PPL in U.S.A. / Canada?

SaMajeste

New member
Beste mensen,

Ik sta op het punt mij in te schrijven voor een PPL-opleiding in Amerika/ Canada, omdat dat goedkoper is dan in Belgie of NL. Mijn voorkeur gaat uit naar de East-Coast, Florida dus, en naar een JAA brevet, omdat ik ook in Europa wil kunnen vliegen.

1. Echter, is het toch niet aan te raden voor een FAA licentie te gaan, en deze later om te zetten in JAA? Of is die procedure lastig?

Wie kan mij vertellen:

2. Welke (JAA) school het beste aan te raden valt in Amerika, aan de oostkust? Met oog op kwaliteit van de opleiding EN kosten? Tijdsbestek is niet zo van belang, ik heb de tijd om daar zelfs twee maanden te zitten.

3. Welke school eventueel in CANADA aan te raden valt? Makkelijker met visa aangezien ik voor Canada reeds in het bezit ben van een werkvergunning.

4. Hoe ik mij het beste kan voorbereiden op de theorie-examens, i.e. welke engelstalige boeken heb ik nodig en waar kan ik deze (eventueel tweedehands) bestellen? Kan ik eventueel hier (in Belgie of NL) al starten met voorbereiden op de examens?

Alvast VEEL DANK voor uw vriendelijke reacties! Als u louter antwoord heeft op 1 van bovenstaande punten, geen probleem!
 
Uit nieuwsgierigheid, wat denk je totaal kwijt te zijn voor die opleiding daar, inclusief de kosten voor tickets en alle hertraining en examens in NL (ik neem aan dat je uiteindelijk hier wil vliegen)? En met hoeveel uur (daar en hier) is dat gerekend?
 
Bedankt voor de constatering 'Great Balls of Fire', maar euhh had je ook nog een antwoord? Of is jouw taak louter het nagaan waar mensen al hun vragen posten?
:grijns:
 
Hi,

Ikzelf heb eerst een FAA gedaan (en pas jaren later) een JAA conversie. Voordeel van FAA is dat medical en theorie examen erg snel te regelen zijn (slechts 1 multiple choice examen) tegenover meer dan 7 examens JAA. Conversie naar JAA is makkelijk te regelen als je meer dan 100 vlieguren hebt. Dan slechts enkele theorie examens + check ride.

Bij OFT in Kissimmee (Orlando, Fl) heb ik mijn conversie gedaan. Sommige instructeurs kunnen zowel voor FAA als JAA les geven. Ik heb al wel vernomen dat het met beschikbaarheid van instructeurs soms wat schommelt. Zo heb ik mijn conversie in 2 weken tijd (ca 25 uur vliegen na 8 jaar niet actief gevlogen te hebben) en is nog net alles op laatste moment goed gekomen met examen en zo. Men doet vrij relaxed ("when you're ready for your check-ride we can schedule that in within 2 days"). Yeah, right. Toen ik na een week training "klaar" was, moest ik nog 6 dagen wachten op mijn check-ride (op een zondag; op maandag vloog ik alweer terug). Tip: vertel niet je echte einddatum aan OFT maar zet die 2 weken eerder, dan heb je grotere kans dat je met brevet terug komt.

Qua boeken: ik heb heel erg veel plezier gehad van "The Private Pilot's Licence Course" van Jeremy Pratt (5 delen + deel met proefexamens). Bestellen via amazon.co.uk scheelt (heel) veel t.o.v. bestellen bij een vliegwinkel op internet. Als je deze boeken thuis netjes doorwerkt (bestudeert), de vragen oefent en ook wat examens, kun je in de USA zo de examens doen.

Denk je eraan dat je tegenwoordig een Visum en TSA approval nodig hebt voordat je met je flight training in de USA kunt beginnen? Zonder dat zal niemand je trainen. Dat visum zal je hier moeten regelen (en kan niet daar ter plekke worden geregeld). Ook is het wel slim om hier je medische keuring te doen (JAA en FAA kan tegelijkertijd): dan weet je meteen of daar nog verrassingen uit komen (beter dan dat je al in de USA zit). Bij OFT doe je een Brits JAA examen; je papiertje is overigens prima te combineren met een NL of BE JAA medical.

