PPL - theorie & praktijk

Noconsumo

New member
Okay. Er is ongetwijfeld al genoeg over gepost, dus als iemand me de weg kan wijzen naar de betreffende threads; graag!
Mijn big ? is namelijk of het mogelijk is het theorie deel van de JAA-PPL in hier in NL te behalen om vervolgens de benodigde praktijk uren en examens in de much cheaper USA te doen. Waar ik ook kijk, ik krijg altijd het idee dat géén van de American FTO's de JAA theorie en/of praktijk apart aanbiedt.
Kan dit? En is er iemand die een dergelijk pad heeft gevolgd? Welke scholen in de US zou je hiervoor aan kunnen raden?

Het lijkt me namelijk zo dat je voor de theorie incl. examens gewoon de meeste tijd kost en dat de vereiste 45 tot 50 uur zelf makkelijk in 2 weken gemaakt kunnen worden.

Thanks.
 
Toen ik nog aan het begin van mijn PPL stond ook bezig geweest met een USA traject en ook gekeken naar het volgen van theorie in Nederland en praktijk in USA.

Heb geen vliegschool in de states kunnen vinden die dit wil doen. Of de school wilde het niet of ik kreeg gewoon geen antwoord.

Ik denk dat het moeilijk wordt.
 
Hmm, 45 tot 50 uur vliegen in 2 weken is wel extreem veel. De kans dat je zoveel veel kunt vliegen is niet zo groot volgens mij. Qua bezetting van de vliegtuigen, als bezetting van instructeurs. Vaak is het helemaal niet mogelijk om zo veel uur per dag te vliegen gok ik. Verder denk ik ook dat voor je zelf 45 uur vliegen veel is. Zeker omdat je heel veel gaat leren. Het betekend als je echt 14 dagen non-stop vliegt dan je met 50 uur, 3.5 uur per dag moet vliegen en daarbij komen de briefing/debriefings. Lijkt me een zware klus.
 
2 Weken te weinig? Zoals je 't stelt kan ik daar zeker in meegaan, maar dan is 't toch wel eigenaardig dat bijv. een http://flyoba.com/ppl.php 't heeft over 21 dagen; JAA theorie examens én 28 uren dual én 17 uren solo. Waardoor 't mij dus voordeliger en praktischer lijkt om daar met het theorie op zak aan te komen.
 
Heb geen vliegschool in de states kunnen vinden die dit wil doen. Of de school wilde het niet of ik kreeg gewoon geen antwoord.

Dat stinkt! Misschien een beetje een paranoide idee, maar als géén van ze bereid lijkt om de theorie los te koppelen van de praktijk dan lijkt me dat hun leverage. De praktijk onderschat ik zeker niet, maar als je 't mij vraagt is 't juist de theorie waar je het meeste 'interne' risico loopt op vertraging.

Oeroeboeroe,

Hoe heb je je JAA-PPL uiteindelijk behaald?


Folberts,

Bedankt voor je tip. Ik zal zeker even bij de heer Nienhuis checken. Afgezien van het 'FAA stempel' klinkt wat hij aanbiedt wel erg goed; 'personalized training customized to your needs...'
 
en waar wil je dan aan de bak gaan? als je eenmaal je brevet gehaald hebt ? Naar mijn weten is het knap lastig een baan te vinden als je niet van een 'fatsoenlijke' FTp komt als de kls,nls,epst.

Doe je er niet verstandiger aan iets meer geld uit te geven maar de kans op een baan aanzienlijk te verhogen? Of heb je al een uitzicht op een baan ergens in de wereld? In dat geval kun je mijn comments negeren.
 
Sorry mattvanwyk, voor de verwarring. Alhoewel, "Hoe word ik piloot" best behoorlijk wat ruimte laat voor een andere interpretatie...

Grootspraak over het feit dat ik al een RHS in de 777 van Virgin Atlantic heb gekregen à €12.000,-/mnd zal je van mij niet horen. Nee, ik ga de wereld uit het financiele slop halen en koop gewoon m'n eigen Falcon 7X. In 't paars met gouden belijning -ja, écht bladgoud-.

