PPL Theorie zelfstudie

Brainloos

New member
Hallo allemaal,

Van de zomer wil ik graag mijn RPL gaan halen. Ik heb alleen een paar vragen met betrekking tot de theorie-examens.

- Ik zie dat verschillende scholen theorie cursussen aanbieden, maar dat is mij eigenlijk net iets te duur. Is het mogelijk om de gehele RPL theorie zelf te leren? Dus door de boeken te kopen, en zelf de examens aan te vragen en te doen bij het CBR? Ik hoorde namelijk ergens dat je 10% contacturen moet hebben, maar dat heb ik op de site van het CBR nergens terug kunnen vinden.

- Stel dat zelfstudie mogelijk is: Is het haalbaar om de 7 theorie vakken te halen in een zomertje? Ik zag namelijk op het CBR dat ze elke maand examens hebben. Dus in maand 1 de helft van de vakken, en in maand 2 de andere helft van de vakken examen te doen. Of onderschat ik de moeilijkheid/hoeveelheid van de RPL examens nu?

- Hoe zit het met radiotelefonie? Is dit verplicht voor een RPL? Ik zie namelijk staan dat het wel een verplicht examenvak is, maar verschillende scholen bieden ook een 'praktijkexamen RT'.

Alvast bedankt!
 
Van de zomer wil ik graag mijn RPL gaan halen. Ik heb alleen een paar vragen met betrekking tot de theorie-examens.

RPL? Nu nog? Binnenkort gaat die hele RPL eruit ten gunste van LAPL.

- Ik zie dat verschillende scholen theorie cursussen aanbieden, maar dat is mij eigenlijk net iets te duur. Is het mogelijk om de gehele RPL theorie zelf te leren?

Zelf leren kan natuurlijk, maar je kan jezelf niet aanmelden als examenkandidaat. Een vliegschool moet je aanmelden, waarna je een nummer krijg waarmee je zelf kunt inschrijven voor de examens. En die vliegschool wordt mede beoordeeld op basis van het slagingspercentage, dus ze zullen je niet aanmelden als ze niet een redelijk beeld hebben van hoe serieus je ermee bezig bent en hoe goed je de stof begrijpt.

- Stel dat zelfstudie mogelijk is: Is het haalbaar om de 7 theorie vakken te halen in een zomertje? Ik zag namelijk op het CBR dat ze elke maand examens hebben.

Ze hebben vijf examendata in het jaar en je mag er maximaal anderhalf jaar over doen. In de zomer kun je geen examen doen.

Dus in maand 1 de helft van de vakken, en in maand 2 de andere helft van de vakken examen te doen. Of onderschat ik de moeilijkheid/hoeveelheid van de RPL examens nu?

Je onderschat voornamelijk de moeilijkheidsgraad van de vraagstellers. Ze kunnen je doorzagen over de kleinste details, zodat je kunt zakken als je de stof wel degelijk begrepen hebt. Voorbeeld examenvraag: "In welke stad is het hoofdkantoor van ICAO gevestigd?".

- Hoe zit het met radiotelefonie? Is dit verplicht voor een RPL? Ik zie namelijk staan dat het wel een verplicht examenvak is, maar verschillende scholen bieden ook een 'praktijkexamen RT'.

RT theorie is verplicht. RT praktijk alleen als je voor PPL gaat (LAPL weet ik niet), maar zonder RT praktijk mag je geen gebruik maken van de radio en dus op de grotere vliegvelden (ook Lelystad) niet landen en niet naar het buitenland vliegen.
 
Je moet ingeschreven staan bij een opleider om een toelatingsbewijs te krijgen. Als die opleider jou toestaat om een deel in zelfstudie te doen, dan kan dat dus. Die 10% heb ik ook wel horen zeggen, maar ik weet niet wie dat vereist.

Theorieexamens zijn vanaf april 2013 op maandelijkse basis, maar je moet nog steeds binnen 18 maanden na de eerste poging alle vakken gehaald hebben, en je mag ieder vak maximaal 4 keer doen.

Voor de theorie maakt het niet uit of je LAPL, PPL, or RPL doet, maar zoals mensen zeggen, RPL nu nog gaan doen lijkt administratief suicidaal.

