PPL navigatie vraag

fuselage

New member
Ik heb a.s dinsdag het navigatie examen PPL en zit nog met 2 vragen waar ik niet mee verder kom. Misschien is er iemand die mij hier verder mee kan helpen :

Baan ligt op 047 magnetisch. Maximale tailwind is 10 knots. Hoe sterk mag de wind maximaal zijn als de ATIS een windrichting geeft van 180. Variatie is 17° West?
a 15 knots
b 18 knots
c 11 knots
d 13 knots

Wanneer u een hoogte vliegt van 450ft en de afstand die nog moet worden afgelegd is 9000ft. Wat is dan de hoek in graden?
a 2o
b 4o
c 3o
d 5o
 
Laatst bewerkt:
De atis geeft altijd een magnetische richting aan, variatie is dus niet van belang in deze vraag en staat er puur om je misleiden.
De wind valt onder een hoek van 47 graden,
cosinus van 47 is ongeveer 0,68.

Je max tailwind is 10 knopen, als je 10 deelt door 0.68 kom je op 14,7.
Juiste antwoord is volgens mij dus ongeveer 15 knopen wind als maximum.
Niet een hele sterke uitleg sorry ben niet zo handig in de stappen vermelden
 
Uit het blote hoofd:

Vraag 1: de wind is een tail wind, die met 47 graden van rechts komt. Cos (47) ˜ 0.7

1/0.7 ˜ 1.4, 10 x 1,4 is 14 knotsen. Dus bij een wind van 13 knopen dit je nog goed, bij 15 knopen ga je over je max crosswind.

Vraag 2: 450/9000 -> 1 op 20

Bij 1 op 60 is de hoek 1 graden. bij 1 op 20 dus 3 graden.
 
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik zie nog niet hoe jullie aan 47 graden komen, misschien ligt het aan de warmte vandaag ;-)
 
Uit het blote hoofd:

Vraag 1: de wind is een tail wind, die met 47 graden van rechts komt. Cos (47) ˜ 0.7

1/0.7 ˜ 1.4, 10 x 1,4 is 14 knotsen. Dus bij een wind van 13 knopen dit je nog goed, bij 15 knopen ga je over je max crosswind.

Vraag 2: 450/9000 -> 1 op 20

Bij 1 op 60 is de hoek 1 graden. bij 1 op 20 dus 3 graden.


Intelligent zeg!:):)

Hoelang ben je al piloot?
 
De baan ligt volgens jouw uitleg op 47 graden. Daar komt die 47 graden vandaan. Tijdens de landing zal je ook 47 graden aflezen op je magnetisch kompas. De wind komt uit 180 dus rechts van achter zoals KL aangaf.
 
De baan ligt volgens jouw uitleg op 47 graden. Daar komt die 47 graden vandaan. Tijdens de landing zal je ook 47 graden aflezen op je magnetisch kompas. De wind komt uit 180 dus rechts van achter zoals KL aangaf.

Thanks, ik was denk ik in de war met het berekenen van het x wind component, waar je het verschil tussen vlieg en windrichting gebruikt.
 
Cos, feet voor afstanden ik zie jullie allemaal al met een rekenmachine in de cockpit zitten. :rolleyes:

Ok mijn manier.

Hoogte v. Distance:

450 ft. ALT en 9.000 ft. afstand. (= +/- 1,5 NM)

Voor een 3 graden glijpad begin je met dalen op een afstand in NM van 3 x je hoogte in feet.
450 ft. x 3 =1,5 NM
1000 ft x 3 = 3 NM

Niet perfect maar het werkt.

Tail wind/X-wind.

Het enige wat je hoeft te onthouden is het jaar 1975 plus een 0

Elk nummer staat voor een vermenigvuldigings factor.

Je hebt 5 simpele hoeken:

0 , 30, 45, 60 en 90 graden t.o.v. je vliegpad.

Voor X-wind gelden de factoren(1975+0):

1,0 bij 90 graden
0,9 bij 60 graden
0,7 bij 45 graden
0,5 bij 30 graden
0,0 bij 0 graden

Zoals het voorbeeld van vandaag 45 graden wind met 10 knopen. Wat is je actuele x-wind component.
Kijk naar de bovenstaande tabel:

0,7 (Bij 45 graden) x 10 knopen= 7 knopen x-wind

Een beetje extremer:

Nou is je wind 40 graden van rechts met 30 knopen.

