PPL - wat voor toestel?

Flying nerd

New member
Wat zijn de beste toestellen om de PPL opleiding in te doen? Wat zijn de voor en nadelen van de verschillende mogelijkheden?

Ik ben zelf aan het lessen in een Aero AT-3.

Voordelen die mij genoemd zijn t.o.v. een Cessna zijn:
-De prijs, een Cessna schijnt meer per uur te kosten dan een AT-3
-Het toestel is zenuwachtiger. Je leert er dus beter in vliegen.

Nadeel dat werd genoemd:
-(wederom) Het toestel is zenuwachtiger. Het is dus lastiger er in te leren vliegen.

P.s. Ik heb geen plannen om te switchen naar een ander toestel.
 
Dat is een filosofische vraag. Er komt meer bij een PPL kijken dan alleen sturen. Een goede vlieger word je meer door goede beslissingen dan door goed te kunnen sturen.

Ik zou zeggen, leer het op het vliegtuig waar je ook later verder mee wilt vliegen. Als dat een C150 is, dan hoef je het ook niet moeilijker te maken dan nodig. En dan kan je altijd nog een keertje met een instructeur oefenen als je iets anders wilt doen (taildragger of high performance bijvoorbeeld).

Het belangrijkste is gewoon een gevoel te krijgen voor je limieten. Zelfs in het zelfde vliegtuig kan niet iedereen het zelfde, bijvoorbeeld bij cross wind landingen. En of een vliegtuig wat meer of minder nerveus vliegt, daar pas je je zodra je de basics onder de knie hebt ook snel aan aan. En als je dan een Pitts niet netjes leert vliegen, dan is dat niet omdat je op het verkeerde vliegtuig je PPL gedaan hebt, dan is het gewoon nooit jouw vliegtuig geweest.

Mijn favoriete single engine is een Cub, omdat ik aan twee kanten aan het raampje zit, niet tegen de vleugel aan kijk, en je er gewoon lekker rustikaal mee door de lucht kan knetteren. Maar aangezien ik er al een paar jaartjes niet meer in heb gezeten, zou ik eerst weer een paar uurtjes les nemen. Terwijl ik voor mijn werk wat vlieg waar een paar van die Cubs denk ik wel in passen, en wat ook niet echt als makkelijke kist bekend staat. Elk vliegtuig heeft zijn eigen scherpe randjes, en dat moet je een beetje bijhouden of je laten bijspijkeren.
 
Laatst bewerkt:
(1) Lessen op een staartwielkist leert je goed landen. Een J3 Piper Cub straft je af op een gemoedelijke maar duidelijke manier wanneer je iets fout doet. Een "zenuwachtig" toestel of een met een klein smal envelope is niet direct een nadeel. Daarbij vergeleken is een Cessna zo vergeeflijk dat je de kans hebt om een brevet te halen zonder de basistechnieken echt goed onder de knie te krijgen. Waarom het niet direct goed geleerd?

(2) Eerst gaan zweefvliegen. Dan leer je ook luisteren naar de kist en precies vliegen. Motorvliegen daarna is dan een makkie.
 
Luister naar Cpt Oveur :grijns:
Niets aan toe te voegen, waarom hebben we geen 'like' knop?

Mijn antwoord?

Wat zijn de beste toestellen om de PPL opleiding in te doen?

Degene die je kan betalen.
En dat bedoel ik zonder grappig te willen zijn op de meest serieuze manier.
Wat er tekort schiet kan je later altijd op een ander vliegtuig leren.
Ieder vliegtuig heeft zijn beperkingen.
Het verhaal stopt niet met je brevet halen, je brevet is pas het begin.
Het leren gaat een leven of een hobby lang door.
 
Terug
Bovenaan