Praatje maken of niet?

ufx

New member
Ik zat de Nederlandse kaart te bestuderen (samen met de duidelijkere airspace-kaart van de AIS) en ik vroeg me het volgende af: boven Utrecht zit er een class A blok van Schiphol tussen 2500 AMSL en FL 95. Daaronder zit een class E:

vfr-utrecht.png


Als ik daar nu op 1500 FT naar binnen vlieg, raden jullie dan aan om dit even te melden bij Dutchmil of evt. Schiphol? Ik probeer me nog even aan te passen aan de gewoontes hier in Nederland aangezien ik in de UK m'n PPL heb gehaald. In de UK was het dus zo dat als je in de buurt van gecontroleerde airspace kwam je even melding maakte dat je er was en dat je niet van plan was om controlled airspace in te vliegen. Echter, elk land heeft z'n gewoontes en ben benieuwd naar jullie advies.
 
Normaal is het om je onder de TMA's van Schiphol bij Amsterdam info aan te melden, al doet lang niet iedereen dit.
Zelfde geldt voor in/onder de Dutchmil TMA's. Al hebben ze bij Dutchmil wel het verzoek je niet aan te melden als je niets te melden hebt(zeker in de drukke weekends). Zie daarvoor ook de posters bij de verschillende havendiensten.
 
Vlieg je onder de Schiphol TMA's dan is het verstandig om bij Amsterdam Information, flight information service aan te vragen. Die geven in geval van een (bijna) airspace infraction ook advies voor een te vliegen koers om de schade beperkt te houden. Als je een vraag hebt over de maximale hoogte (zoals het lastige stukje bij Utrecht) dan geven ze (mij in ieder geval) een vriendelijk antwoord.

Vlak bij Schiphol is het uitluisteren van Schiphol tower niet echt nuttig, maar vlakbij Rotterdam vind ik het wel weer zinvol om de toren van Rotterdam erbij te draaien vanwege het feit dat Rotterdam veel meer VFR verkeer verwerkt dan Schiphol en de verschillende VFR arrivals van Rotterdam.

Wat Alien zegt klopt inderdaad. Dutchmil heeft liever niet dat je hen oproept als je niets te melden hebt. Ik roep Dutchmil op als ik een vliegplan heb ingediend voor een vlucht, of er staat ergens een stuk bos in de fik op de veluwe, anders niet. Maar ik denk dat iedereen het "als je iets te melden hebt" voor zich zelf kan invullen.
 
Thanks voor de antwoorden; helemaal duidelijk! Dus even melden bij Amsterdam info. Ook goed om te horen dat ze dan bereid zijn om flight information service te geven aan VFR verkeer. Ik was al bang dat dit hier in NL niet bestond ;)
 
Thanks voor de antwoorden; helemaal duidelijk! Dus even melden bij Amsterdam info. Ook goed om te horen dat ze dan bereid zijn om flight information service te geven aan VFR verkeer. Ik was al bang dat dit hier in NL niet bestond ;)

Ik meld me vaak netjes aan bij Amsterdam info, maar FIS krijg ik daar zelden.
Meestal blijft alles beperkt tot aanmelden (enige info R-QNH) en afmelden, en hele enkele keer wordt ik gewaarschuwd voor ander verkeer, maar dat is tot nu toe alleen maar gebeurd bij vluchten langs de kustlijn.

Maar er zijn dus verschillende ervaringen...
 
Ik meld me vaak netjes aan bij Amsterdam info, maar FIS krijg ik daar zelden.
Meestal blijft alles beperkt tot aanmelden (enige info R-QNH) en afmelden, en hele enkele keer wordt ik gewaarschuwd voor ander verkeer, maar dat is tot nu toe alleen maar gebeurd bij vluchten langs de kustlijn.

Maar er zijn dus verschillende ervaringen...

Vanuit de gedachte dat alleen als er echt iets moet worden geroepen er dan wat wordt geroepen is dit niet raar toch. Als er geen gevaar dreigt en toch van alles wordt gezegd dan is de alertheid ook een stuk minder. Zoiets van "geen nieuws, goed nieuws". Ik vind dit persoonlijk wel helder.

Overigens is het wel handig dat de vliegers wel hun info blijven doorgeven zodat je zelf wat kan doen met het plaatje dat zich tussen de oren gaat vormen over de omgeving.
 
Laatst bewerkt:
Ik meld me vaak netjes aan bij Amsterdam info, maar FIS krijg ik daar zelden.
Meestal blijft alles beperkt tot aanmelden (enige info R-QNH) en afmelden, en hele enkele keer wordt ik gewaarschuwd voor ander verkeer, maar dat is tot nu toe alleen maar gebeurd bij vluchten langs de kustlijn.

Maar er zijn dus verschillende ervaringen...

Wat jij beschrijft is mijn optiek FIS.
Aanmelden, je QNH teruglezen, beetje rondboren luisteren naar alle Maple's 1 t/m zoveel, en afmelden. Als er bijzonderheden zijn, kistje in de buurt of naderend airspace waar je niet in mag, dan hoor je ze. Als er geen bijzonderheden zijn, hoor je niets.

Wat zou je nog extra willen?
 
Wat jij beschrijft is mijn optiek FIS.
Aanmelden, je QNH teruglezen, beetje rondboren luisteren naar alle Maple's 1 t/m zoveel, en afmelden. Als er bijzonderheden zijn, kistje in de buurt of naderend airspace waar je niet in mag, dan hoor je ze. Als er geen bijzonderheden zijn, hoor je niets.

Wat zou je nog extra willen?

Ik bedoelde dat ik veel meer kisten op mijn pad heb gezien dan waar ik ooit voor gewaarschuwd ben. Doe het wel of doe het niet, maar maak een keuze wat mij betreft (zoals DM dat gedaan heeft). Nu moet je maar afwachten wie er achter de mic zit. Soms zijn ze heel uitgebreid en leveren ze echt FIS, maar andere keren vraag ik me af waarom ik me ook al weer aangemeld had.

Wat dat betreft zijn de Engelsen daar wel goed in, je krijgt waar je om vraagt.
 
Terug
Bovenaan