Overigens, mijn theoriecursus kost me 785 euro uit mijn hoofd. Voor al die interactie, de lessen etc. vind ik dat niet zoveel geld, zeker niet in relatie tot de kosten voor het vliegen zelf.
 
Hallo allemaal,

Van de zomer wil ik graag mijn RPL gaan halen. Ik heb alleen een paar vragen met betrekking tot de theorie-examens.

- Ik zie dat verschillende scholen theorie cursussen aanbieden, maar dat is mij eigenlijk net iets te duur. Is het mogelijk om de gehele RPL theorie zelf te leren? Dus door de boeken te kopen, en zelf de examens aan te vragen en te doen bij het CBR? Ik hoorde namelijk ergens dat je 10% contacturen moet hebben, maar dat heb ik op de site van het CBR nergens terug kunnen vinden.

- Stel dat zelfstudie mogelijk is: Is het haalbaar om de 7 theorie vakken te halen in een zomertje? Ik zag namelijk op het CBR dat ze elke maand examens hebben. Dus in maand 1 de helft van de vakken, en in maand 2 de andere helft van de vakken examen te doen. Of onderschat ik de moeilijkheid/hoeveelheid van de RPL examens nu?

- Hoe zit het met radiotelefonie? Is dit verplicht voor een RPL? Ik zie namelijk staan dat het wel een verplicht examenvak is, maar verschillende scholen bieden ook een 'praktijkexamen RT'.

Ik zou voor PPL gaan als ik jou was. Het wordt straks toch allemaal verandert.

Zelfstudie kan prima, heb ik ook gedaan. Over regelgeving betreft contacturen in Nederland kan ik niets zeggen. In Duitsland waar ik mijn PPL heb gehaald was dit niet van belang. Ik heb de theorie in 3 weken in mijn hoofd gekregen. Zijn er vragenlijsten beschikbaar in Nederland? In Duitsland hebben ze gewoon computer programma's, daarmee kan je alle vragen die ook op het examen worden gevraagd leren.
En ze stellen soms behoorlijk idiote vragen. Maar ja dat hoort er gewoon bij.

Succes!
 
De regels veranderen vanaf april 2013. Doe je voor die tijd nog een examen val je in de oude regeling. Zie http://cbr.nl/luchtvaart.pp

Ik doe ook zelfstudie en mijn eerste examen is gepland voor februari 2013.
Mijn vliegschool heeft de aanvraag ondertekend en inmiddels heb ik het formulier voor deelname van cbr al binnen.

Met zelfstudie kun je je eigen tijden bepalen wat wel zo gemakkelijk is.
Ook veel oefenvragen gekregen en er is een cd te koop met meer dan 1000 examen/oefenvragen.

Al met al zelfstudie is goed te doen lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:
Of je het in een paar maanden voor elkaar krijgt hangt natuurlijk helemaal van jezelf af. Ik zou zeggen dat het geen probleem is om het in de zomermaanden in twee examensessies allemaal te doen, maar dan moet je wel even goed er voor gaan zitten en geen problemen hebben met regelmatig een paar uurtjes flink doorleren.

Ik zou zeggen kijk de theorie even door, zoek wat examenvragen op en probeer zelf een inschatting te maken hoe veel tijd je nodig hebt. Als je niet gewend bent te leren of niet veel tijd hebt heeft het ook geen zin om alles tegelijk te willen doen, als je voor een examen zakt is het zonde van het geld... elk examen wordt namelijk apart afgerekend.

Zoals al eerder genoemd, zelfstudie kan maar het moet wel met ondersteuning van je vliegschool.
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal eens informeren bij de vliegschool. Ik ben pas van plan om van de zomer te gaan vliegen. Wie weet heb ik dan een LAPL in plaats van een RPL...
 
@Brainloos doe je nick geen eer aan en haal je PPL ipv RPL ;-) Het scheelt alleen dat je iets meer uren moet vliegen (die je waarschijnlijk toch al moet vliegen want weinigen halen het in de het minimum aantal uren en je een navigatieopdracht moet doen.
 
