Nu er een wat rustiger tijd aan is gebroken leek het me wel geinig om wat te vertellen over de examens. Zeker voor mensen die deze nog moeten maken. Ik heb de tijd, want in april ga ik pas de praktijk in. In de tussentijd ben ik van plan wat clubs te bezoeken en me voor te bereiden op de praktijk. LPE test doen, Garmin G3x gaan snappen, vliegtuighandleiding doornemen etc.
Maar de examens zijn dus alles meegevallen. Ik heb de Austro examens bij Orbit in Arnhem gedaan. Dat is voor mij ongeveer 2 uur rijden door de ochtendspits. Met een tas vol eten en drinken ging ik die kant op en er waren nog 8 deelnemers, waarvan er 1 voor het LAPL ging en de rest voor ATPL, IR etc. Leuke gesprekken gevoerd, vooral geluisterd.
Ik was zo zenuwachtig dat ik al vast liep op het koffiezetapparaat dat daar stond, ik begreep niet waarom er water uit kwam ipv koffie en na 2 runs zag ik de cupjes pas staan... Er stond een man naast die me een blik gaf die ik interpreteerde als: jeetje, wat ben jij dom. Waarna ik grinnikend weg liep. Ik stond stijf van de zenuwen.
Ondertussen ving ik allerlei gesprekken op. De een had een nog hogere opleiding gevolgd dan de ander, de een een master en de ander een universiteit, maar ze waren allemaal wel 1 of meerdere keren gezakt voor de PPL en ATPL examens. Ik dacht: waar ben ik aan begonnen.
De examens begonnen en ik vond de atmosfeer heel gemoedelijk. De mensen van Orbit waren vriendelijk en dat stelde me een beetje gerust.
Trillend begon ik aan het eerste examen, Air Law. Het viel me op dat sommige vragen me heel bekend voor kwamen uit de verschillende vragenbanken die ik heb geoefend. Met een trillend vingertje drukte ik na 8 minuten op 'uitslag zien' en.. 90%!
Dat moest even landen, ik heb mijn ogen even dicht gedaan om tot rust te komen, en ik ben doorgegaan naar de volgende examens.
De volgende 6 examens haalde ik op 100%, en elke keer herhaalde ik het trucje om even tot rust te komen. HPL, OPS, meteo, vliegtuigkennis enzo gingen me goed af. Deze examens duurden ook allemaal slechts een paar minuten.
De laatste twee examens waren volgens mij FPP en navigatie, de wat langere examens. Navigatie haalde ik als laagste score: 80%. Er stond een vraag tussen die volgens mij niet klopte: "u vraagt via de VHF een positiebepaling aan, welke info krijgt u?" A: QDM, B: QDR etc etc. Dat had ik nog nooit gehoord, dat er een standaard gegeven wordt. Weet iemand hier iets van?
Verder werd er wel wat gevraagd over de WCA, maar deze antwoorden lagen zo ver uit elkaar dat ze met zowel hoofdrekenen als de rekenschijf uit kwamen.
Rond half 12 vroeg ik aan de dame of ik uit kon loggen, en enigszins verbaasd dat ik zo snel klaar was, bevestigde ze dit.
Daarna ben ik nog even met een kopje koffie en een broodje tot rust gekomen, een beetje nagepraat en de auto in gestapt.
En toen pas daalde het besef: ik heb gewoon de theorie binnen!
Het doen van de examens bij Orbit is me goed bevallen en ik neig ernaar om, als ik ooit door ga leren, dit ook bij hen te doen. Een hele prettige sfeer. Zelfs de examenbevestiging via de mail was al prettig en persoonlijk.
Wat mij ook erg geholpen heeft is pplexamtrainer, waar sommige vragen letterlijk stonden.
Nu op naar het volgende, maar in de tussentijd ben ik wel voornemens om nader kennis te maken met de praktische kant van het vliegen. Meevliegen, clubs bezoeken, koffie drinken met ervaren piloten/instructeurs, wat dan ook, want tot april wachten duurt me te lang haha!