Dan is je x-wind tussen de 0,5 x 30 = 15 knopen (bij 30 graden) en 0,7 x 30 = 21 knopen. (Bij 45 graden) of als je het no beter wil benaderen +/- 18 knopen voor 40 graden.

(Luchtvaart is geen exacte wetenschap.:eek: (Dat zal voor heel veel van jullie een grote schok zijn.)
Ik weet dat je dit perfect kunt uitrekenen met de cosinus en een rekenmachine. Het enige probleem is dat de wind nooit steady van 40 graden en 30 knopen komt en dat je altijd een observatie fout zal hebben :duh:)

Voor tail of head-wind gebruik je dezelfde formule maar dan omgekeerd.

0,0 voor 90 graden
0,5 voor 60 graden
0,7 voor 45 graden
0,9 voor 30 graden
1,0 voor 0 graden.

Voorbeeld

15 knopen wind van 30 graden van rechts:

Head of tail wind komponent?

0,9 x 15 knopen = 13 knopen head wind.

x-wind?

0,5 x 15 knopen = 7,5 knopen x-wind van rechts.

Succes.:yeehaa: :stapelge:
 
@ D-Ocho
Waar was je tijdens mijn opleiding?? Nog meer van deze handige dingetjes?
Voor wind zat ik altijd op mn HSI of OBS of RMI te kijken en daarmee wind in te schatten door er in gedachten lijntjes bij te zetten, dit werkt veel beter!
 
Lima Lima: als je je vliegsnelheid neemt, kun je je max. crosswind component bereken.

Vuistregeltjes: 60/snelheid -> bij 90 knotsen neem je dus 2/3 van je wind. bij 15 knopen, wordt de max. opstuurhoek 2/3 van 15 -> 10 graden.

Wanneer je nu dezelfde factoren voor hoeken neemt als D-OCHO, kun je je windcorrectie precies uitrekenen. Dus bij een verschil van 30 graden b.v. neem je de helft van je max. opstuurhoek.

Voorbeeld je vliegt noord met 90 knotsen. wind is van 030/25. Max opstuur hoek ˜ 16 graden. wind komt van rechts met 30 graden, dus je stuurt de helft van je max opstuurhoek, op dus 8 graden rechts.

Dit vuistregeltje werkt overigens ook als je op FL380 met 420 knotsen groundspeed vliegt. hier is de max opstuurhoek dus de windsnelheid gedeeld door 7. bij 70 knotsen is dat dus 10 graden. bij een volledige crosswind stuur je dus 10 graden op.
 
Geeft niet lima lima ;)

D-OCHO, bedankt voor je verdere uitleg !
Dit maakt het al weer een stuk simpeler.


Ik ga maar eens naar bed, morgen vroeg op en dan richting Utrecht !

Bedankt allemaal voor jullie reacties !!! :biertje:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dinsdag examen gedaan (PPL A Navigatie) en met 1 fout te veel ws gezakt... :( Wij (in de les) gebruiken Bas vrijhof boeken. Ik moet eerlijk zeggen dat als ik de leerdoelen (CBR) erbij pak, het boek zeer vaak te kort schiet door te weinig of helemaal geen informatie te verschaffen over bepaalde definities en onderwerpen.

Zo kon ik nergens de definitie van actie radius (m.b.t. navigatie) vinden. Lijkt makkelijk maar de opties A,B,C,D waren allemaal goed mogelijk.

Ik kan de vraag niet helemaal meer herinneren maar...
Definitie: Actie radius (m.b.t. vlucht navigatie),
A afstand in rechte lijn van vliegveld en terug
B Afstand in willekeurige richting van vertrek punt
C afstand nog iets…
D totale afstand die met huidige hoeveelheid brandstof afgelegd kan worden (eigenlijk endurance?)

zo waren er nog een aantal vage vragen. o.a. over de ETA.
En kaartlijnen loxodromen grootcirkels en parallellen.
Heeft iemand ervaring met Mosbach? ik heb gehoord dat dit beter aansluit op examenvragen. Heeft iemand dezelfde ervaring met Bas Vrijhof en de leerdoelen?
 
Terug
Bovenaan