PPL is inderdaad beter, je wilt hoe dan ook je RT halen. Zonder RT wordt jouw beschikbare luchtruim een stuk kleiner.

Veel zweefvliegers hebben om die reden hun RT gehaald, want het is voor de geldigheid van het brevet niet verplicht.

Veel plezier in de luchtvaart, welk brevet het ook wordt :biertje:
 
Het maakt niet zo heel veel uit of je kiest voor RPL of PPL.

Zoals al gezegd: De theorie voor RPL en PPL is exact gelijk. Het enige verschil is de termijn waarbinnen je je praktijkexamen dient te halen vanaf het moment dat je slaagt voor je laatste theorie examen. Bij RPL moet je binnen 36 maanden (3 jaar) je praktijkexamen halen, voor je PPL krijg je hier 24 maanden (2 jaar) voor.

Ten aanzien van de praktijk:
Als je besluit direct je PPL(A) te willen gaan behalen, dan zal je JAR-PPL t.z.t. omgezet worden in een EASA-PPL.

Als je volgende zomer je RPL haalt, dan zal deze t.z.t. omgezet worden naar een EASA-LAPL. Men kan immers niet het brevet van je afnemen.... Zoals de voorstellen er nu liggen mag je met een LAPL vliegen in het luchtruim van alle EU-lidstaten. Met andere woorden: Je zult er dus extra bevoegdheden bij krijgen t.o.v. de bevoegdheden die gekoppeld zijn aan het huidige RPL.

Ik raad je aan om eens bij wat verschillende vliegscholen naar binnen te lopen. Je kunt ze om hun advies vragen en direct een goede indruk krijgen van de sfeer en mentaliteit. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om een financieel plaatje te schetsen. Hier kunnen per school en traject (PPL of RPL) aanzienlijke verschillen in zitten...

Zelfstudie / tempo theorie:
De PPL theorie (die dus ook benodigd is voor het behalen van je RPL) is best te doen op basis van zelfstudie, alhoewel het qua hoeveelheid en soms complexiteit best een flinke kluif is, die je niet mag onderschatten.

De theorie is uiteraard een vereiste om je praktijkexamen te kunnen plannen en uiteindelijk het felbegeerde papiertje aan te vragen. Aan de andere kant is de theorie (net als de praktijk) ontzettend belangrijk om inzicht en vliegerschap te kweken bij jou als toekomstige privé-vlieger, zodat je ook bij minder ideale omstandigheden of noodsituaties veilig en verstandig handelt. Je kunt je waarschijnlijk goed voorstellen dat deze 'rijping' niet optimaal plaatsvindt als je de theorie er even in 2 maanden doorheen gooit... Dat is ook (één van) de reden(en) dat in de JAR wetgeving opgenomen is dat het deelnemen aan een theoriecursus verplicht is! Een goede theoriecursus/docent zal veel meerwaarde bieden, die je bij zelfstudie mist....

Succes met je voorbereidingen op je opleiding. Je staat aan de vooravond van een hele bijzondere en mooie hobby!
 
Je kunt je waarschijnlijk goed voorstellen dat deze 'rijping' niet optimaal plaatsvindt als je de theorie er even in 2 maanden doorheen gooit... Dat is ook (één van) de reden(en) dat in de JAR wetgeving opgenomen is dat het deelnemen aan een theoriecursus verplicht is! Een goede theoriecursus/docent zal veel meerwaarde bieden, die je bij zelfstudie mist....

Hm, is dat echt zo? E.e.a. zal ongetwijfeld ook aan mijzelf liggen, maar ik ben van mening dat de stof die je moet beheersen niet lang beklijft. Na verloop van tijd hoor je de klok steeds weer luiden, maar waar hangt die klepel ook alweer? In mijn optiek is het veel belangrijker de boeken om de zoveel tijd als naslagwerk te gebruiken bij specifieke vragen en te luisteren en leren van mede vliegers met veel meer ervaring. Wel effe filteren, want er zijn er genoeg die uit hun nek staan te l#llen, maar dat heb je op een gegeven moment wel door. Ook een forum als deze is belangrijk. Je leest vragen en antwoorden over items die soms echt belangrijk zijn en je totaal geen weet had.
 