Succes!
 
Nee, Nosig ik heb nog geen antwoord. Ik ben nu nog in de fase van orientatie en inventarisatie van tijd en kosten. Zodra ik 1 en ander daadwerkelijk in werking zet, zal ik je op de hoogte stellen. Voorlopig had ik voor sec de PPL-JAA zo'n 9000 USD voor 4 weken in FL uitgerekend (incl verblijf). Maar daar komt natuurlijk nog een boel bovenop.
I'll keep u updated.
 
reactie: Flake

reactie: Flake

Hi,

Ikzelf heb eerst een FAA gedaan (en pas jaren later) een JAA conversie. Voordeel van FAA is dat medical en theorie examen erg snel te regelen zijn (slechts 1 multiple choice examen) tegenover meer dan 7 examens JAA. Conversie naar JAA is makkelijk te regelen als je meer dan 100 vlieguren hebt. Dan slechts enkele theorie examens + check ride.

Bij OFT in Kissimmee (Orlando, Fl) heb ik mijn conversie gedaan. Sommige instructeurs kunnen zowel voor FAA als JAA les geven. Ik heb al wel vernomen dat het met beschikbaarheid van instructeurs soms wat schommelt. Zo heb ik mijn conversie in 2 weken tijd (ca 25 uur vliegen na 8 jaar niet actief gevlogen te hebben) en is nog net alles op laatste moment goed gekomen met examen en zo. Men doet vrij relaxed ("when you're ready for your check-ride we can schedule that in within 2 days"). Yeah, right. Toen ik na een week training "klaar" was, moest ik nog 6 dagen wachten op mijn check-ride (op een zondag; op maandag vloog ik alweer terug). Tip: vertel niet je echte einddatum aan OFT maar zet die 2 weken eerder, dan heb je grotere kans dat je met brevet terug komt.

Qua boeken: ik heb heel erg veel plezier gehad van "The Private Pilot's Licence Course" van Jeremy Pratt (5 delen + deel met proefexamens). Bestellen via amazon.co.uk scheelt (heel) veel t.o.v. bestellen bij een vliegwinkel op internet. Als je deze boeken thuis netjes doorwerkt (bestudeert), de vragen oefent en ook wat examens, kun je in de USA zo de examens doen.

Denk je eraan dat je tegenwoordig een Visum en TSA approval nodig hebt voordat je met je flight training in de USA kunt beginnen? Zonder dat zal niemand je trainen. Dat visum zal je hier moeten regelen (en kan niet daar ter plekke worden geregeld). Ook is het wel slim om hier je medische keuring te doen (JAA en FAA kan tegelijkertijd): dan weet je meteen of daar nog verrassingen uit komen (beter dan dat je al in de USA zit). Bij OFT doe je een Brits JAA examen; je papiertje is overigens prima te combineren met een NL of BE JAA medical.

Succes!

Hoi Flake,

Veel dank voor je uitgebreide en vriendelijke reactie op mijn topic.
Nog even een paar vragen, want ik ben nogal in de war; het is mij niet helemaal duidelijk welke stappen ik in welke volgorde dien te ondernemen.

Als ik je goed begrepen heb, heb jij dus eerst een FAA gedaan en daarna JAA conversie. Ik denk dat ik dat ook overweeg. Echter, zit ik wel met het probleem dat ik dan niet in Europa kan vliegen als ik nog geen JAA conversie heb gedaan; of
* zijn er genoeg N-registered kistjes te huur in NL/ Europa/ en omgeving (e.g. Marokko)?
* welke FAA school in FL zou je kunnen aanraden? Ik weet dat er veel scholen zijn..
* Ik zou dan wel de JAA of FAA medical in Nederland al kunnen doen? Zoja, waar precies?

De theorie-examens pas in de US, maar alvorens te vertrekken dien ik mijn theorie alvast hier voor te bereiden, begrijp ik.
Echter, de boekenreeks jij hebt aangeraden van Jeremy Pratt lijken meerdere onderdelen van te bestaan, gaat het om louter de volgende die ik nodig heb:
- the private pilot license course (?)
- human factors & flight safety
- operational procedures, communications
- Aircraft, general knowledge
- navigation, meteorology and flight planning

Wordt hierbij ook nog onderscheid gemaakt tussen JAA en FAA. Met andere woorden, mocht ik toch voor JAA gaan, heb ik dan een totaal andere boekenreeks nodig?

