PPL versus GPL

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Sdg+1
  • Startdatum Startdatum
S

Sdg+1

Guest
Als je in bezit bent van PPL, maar je wil ook het GPL halen, aan welke eisen moet je dan voldoen?
Krijg je vrijstelling voor theoretische vakken en/of uren etc.,etc.?
 
CPL'ers moesten sowieso het vak zweefvliegtuigen doen(dus dat zal waarschijnlijk constructie zijn) dus dat is in ieder geval benodigd. Daarnaast zul je naar mijn weten ook gewoon praktijkexamen (3 vluchten op 1 dag) moeten doen.
Ook moet je dus een paar lessen hebben als DBO'er(leerling met instructeur), om meestal na enkele vluchten, 5 tot 10, solo te komen. Minimaal 10 lierstarts solo.
Pin me er niet op vast, maar dit is mijn ervaring met ATPL(f)'ers bij mijn club.
 
B77W, hartelijk bedankt voor het antwoord !
Heb het al op verschillende manieren proberen duidelijk te krijgen (ook examen-commissie aangeschreven), maar vooralsnog geen definitief sluitend antwoord kunnen vergaren.

:biertje:
 
Met de invoering van EASA volgend jaar gaat alles omtrent dit onderwerp veranderen, ook vrijstellingen etc. Hoe alles er precies uit gaat zien is nog niet bekend jammer genoeg.

De huidige ontheffingen staan hieronder in Bijlage 1b.

http://www.brevet.aero/zweefvliegen/examenreglement

Qua praktijkervaring, de ervaringseisen voor een GPL zijn dermate laag dat dit in de praktijk geen factor is (40 solo vluchten en 6 uur), die heb je toch wel gevlogen voor je op niveau voor praktijkexamen bent. Maar goed deze eisen gelden dus alleen nog maar dit seizoen.
 
Met de invoering van EASA volgend jaar gaat alles omtrent dit onderwerp veranderen, ook vrijstellingen etc. Hoe alles er precies uit gaat zien is nog niet bekend jammer genoeg.

De huidige ontheffingen staan hieronder in Bijlage 1b.

http://www.brevet.aero/zweefvliegen/examenreglement

Qua praktijkervaring, de ervaringseisen voor een GPL zijn dermate laag dat dit in de praktijk geen factor is (40 solo vluchten en 6 uur), die heb je toch wel gevlogen voor je op niveau voor praktijkexamen bent. Maar goed deze eisen gelden dus alleen nog maar dit seizoen.

Inderdaad jammer dat er in dit stadium nog zo weinig over bekend is !
Dank voor de info :biertje:
 
Terug
Bovenaan