Nogmaals bedankt voor de uitgebreide reacties. De reden dat ik voor een RPL kies is omdat ik eigenlijk alleen maar binnen Nederland ga vliegen. Ik doe dit jaar eindexamen vwo en als arme scholier/student kan ik helaas geen europa trips maken. Het liefste zou ik meteen voor mn CPL/fATPL gaan maar in deze tijden is dat een beetje financiële zelfmoord, vandaar het RPL, dan weet ik een beetje waar ik het studeren allemaal voor doe.

Oh ik had niet verwacht dat het LAPL echt noemenswaardige voordelen zou opleveren! Maar nu wordt het RPL dus eigenlijk een soort van europa only - PPL. Ik ben zeker van plan ook een RT bevoegdheid te halen.

Ik ben van plan om het brevet te halen op een motorzwever. Ik doe zelf al jarenlang aan zweefvliegen. Daarom denk ik dat ik wel in die 30 uur het brevet zou kunnen halen. Of is het vliegen op een motorzwever niet met zweefvliegen te vergelijken?
Lijkt de PPL theorie een beetje op de GPL theorie ?

Alvast bedankt!
 
Het 'vlieggevoel' dat je met zweefvliegen hebt opgedaan kun je prima gebruiken, zowel bij het SEP, als TMG vliegen.

De PPL theorie is uitgebreider dan de GPL theorie. Maar zal je makkelijker afgaan, door je zweefvliegachtergrond/kennis.

De motorzwever is een prima keus, zeker om te leren vliegen. Daarnaast biedt de motorzwever natuurlijk ook de extra dimensie van het zweven!

Een aantal goede motorzweefvliegscholen/opleidingen:
http://www.dwarf.nl/ (Vliegveld Hilversum)
http://www.superdimona.nl/ (Vliegveld Hilversum)
http://www.mgc225.nl/ (Vliegveld Seppe)

Succes en vooral veel plezier!
 
Nogmaals bedankt voor de uitgebreide reacties. De reden dat ik voor een RPL kies is omdat ik eigenlijk alleen maar binnen Nederland ga vliegen. Ik doe dit jaar eindexamen vwo en als arme scholier/student kan ik helaas geen europa trips maken. Het liefste zou ik meteen voor mn CPL/fATPL gaan maar in deze tijden is dat een beetje financiële zelfmoord, vandaar het RPL, dan weet ik een beetje waar ik het studeren allemaal voor doe.

Oh ik had niet verwacht dat het LAPL echt noemenswaardige voordelen zou opleveren! Maar nu wordt het RPL dus eigenlijk een soort van europa only - PPL. Ik ben zeker van plan ook een RT bevoegdheid te halen.

Ik ben van plan om het brevet te halen op een motorzwever. Ik doe zelf al jarenlang aan zweefvliegen. Daarom denk ik dat ik wel in die 30 uur het brevet zou kunnen halen. Of is het vliegen op een motorzwever niet met zweefvliegen te vergelijken?
Lijkt de PPL theorie een beetje op de GPL theorie ?

Alvast bedankt!

Als je nooit van plan bent om in een vliegtuig te stappen die: met meer dan 1 motor vliegt, meer dan 4 personen kan vervoeren, zwaarder is dan 2000 kg, buiten Europa mag vliegen en IFR vliegt, dan kan je best je LAPL (RPL) overwegen. Heb je ooit nog het idee om één van deze dingen te doen, ga dan voor een PPL. Die biedt gewoon meer mogelijkheden.

Als je ooit nog je CPL etc. wil halen dan kan je echt beter gelijk je PPL halen. Scheelt op de lange termijn ook kosten (1x minder brevet aanvragen). Ik snap je probleem wat betreft kosten, maar over een paar jaar snap je wat ik bedoel. :biertje:
 
Pas wel op dat je geen RPL op MLA doet. RPL/MLA kent vooralsnog geen conversie naar LAPL. RPL/SEP wordt naar verwachting zonder meer omgezet naar LAPL, RPL/MLA is nog niet zeker.
 
Terug
Bovenaan