Wederom hartelijk dank!
 
SaMajeste heeft dezelfde vraag gesteld in D I T (piloten.be) draadje.

Daar zal hij weinig opbouwend advies krijgen.
Ik ben van dat forum afgeknikkert omdat ik te veel pro-Amerikaans advies gaf.
Ben niet de enige trouwens, kennis van mij ook en die is notabene retired Sabena.
Zo op een dag username en password geblokkeert.
 
Ik ben zeker niet anti-Amerikaans, vond het vliegen daar zeer leuk (South Carolina). Het was wel (systemen, procedures, ATC etc) wel degelijk anders dan hier in NL. Het vraagt zeker wat tijd en uren voordat je gewend zal zijn hier.

Echter ben ik van mening dat het niet altijd heel veel goedkoper is, zeker als je ook een beetje de kwaliteit vergelijkt. Het is een mooie ervaring, dat natuurlijk wel.

Bij mijn club (een aantal voelde hem al aankomen denk ik) kom ik, gerekend met puur de minimaal wettelijk vereiste 45 uur (laten we zeggen 45 losse lessen van een uur vliegen) inclusief instructie en schatting landingsgeld, contributie en entreegeld op een totaal van ongeveer 8800 euro (ca. 10.700 USD). Aangezien het op Lelystad zit kost het je dus geen accommodatie en kan je zonder visum stress in je eigen tijd je PPL halen. Ik weet niet of je met die zelfde getallen en voorwaarden gerekend hebt, maar dat scheelt dus bijna niets (zeker niet als je tickets erbij optelt, autohuur (altijd nodig daar) en de uren die je nodig hebt om hier te wennen etc).

Bij beide situaties komen natuurlijk de kosten voor de PPL theorie (doet de club ook zelf nu, zo'n 800 euro geloof ik), theorie examens (1200 euro begreep ik), wat extra kosten voor kaarten en eventueel eigen headset en het feit dat de meesten niet genoeg hebben aan 45 uur maar eerder ca. 55 tot 60 nodig hebben voordat ze klaar zijn voor PPL.

Het scheelt dus bijna niets in de kosten (wellicht zelfs goedkoper als je alles doorrekent). Als voordeel voor het lessen hier is dat je instructie krijgt in de omgeving en op de kisten waar je daarna ook daadwerkelijk in gaat vliegen nadat je je PPL hebt, wat veel vertrouwder is. En je krijgt eerder / langer de kans om je club netwerk uit te breiden, zodat je meer vriendjes hebt om samen mee te vliegen om de kosten te drukken (danwel verder te komen met hetzelfde budget).

Amerika / Canada is best leuk, maar uiteindelijk niet perse goedkoper en bij de echt goedkope ook niet echt beter in kwaliteit. Ik zou het doen als het vliegen je daar je echt trekt, niet als je denkt dat het goedkoper is.
 
Nosig, je vergeet misschien de doorlooptijd. Ik denk dat het in ned niet mogelijk is in 4 weken je ppl te halen. In florida bv wel, met mooi weer en scholen die er op ingericht zijn mensen zo snel mogelijk klaar te stomen voor het ppl. Voor mensen die een maand vrij hebben en snel een ppl willen bemachtigen lijkt me dit een goeie oplossing.
 
Mooi vliegweer? Ben jij in de zomer wel eens in Florida geweest? Ik heb een paar keer geprobeerd in dat halve jaar dat ik in South Carolina zat naar Florida te komen, het mislukte elke keer weer omdat in de middag de onweersbuien overal massaal weer opkwamen.

In NL is het in tijden zoals nu en de zomer prima te doen, het freezing level komt pas weer rond november naar beneden. Het is in ieder geval gemiddeld beter weer dan in Florida. Alleen in winterse tijden (noordelijk halfrond) zou ik aan dat soort regio's denken.

