PPL SEP/SEP TMG (Dwarf/ACHA)

Moby67

New member
Mensen .. ik kom er maar niet uit wat nu het verstandigst is om te doen mbt het halen van mijn PPL is dat nu TMG of toch gewoon SEP.
De kosten onlopen elkaar niet zo belachelijk veel, verschil is er wel natuurlijk maar bijv.

Uurtje bij ACHA in de Katana DV20 is 99 + 45 instructie = 144 p/u
Uurtje bij Dwarf in Scheibe is 78 + 31 instructie = 109 p/u
Natuurlijk wel bij Acha lidmaatschap en kortingskaart kosten.

Wie o wie kan mij de voor - en nadelen schetsen van het een of ander.

Deze week wel een les geboekt bij Dwarf en bij Acha.

Alvast bedankt

Moby.
 
Verschil is dus 35 euro per uur en op basis van een PPL van 50 uur, totaal dus 1750 euro.

Check dan wel even op welke manier je meter loopt in het vliegtuig. Tach of Hobbs. Tach tijd is de tijd die je motor loopt op basis van je RPM (dus meer rpm loopt ie harder), Hobbs tijd is op basis van je masterswitch (dus puur hoe lang je masterswitch aanstaat). Sommige clubs doen ook nog alleen flying time en dan een vast bedrag voor taxien.

Tach is dus voordeliger dan Hobbs, dus als de club van 144 euro met tach werkt en die van 109 met hobbs dan kan het verschil uiteindelijk minder worden dan de 1750 euro die ik had uitgerekend.
 
Beste Moby67, bij mijn weten zijn instruktiekosten bij DWARF 21,- euro p/u.
Kijk ook eens naar de examen-kosten !!! Op een TMG (bij DWARF) kost dat 75,- eu en voor een SEP is dat behoorlijk veel meer.

Vriendelijke groetjes,

:biertje:
 
Dwarf is verreweg het meest voordelig. Na het behalen van je brevet op de TMG van Dwarf kan je gemakkelijk een conversie doen naar SEP; of heel leuk de Dynamic van Dwarf.


Bij Dwarf heb ik ook gelest en ben daar heel erg tevreden over. Met name de sfeer is daar ontzettend goed (iets dat naast de kwaliteit van de opleiding ook erg belangrijk is; immers je doet het ook voor de lol).

Succes met je keuze.
 
Ik ken alleen ACHA. De club organiseert veel activiteiten, zoals één keer per twee weken een clubvlucht, culinaire avonden, enz. Ik weet niet hoe dat bij Dwarf is.

De Dynamics van Dwarf zijn mooie kisten. Echter, als je op een Dynamic mag vliegen mag je nog geen Cessna, Piper of zelfs Katana vliegen omdat het niet dezelfde 'class' is. Volgens mij behoort een Dynamic tot MLA's (die overigens soms sneller vliegen dan de grotere broertjes en zusjes). Het voordeel van op bijv. een Cessna vliegen is dat je er bijna overal ter wereld één kan huren. En geloof me het is echt elke cent waard als je ZELF over Sydney harbor mag vliegen.

Als ik niet voor ACHA zou kiezen, dan zou ik misschien kiezen voor Peetair omdat ik een Super Dimona wat frisser vind dan een Scheibe, maar uiteindelijk is vliegen, vliegen. Ik vlieg alleen SEP dus ik ben geen ervaringsdeskundige als het gaat om TMG of Dwarf.

Kijk waar je het meest plezier denkt te hebben. Daar gaat het om!

Wel zou ik vragen of de instructeur FI is. Als hij RFI is dan heb je een probleem als je later PPL wilt halen vanwege het aantal uren dat je niet mag meetellen. Ik ken een paar man die daardoor opnieuw uren moesten maken. Er zal vast wel iemand zijn op het forum die precies kan uitleggen welke uren waarvoor meetellen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan