Prijs brevet

Flying nerd

New member
Heeft er iemand een idee waarom de aanvraag van een PPL-brevet bij het Kiwa register € 592,90 kost? Het staat wel in de wet, maar er staat ook in de wet dat de overheid aan dit soort zaken niet mag verdienen. Ik begrijp niet waar de overheid zoveel kosten denkt te maken voor het vergelijken van een paar formulieren en het uitprinten van een brevet.
 
Het wordt helemaal grappig als je PPL laat omzetten naar CPL: dik 600 euro lichter. En dat terwijl je op dat moment al bekend bent in de systemen...
 
Als ik mijn Litouwse F ATPL om wil zetten naar Duits Brevet ( wat ik wellicht dit jaar ga doen ), kosten? 0 euro. Hint hint ;) . Wellicht een optie?
 
Kiwa is geen overheidsbedrijf dus verdient de overheid er niet aan…… Hoog uit de Minister Schultz-van Haegen die o.a. het brevet afgifte uitbesteed aan het bedrijf waar haar man aandelen in heeft en die vervolgens met 3 miljoen euro winst verkoopt…..
 
Of, alnaargelang het soort vliegen dat je wilt gaan doen, overweeg FAA.
Maar je moet knettergek zijn* om in NL te willen privevliegen onder NL-regime.

*of stinkend rijk - dat gaat wel eens meer hand in hand
 
Of, alnaargelang het soort vliegen dat je wilt gaan doen, overweeg FAA.
Maar je moet knettergek zijn* om in NL te willen privevliegen onder NL-regime.

*of stinkend rijk - dat gaat wel eens meer hand in hand

De vraag is natuurlijk wat is oorzaak en wat is gevolg? :) Maar een relatie bestaat er zeker haha

* vliegt vrolijk rond in NL
 
Ik heb afgelopen vrijdag (vier weken na het doen van mijn PPL-examen) het KIWA opgebeld waar mijn brevet bleef. Daar werd mij verteld dat het al klaarlag, maar dat het nog niet verstuurd was omdat hun termijn volgens de medewerker nog niet was verstreken. Hij beloofde me dat het afgelopen maandag verstuurd zou worden. Vandaag nog steeds geen brevet bij de post, dus ik heb weer gebeld. Blijkt dat het brevet nog steeds klaarligt en niet is verstuurd. Is het normaal dat het KIWA daar op deze manier mee omgaat?
 
Daar werd mij verteld dat het al klaarlag, maar dat het nog niet verstuurd was omdat hun termijn volgens de medewerker nog niet was verstreken.

Dat zou betekenen dat ze hem vasthouden om tijd te rekken? Daardoor lijkt het dan alsof ze er heel veel tijd aan besteden en is het die honderden euri ook meer dan waard. ;)

En ik al die tijd maar denken dat ze daar een heeeeel trage printer hadden...
 
En ik al die tijd maar denken dat ze daar een heeeeel trage printer hadden...

Printer?!? :eek!: Elk exemplaar wordt met de hand gekalligrafeerd en te drogen gelegd op de dij van Cubaanse vrouwen! 't kost een paar stuivers maar dan heb je ook wat.

On topic: Volgens mij kan je langsrijden om het brevet op te halen (of er eentje... nou ja, je snapt het wel)
 
Ik heb afgelopen vrijdag (vier weken na het doen van mijn PPL-examen) het KIWA opgebeld waar mijn brevet bleef. Daar werd mij verteld dat het al klaarlag, maar dat het nog niet verstuurd was omdat hun termijn volgens de medewerker nog niet was verstreken. Hij beloofde me dat het afgelopen maandag verstuurd zou worden. Vandaag nog steeds geen brevet bij de post, dus ik heb weer gebeld. Blijkt dat het brevet nog steeds klaarligt en niet is verstuurd. Is het normaal dat het KIWA daar op deze manier mee omgaat?

Ik zou gewoon een formele klacht indienen, en een cc daarvan naar ILenT. Als er dan vervolgens geen respons komt of een afwimpeling, dan is dat een goede grond om dit eens aan te kaarten bij de ombudsman.

Denk dat iedereen die ontevreden is over KIWA gewoon eens klachten moet indienen, en daarvan ook een kopie naar AOPA of KNVVL moet sturen zodat zij ook zicht hebben op de hoeveelheid klachten. Zij zitten namelijk af en toe met KIWA om de tafel...... Handig om van een aantal klachten te weten.
 
Ik heb toevallig KIWA een paar weken geleden gevraagd voor een prijsspecificatie voor de afgifte van een PPL brevet.
Daar heeft iedereen recht op! Ik moet ook als zelfstandige elke euro verantwoorden naar klanten.
Ik kreeg het volgende antwoord van Kiwa :

De kosten voor het in rekening brengen voor een afgifte van een brevet zijn gebaseerd op 'Regeling tarieven luchtvaart'. Deze regeling zijn door overheidsinstanties ontworpen.

Het is dus wel degelijk dat dat de overheid er een vinger in de pap heeft.

Ik denk dat we als (aankomende) vliegers ons samen moeten pakken en dat er eens een einde moet komen aan die geldklopperij!
 
Als je elk staaltje overheidsgeldklopperij in de luchtvaart wilt aanpakken, dan heb ik er nog wel een voor je.

Wat dacht je van de jaarlijkse ~€120 voor de "radio station license" in ieder vliegtuig? Waarom moet een eigenaar van een plezier/sport vliegtuig dat betalen om met de toren te praten (verplicht door de overheid), terwijl plezier/sport vaartuigen ervan vrijgesteld zijn voor hun marifoongebruik om met de brugwachter te praten?

En waarom kost een hernieuwde afgifte BvL bijna €100, terwijl het afmelden bij de overheid van een jaarlijkse APK voor de auto voor voor €4.30 kan??
 
EUR600 euro voor een papiertje slaat werkelijk nergens op!
Zolang iedereen dit maar tolereert zou ik het ook goed vinden in mijn leren fauteuil, goed betaalde baan en zonder stress.
Komop mensen, is iedereen zo mak of hebben de meesten toch veel te veel geld ?
 
Terug
Bovenaan