PPL in het buitenland en erkenning in NL

wvg

New member
Hi Allen,

Weet niet zeker of ik hier deze vraag kan stellen, maar ik probeer het toch maar :)

Ik wil graag mijn PPL brevet halen, maar waarschijnlijk in het buitenland. Redenen hiervoor zijn kosten en doorlooptijd. De vraag is echter of een PPL gehaald in het buitenland in NL erkend wordt. Ik had begrepen (via IVW) dat als je een PPL haalt bij een vliegschool welke JARFCL gecertificeerd is, dit geen probleem zou moeten zijn.

Heeft een van jullie ervaring met het halen van een PPL in het buitenland en het overschrijven van het PPL dossier in NL?

Zijn er wellicht nog andere zaken die waar ik rekening mee zou kunnen of moeten halen m.b.t. het halen van mijn PPL in het buitenland?

Alvast dank!

Groet,
Wilco
 
HI wvg

Over twee weken vlieg ik naar San Diego, een van de ongeveer 5 / 6 scholen in de USA die CAA/JAA PPL opleiding mogen geven
(CAA = Engels by the way)

Mocht ik het halen dan denk ik dat gewoon lekker mijn CAA brevetje ga houden. Ik mag er mee op PH kisten vliegen en waarom zou ik alle rompslomp uithalen bij de vrienden van de IWV?

Misschien dat andere forum gangers daar anders over denken maar dat is in ieder geval wat ik wil gaan doen.

Groet
KatanaHammer
 
Wat je ook doet, overleg het vooraf met de organisatie die jouw JAA papiertje moet gaan uitgeven. Of dat nou de UK CAA of de NL IVW is.. vooraf het hele proces doorlopen en precies navragen wat en hoe je het bij hen moet aanleveren. Ga bij ze op bezoek (daar zijn ze voor) en zorg dat je het zwart op wit krijgt.

Amerika biedt veel goede kant-en-klare mogelijkheden. Zelf heb ik het zo gedaan:
Canada: +100h total time / Spanje: 2h conversie flight test en 2 theory exams.
Dus heb ik nu naast een ICAO PPL een UK JAA PPL. PM me als je meer wilt weten :rt:
 
Optie

Optie

Met een ICAO PPL mag je op kisten vliegen van een ander ICAO aangesloten land.
DE vertaling is dat je met een Amerikaans brevet op Nederlandse kisten mag vliegen in de functie van Prive piloot, niet Commercieel.
Probleem is dat niet veel mensen je een NL-se kist zullen huren als je geen JAA brevet hebt.
Toch zijn er ook US geregistreerde kisten in NL te huur.
Je bent niet gebonden aan JARFCL vliegscholen in de US.
Je kan gewoon je PPL halen bij iedere vliegschool en dat daarna omzetten in een JAR PPL. Kan op die manier ook goedkoper zijn.
PM als je meer vragen hebt.
:1855:
 
Re: Optie

Re: Optie

imo apita zei:
Met een ICAO PPL mag je op kisten vliegen van een ander ICAO aangesloten land.
DE vertaling is dat je met een Amerikaans brevet op Nederlandse kisten mag vliegen in de functie van Prive piloot, niet Commercieel.
Probleem is dat niet veel mensen je een NL-se kist zullen huren als je geen JAA brevet hebt.
Toch zijn er ook US geregistreerde kisten in NL te huur.
Je bent niet gebonden aan JARFCL vliegscholen in de US.
Je kan gewoon je PPL halen bij iedere vliegschool en dat daarna omzetten in een JAR PPL. Kan op die manier ook goedkoper zijn.
PM als je meer vragen hebt.
:1855:
Ik ben het niet helemaal met bovenstaande eens. ICAO PPL's zijn niet zondermeer te gebruiken bij een ander ICAO land. Met een Nederlandse of JAR PPL zul je geen kist mogen huren of vliegen in de VS of Afrika, ook al koop je een amerikaanse of afrikaanse kist. en andersom.
Je kan wel met een amerikaans brevet in NL een amerikaanse kist vliegen.
Bij JAA uitgegeven brevetten kun je wel op kisten van bij andere JAA aangesloten landen vliegen, mits er geen restricties/uitzondering zijn.
Je bent niet gebonden aan een JAR approved FTO als je een FAA PPL wilt halen in de VS, maar voor het omzetten van een FAA PPL zijn wel vlieguren, theorie examens, en praktijk examen verplicht.
 
Met een US PPL (ICAO) mag je in NL op PH geregistreerde kisten vliegen met "private pilot priviliges"
Betekent niet dat ze op Rotterdam ook aan je verhuren.
Met een JAR PPL mag je in de US vliegen, het is een
paperwork excercise om je "restricted" license te halen.
Blijft gebaseerd op je buitenlandse brevet zonder examens, schriftelijk of praktijk..
JAR FCL, JAA of hoe je die ongein ook wil noemen :mad:
die ICAO regel blijft bestaan.
 