Als je een maand vrij hebt en je lang genoeg van te voren goede afspraken maakt met de instructeur dan lukt dat hier ook wel. Alleen hoeft het niet perse, zeker niet als je in A'dam woont, half uurtje rijden van het veld (dat doordeweeks in de zomer tot 2100 uur open is).
 
ok, dat wist ik niet. ik ben zelf ook nog orrienterende om een ppl in het buitenland te halen. maar volgens mij is het te doen onder de 10.000 euro bij bv OFT. Of zit ik nou helemaal verkeerd met mn berekeningen? Scheelt toch 2 a 3 duizend met ned. Augustus/september een slecht moment om in florida te zitten?
 
ok, dat wist ik niet. ik ben zelf ook nog orrienterende om een ppl in het buitenland te halen. maar volgens mij is het te doen onder de 10.000 euro bij bv OFT. Of zit ik nou helemaal verkeerd met mn berekeningen? Scheelt toch 2 a 3 duizend met ned. Augustus/september een slecht moment om in florida te zitten?

Ik heb je net een berekening gegeven voor alleen de basis kosten zodat je makkelijk kan vergelijken, daar zie je dat (dus met puur 45 uur en zonder theorie meegerekend) je hier dik onder de 10.000 euro zit. Scheelt dus niets. Maar laat eerst weten waar je dat bedrag exact op gebaseerd hebt, anders vergelijk je nooit eerlijk.

Florida: Augustus, bloody hot met elke middag overal een flinke onweersbui. September: Hurricane Season (je weet wel, Katrina en zo)! :)

NL: Augustus en September meestal prima vliegweer, al kan het natuurlijk zoals vorig jaar een natte maand worden. Maar met regen (toch warm genoeg, dus freezing level is geen factor) kan je op zich nog prima vliegen.
 
Je gaat uit van exclusief theorie (2000 euro in jou berekening). Dus kom je uit op 8800+2000= 10800 euro bij jou club.
Op de OFT site (http://www.flyoft.com/pilot_course.php) staat een totaal prijs van 8,525 dollar (6575 euro) voor 45 uren + theorie en huisvesting. Ticket 500 + boeken 500 euro. Kom ik op 7575 euro uit. Levensonderhoud heb je in nederland ook dus die neem ik niet mee in de berekening. Zie ik nog wat over het hoofd?
 
Ik zie dat je de dollar al omhoog hebt bijgesteld in waarde. Als je zwaarder bent dan 77 kg of langer dan 6 voet (1.83 meter) kan je geen gebruik meer maken van de C152 (klein oncomfortabel gebakje met weinig vermogen, daar stap je niet in die trek je aan) maar ga je naar de Piper Cadet die 1305 dollar meer kost. Waarschijnlijk telt dit voor bijna elke gezonde Hollandsche jongen.

Gedeelde accommodatie is natuurlijk een persoonlijke keuze. Maar al die tijd daar zitten vraagt om een huur auto, die kan je zo wel mee rekenen. In de US kom je niet ver zonder auto.

Aangezien je in NL waarschijnlijk geen C152 noch een Piper Cadet zal gaan huren en omdat je sowieso een aantal uur nodig hebt om aan de procedures hier te wennen moet je daar (in NL) ook een aantal uur voor bijrekenen.

Ticket vind ik op z'n goedkoopst voor ongeveer 800 euro.

Accommodatie is voor 21 nachten (dus ruim 2 uur per dag vliegen elke dag non stop). Daarbij is 45 uur het minimum maar hebben mensen gemiddeld 55 tot 60 uur nodig (uitzonderingen daargelaten). Extra nachten kosten 35 tot 50 dollar per nacht.

Zo te zien bespaar je dan nog steeds wel wat geld dan, wellicht 1000 tot 2000 euro totaal. Op het geheel vind ik dat peanuts, maar het is toch een leuk bedrag natuurlijk. Het vraagt echter wat regelwerk, er is meer tijdstress, kwaliteit is niet altijd even goed daar maar dat terzijde, je leert niet vliegen in de omgeving waar je uiteindelijk wil gaan huren maar het is natuurlijk wel een leuk (en zeer heet en vochtig) avontuur en je bespaart wat geld. Moet het wel meezitten met de instructeur, de categorie 5 CB's en de orkanen.
 
Terug
Bovenaan