
 
Hi PPP,

Bedankt voor de tips!
Goed overzicht met zaken waarmee ik rekening moet houden. Zowieso het aantal te verwachten trainingsuren maar ook de tip om de berekeningen zowel voor PPL, ULV, TMG en SEP te maken.
Uit de reacties op dit topic kan ik al opmaken dat het geen slecht idee is om mijn horizon in eerste instantie wat te verbreden.
 
Let wel, het is geen vliegtuig, het is een ultralight. En er komen enkele compromissen aan te pas: het toestelletje wordt opgeplooid na elke vlucht, ik betaal de hangar per vierkante meter en met opgeplooide vleugels zijn er dat niet veel... En ik heb enkel de wettelijke verzekering voor schade aan derden en inzittenden, dus géén dekking "eigen schade".

Ook denk ik dat het niet zou kunnen in Nederland, waar de overheid het bedrijven van een vliegveld tot een dure oefening maakt zodat vliegvelden duur moeten zijn voor de gebruikers.

Bij ULM ging ik onterecht uit van een toestel a la Jabiru, Tecnam Eaglet of Sierra. maar ik zie nu in dat er veel meer varianten onder het genre vallen.

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn interesse in eerste instantie uitgaat naar vlieglessen in Belgie. Financieel en qua ligging biedt Belgie mij de meeste mogelijkheden.
Ik woon in Limburg en ik heb op dit forum al veel interessante informatie gevonden over mogelijkheden in de buurt (EBZW, EBZH maar ook EDKA).
 
Laatst bewerkt:
Toch was het wel op die klasse dat ik doelde, de zgn. drie-asser, daarmee kan men nog min of meer op reis gaan.

Voor "low-profile" kun je ook eens rondkijken in Heinsberg, een aanbevolen adres! Of kom op een zaterdag naar het ulm-veldje van Neerpelt, daar zit een schilderachtige harde kern - en als je daar kunt vliegen dan kun je het overal.

En jawel, zowel in Noord-Oost België als in het westelijke Rijnland valt het op hoeveel Nederlandse nummerplaten er aan de vliegveldjes geparkeerd staan...
 
Nou...dat type vliegtuig is zeker niet oninteressant. Daar ga ik me eens in verdiepen!

Het is opvallend hoezeer de wetgeving tussen Nederland en Belgie verschilt op dit gebied. Ik kan wat dat betreft van geluk spreken dat ik zo dicht bij de grens woon. De commerciele scholen op EHBK en EHBD zijn financieel minder aantrekkelijk.
Het verenigings-karakter van de kleine Belgische veldjes spreekt mij ook veel meer aan. Het lijkt een stuk makkelijker om in te stappen.
 
Hi PPP,

Bedankt voor de tips!
O ja, die ene tip die ik nog vergeten was: klik!

Dit is een gratis boek van een vlieginstructeur die je vertelt waar hij zelf allemaal tegenaan gelopen is toen hij wilde leren vliegen. Je betaalt alleen de verzendkosten.
 
Zweefvliegen is waarschijnlijk in clubverband naast een van de meest economische ook een van de mooiste vormen van recreatief vliegen.

DG-1000-Selfie-2014-1.jpg
 
Terug
Bovenaan