Complexer en complexer

Complexer en complexer

Vliegvrienden,

Het wordt complexer en complexer, lijkt het... Ik heb eens gekeken op www.icao.org wat deze organisatie nu eigenlijk doet. Is me nog steeds niet duidelijk, maar wat wel duidelijk is, is dat NL *niet* in het lijstje van ICAO landen staat... (kijk bij About ICAO --> ICAO Council Members). Als dit al waar is, dan zou de stelling - onder welke voorwaarden dan ook - dat je in ICAO aangesloten landen zou kunnen vliegen met PPL niet opgaan in NL. Wel, ik wil graag ook in NL vliegen :)

Je kunt wel van ICAO kennelijk naar een JAR-CFL PPL(A) certificaat toe, maar dan moet je minimaal 100 vlieguren hebben, twee examens doen en andere van die non-eisen.

Ik begin zelfs te twijfelen wat je eigenlijk met een PPL brevet die je gewoon in NL hebt gehaald kan doen in het buitenland (anders dan zijnde Europe, ervan uitgaande dat het een JAR-FCL PPL is).

Het komt op mij over (maar ben wellicht wat naief hierin als beginnende vliegstudent) dat ieder zo'n beetje bezig is zijn eigen toko te beschermen danwel geld eruit te halen. Ik geef de moed zeker niet op en wil jullie allen danken voor de replies, inclusief de PM messages. Ik kom, denk ik, nog wel even bij jullie terug maar andere vragen :)
 
imo apita zei:
Met een US PPL (ICAO) mag je in NL op PH geregistreerde kisten vliegen met "private pilot priviliges"
Betekent niet dat ze op Rotterdam ook aan je verhuren.
Met een JAR PPL mag je in de US vliegen, het is een
paperwork excercise om je "restricted" license te halen.
Blijft gebaseerd op je buitenlandse brevet zonder examens, schriftelijk of praktijk..
JAR FCL, JAA of hoe je die ongein ook wil noemen :mad:
die ICAO regel blijft bestaan.

Je bedoelt het goed, maar zegt het verkeerd, met een JAR PPL mag je ABSOLUUT NIET in amerika op N-reg kisten vliegen. Je kan inderdaad wel een FAA license aanvragen, die gebaseerd is op je JAR PPL. Je vliegt dus op een FAA PPL! bovendien moet je wel verplicht nog een flight-review doen.

Ben wel erg geinteresseerd in waar staat dat je in NL met een FAA PPL mag vliegen op PH kisten. Ken wat mensen die dat graag bevestigd willen zien. Kan je dan ook op een Tanzaniaans brevet hier op PH kisten vliegen?
 
http://www.icao.org/cgi/goto_m.pl?/cgi/statesDB4.pl?en


Nederland staat hier toch echt bij.
Geen Council Member maar gewoon lid.

Kwestie van interpretatie -IB-, je hoeft geen examan te doen, niet schriftelijk, mondeling of praktijk.
BFR is geen examen het is een "prof check" met een instructeur, dat weet je zelf ook.
Gewoon papier ruilen. In mijn ogen vlieg je dan op je buitenlandse brevet met een VS gelijkstelling.
En ja, met een Tanzaniaans brevet mag je in de functie van PPL vliegen on een PH kist. Zal alleen wel je eigen vliegtuig moeten zijn, want geen hond verhuurt natuurlijk aan je.
 
Gewoon in Nederland gaan halen joh! Scheelt je een hoop kopzorgen en je leert tenminste echt vliegen. In Amerika bijv. heb je bijna altijd goede weersomstandigheden en het luchtruim is daar een stuk rustiger qua regelgeving en dergelijke. Terugkomend in Nederland moet je dan alsnog flink achter je oren krabben voordat je de lucht in gaat.
 
@ -IB-

Kan je dan ook op een Tanzaniaans brevet hier op PH kisten vliegen?

Vanuit Tanzania kan ik je het volgende berichten :)

Inderdaad dat kan, heb het vorig jaar januari aan het IVW voorgelegd, er is maar één maar...

Je mag geen Nederlands ingezetene zijn dan moet je nl. wel een
NL (JAA) brevet hebben.

Ik keer in juni terug naar NL, maar denk dat ik me nog maar niet terug inschrijf in NL... totdat ik mijn omzetting heb geregeld. ;)

grtz VF

PS Karibu Tanzania, maar helaas moet je hier wel ff examen doen voordat je hier kan vliegen.... En indien commercieel eerst met 1.000 vlieguren op zak.
 