Ik ben niet voornemens om BEROEPS-piloot te worden, maar vind 't toch wel weer interessant om te zien dat de waanzin van de commerciele FTO's de huidige Zeitgeist zo gecorrumpeerd heeft. Wat is een fatsoen? EPST is een agentschap dat meelift op Oxford's succes en de NLS heavily overpriced. Voor de KLS valt zeker wat te zeggen, maar je kunt je denk ik wel afvragen hoe lang hun businessmodel nog houdbaar blijft.
 
Nu is het al eerder af en toe besproken hier, maar ik wil toch nog even een NL optie doorgeven die niet al te duur is (excusez le spam, ik verdien er niets mee) vanwege de verenigingsstructuur. Bij de KLM aeroclub kan je je PPL halen voor ruim 9000 euro als je met de minimale 45 uur gaat rekenen, inclusief alle denkbare kosten en theorie die uitbesteed is (kan bij Benair, Martinair of via PPL brainwash bijvoorbeeld). Dan kan je het ook nog eens in je eigen tempo doen en meteen op de kisten die je daarna kan huren.

Nou zie je af en toe redelijk goedkope Amerika aanbiedingen online, maar je moet je afvragen of ten eerste de kwaliteit een beetje op orde is maar vooral ook of het nog wel zoveel uitmaakt als je je tickets, autohuur, accomodatie etc erbij optelt en vooral de periode die je hier nog nodig hebt (conversie) om aan een totaal andere vliegcultuur te wennen. Volgens mij maken de totaalkosten van een commercieel Amerika uitje weinig meer uit in vergelijking met de club. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je toch voor je lol hier gaat vliegen neem ik aan, dan is het sowieso handiger als je instructie krijgt van mensen die ervaring hebben met de luchtruimklasses, RT procedures, regionale procedures etc hier. De hoogste kosten zijn niet het initieel halen maar meer de uren die je daarna toch echt moet gaan maken om een beetje routine te krijgen. Just a tip...
 
Als je twijfelt of je de theorie wel zo snel onder controle krijgt, en je wilt nog steeds naar de U.S.:

Waarom koop je niet alvast een goed theorieboek voor de PPL. Die zijn overal te krijgen. Ga je die thuis op je gemakje doorbladeren; dan zul je het straks sneller op pikken.

Aangezien je de JAA-PPL wilt, zul je formeel niets aan de FAA instructor hebben, maar wellicht dat ook hij je op weg kan/wil helpen met de theorie.
 
] Wat is een fatsoen? EPST is een agentschap dat meelift op Oxford's succes en de NLS heavily overpriced. Voor de KLS valt zeker wat te zeggen, maar je kunt je denk ik wel afvragen hoe lang hun businessmodel nog houdbaar blijft.

EPST en NLS zijn even duur, KLS is nog duurder. KLS richt zich op één airline en dat zonder garantie, dus in hoeverre daar nou wat voor te zeggen is...
 
Mijn big ? is namelijk of het mogelijk is het theorie deel van de JAA-PPL in hier in NL te behalen om vervolgens de benodigde praktijk uren en examens in de much cheaper USA te doen.

Om even antwoord te geven op je oorspronkelijke vraag:
- alle JAA scholen in de US zijn een JAA school omdat ze erkend zijn door de britse CAA.
- de CAA erkent niet de PPL theorie van een ander land. Hence: je kan dus niet in NL je engelse PPL-theorie BEHALEN.

Wat je wel kan doen is de Engelse boeken bestellen, hier in NL alles goed bestuderen, koop ook de PPL confuser, dan naar de VS gaan en je JAA PPL halen inclusief je theorie. Als je naar de VS wilt om je JAA ppl te halen is dit de weg die je moet volgen. En je moet zelf studeren want de PPL groundschool stelt geen biet voor daar, ondanks alle mooie beloftes op nog mooiere websites.
Scholen waar je heen zou kunnen zijn bijvoorbeeld EFT, OFT, NAC, OBA etc.
Check eerst de laatste roddels op Pprune want de kwaliteit gaat met pieken en dalen lijkt het wel. Kijk dus naar recente ervaringen daar.
 
Terug
Bovenaan