PPL Theorie

Devatu92

New member
Hi Allemaal,

Binnenkort zou ik graag mijn PPL willen behalen. Heel veel zin om die droom werkelijkheid te maken!

Ik heb echter een kleine vraag omtrent de theorieexamens:

Is het toegestaan vanuit wetgeving om buiten een bedrijf om (Denk aan boeken en een applicatie o.i.d.) je theorie te leren en daaropvolgend je examens in te plannen (in Belgie)?

Ik kan heel makkelijk leren uit boeken en op deze manier zouden er best wat kosten bespaart kunnen worden. Ik zie de toegevoegde waarde van klassikale lessen uiteraard wel in, maar als het niet noodzakelijk is bespaar ik hier graag kosten op.

Ik hoor het graag, alvast bedankt voor de antwoorden!
 
Dat kan zeker maar je vliegschool moet eerst toestemming geven om je theorie examens te laten doen en moeten het dus ook zelf aanvragen bij het CBR of Belgie. let wel dat als je Nederlandse boeken koopt het beter is om het examen in NL te doen vanwege de termen en zo.
 
Dat kan zeker maar je vliegschool moet eerst toestemming geven om je theorie examens te laten doen
En ze worden afgerekend op hun slagingspercentage, dus ze zullen toch eerst willen weten hoe serieus je er mee bezig bent en hoe ver je gevorderd bent. Helemaal solo gaat dat dus niet lukken.
 
Mijn ervaring is dat het toch wel goed is sommige zaken "klassikaal" te doen of met een groep, vooral m.b.t. het onderwerp navigeren.
Klassikaal onderricht is niet meer verplicht. Zelf heb ik distance learning via Orbit gedaan, maar als ik opnieuw zou beginnen zou ik bij VSH via de drillster app gaan werken in combinatie met zelfstudie.
Ik heb zelf ook getwijfeld tussen Belgie en NL, maar ben blij dat ik NL heb gedaan. Wel wat duurder (maar vliegen is gewoon een dure hobby, accepteren dus) maar prima in modules te spreiden. Examens bij CBR zijn ook wel relaxed, inboeken via internet, heel flexibel.
Succes !
 
Hi Allemaal,

Binnenkort zou ik graag mijn PPL willen behalen. Heel veel zin om die droom werkelijkheid te maken!

Ik heb echter een kleine vraag omtrent de theorieexamens:

Is het toegestaan vanuit wetgeving om buiten een bedrijf om (Denk aan boeken en een applicatie o.i.d.) je theorie te leren en daaropvolgend je examens in te plannen (in Belgie)?

Ik kan heel makkelijk leren uit boeken en op deze manier zouden er best wat kosten bespaart kunnen worden. Ik zie de toegevoegde waarde van klassikale lessen uiteraard wel in, maar als het niet noodzakelijk is bespaar ik hier graag kosten op.

Ik hoor het graag, alvast bedankt voor de antwoorden!

Hoi,

Ik heb deze weg 2 keer bewandeld; zowel FAA als EASA op eigen houtje gedaan.
Verre van gemakkelijk, maar dat had meer te maken met het papierwerk dan met het leren.

Ik zou uitkijken naar een ATO welke er voor je kan zijn als je ze nodig hebt, en in ieder geval tijd reserveren voor een korte klassikale voorbereidingsweek alvorens je op examen gaat. In België examen doen scheelt dik knaken, dus valt te overwegen.
Zelf heb ik in Frankrijk examens gedaan, en regulier bij het CBR.

Wanneer je je stof gemakkelijk eigen kunt maken, heb je zeker een voordeel bij zelfstudie, want je kunt gas geven en hoeft niet de volgende klassikale les af te wachten, of module voor module te volgen volgens een schema.

Succes!
 
Terug
Bovenaan