FlightLevel zei:
Gewoon in Nederland gaan halen joh! Scheelt je een hoop kopzorgen en je leert tenminste echt vliegen. In Amerika bijv. heb je bijna altijd goede weersomstandigheden en het luchtruim is daar een stuk rustiger qua regelgeving en dergelijke. Terugkomend in Nederland moet je dan alsnog flink achter je oren krabben voordat je de lucht in gaat.

Beste FlightLevel,

Heb zelf in Amerika leren vliegen en ik begrijp je opmerking over 'echt vliegen' niet helemaal. Persoonlijk vind ik dat ik bijzonder goed les gehad heb in de states. In Amerika is alles groter, ook de CB's, dus dat van die goede weersomstandigheden is slechts ten dele waar. Verder is Amerika het walhalla van het vliegen. En niet alleen vanwege het feit dat het allemaal een stuk beter geregeld is.

Groet Koning
 
Kan jij concreet aangeven wat jij vind dat er beter geregeld is in de VS dan in Nederland?

Ik zal even iets concreter zijn wat betreft mijn standpunt over VS vliegen en Nederland vliegen. Veel mensen wijken in de VS voor een PPL (want daar gaat het hier over) naar bijv Florida. Het weer daar is over het algemeen extreem goed vliegweer vergeleken bij Nederland. Je komt dus ook voor minder verrassingen te staan tijdens vluchten. Verder heeft het luchtruim veel minder beperkingen dan hier. Daarmee leer je dan niet omgaan. Ok, een vliegtuig bedienen leer je wel, maar zoals ik zeg: je moet je nog eens flink achter de oren krabben voordat je hier in Nederland het luchtruim kiest.

Verder wil ik niet zeggen dat je de VS optie helemaal moet uitsluiten. Persoonlijk vind ik het een vrij omslachtige manier, zeker voor je PPL. Zelf doe ik mijn PPL op EHHO en daarover ben ik zeer tevreden. Weinig kosten in vergelijking met andere scholen en goed leren vliegen. Die twee/drie duizend euro ( die je extra betaald in Nederland) werk je in een vakantie bij elkaar. Dus, wil je voor je PPL, ga dan een leuke baan zoeken en probeer het uit te smeren over een langere periode is mijn advies.

Wat betreft ATPL en dergelijke hoor ik van velen dat het je kans op een baan in Europe bij een airliner drastisch verminderd. Natuurljk zijn er voorbeelden van hen die het wel gered hebben en misschien ben jij er een van. Je moet in ieder geval ruim meer uren gevlogen hebben voordat je echt serieus genomen wordt bij een airliner in Europa in vergelijking met hen die het hele traject in Europa hebben doorlopen. Maar dit was even terzijde.
 
Nee, heb er niet gevlogen, maar je hoeft overal te vliegen om een oordeel te vellen? Als je veel onderhoord kan je ook een mening vormen lijkt me. Dat is mijn standpunt versus de jouwe :grijns:
 
kom net terug uit de VS en dan San diego CA wel te verstaan.
Oke, de manier van les geven is wat anders en de kwaliteit is wat minder....en dan praat ik over een FTC waar ik geweest ben. Over andere FTC's kan ik verder niet oordelen.

Maar dat het luchtruim makkelijker is om te vliegen weet ik zo net nog niet. Dat ligt gewoon (in mijn ogen) aan het gedied waar men vliegt. Waar ik gevlogen heb was het erg druk kwa vliegverkeer en de verschillende airspaces lagen ook erg dicht bij elkaar, class B, class C and class D, en vergeleken met EHLE moest ik voor mij gevoel toch iets meer communiceren in San diego en omgeving dan in lelystad en omgeving.!
Maar goed dat is mijn ervaring.

Maar een ding is zeker de ervaringen die ik in San diego heb op gedaan had ik voor geen goud will missen!!!! ;)

best regards:rt:
 
huh?

huh?

Nee, heb er niet gevlogen, maar je hoeft overal te vliegen om een oordeel te vellen? Als je veel onderhoord kan je ook een mening vormen lijkt me. Dat is mijn standpunt versus de jouwe

Hmmm. Ik heb WEL een vluchtje vanaf grasveld Hoogeveen gemaakt en ik kan je dus WEL uit eigen ervaring wat vertellen over de verschillen... En ik kan je vertellen dat ondanks wat slechter en veranderlijker weer hier, en wat slechter Engels over de frequentie het luchtruim boven SAN en LAX toch echt wel wat drukker en heftiger is dan boven Hoogeveen...

Heb ik het niet over de kisten van de FTO s die altijd wel wat manko s vertonen...

Happy flying!

Juliet Wiskey
 
hee JW,

check je PM ff wil je!!!!!!

and SAN rules!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

cheers and regards
 
Terug
Bovenaan