PPL beginnen: eerst theorie en dan praktijk?

Poeli

New member
Beste allemaal,

Ik ben aan het kijken om te beginnen met mijn PPL. Nu studeer ik nog wel nog twee jaartjes, maar ik zou echt al willen beginnen. Er stelt zich wel een probleem:
Ik studeer en werk dus voor de theorie elke week naar de les gaan zou moeilijk zijn voor mij. Ik heb geinformeerd voor distance learning, wat ook mogelijk is. Maar nu mijn vraag, kan het kwaad om eerst de volledige theorie te doen en dan maar te beginnen met de praktijk? Ik heb geen haast om mijn PPL te halen (binnen 2 a 3 jaar als ik afgestudeert ben zou mooi zijn).
Wel zou ik dan sowieso voor ik de praktijk begin de theorie opnieuw grondig doornemen. Door mijn studies ben ik (bijna) dagelijks bezig met vliegtuigen en andere dingen die vliegen, dus zo een groot probleem van distance learning zie ik niet.
Ik heb ook gedacht aan de Amerika route te doen in mijn vakanties. Nadeel hiervan is dan wel weer dat ik de kosten niet kan spreiden over enkele jaren. En natuurlijk de wilde verhalen over vliegscholen in Florida. Ik heb ook zitten denken aan verder te werken en sparen hiervoor, zodat als ik afstudeer recht naar de VS kan m'n PPL halen.
Groetjes & bedankt
 
Ik heb ook gedacht aan de Amerika route te doen in mijn vakanties. Nadeel hiervan is dan wel weer dat ik de kosten niet kan spreiden over enkele jaren. En natuurlijk de wilde verhalen over vliegscholen in Florida. Ik heb ook zitten denken aan verder te werken en sparen hiervoor, zodat als ik afstudeer recht naar de VS kan m'n PPL halen.

Zoek goed uit of je PPL theorie geldig is in andere (lid)staten. Volgens mij is dit anders geregeld dan bij de beroepsopleidingen (CPL, ATPL en IR).

Dus het kan wel eens zo zijn dat je PPL theorie uit NL niet geldig is in de UK (of een school in de USA die via de CAA-UK het JAA/EASE brevet uitgeeft)

Ik weet het niet zeker maar: let op dus. (vraag het na)
 
Hallo Poeli,

Ik ben momenteel bezig met m'n PPL. Heb in het begin afspraken gemaakt met vliegschool. Heb eerst theorie en de 7 examens gedaan binnen 2-3 maanden op een rustige tempo. Vervolgens begonnen met praktijk. Gaat nu prima. Binnenkort RT + LPE. In overleg met vliegschool goede planning gemaakt. Zeer flexibel. Ik werk gewoon naast m'n PPL op fulltime basis. Hiermee kan ik m'n PPL bekostigen.

By the way, theorie doe je thuis, op eigen houtje!!
 
Bedankt voor de antwoorden. Best eerst dus eens naar vliegclub gaan en afspreken proberen maken met belang de theorie
 
Hallo Poeli,

Mocht je interesse hebben om zowel JAA als FAA PPL te halen,
dan zou ik eens gaan kijken/praten bij Europilotcenter te Antwerpen.

En voor de rest zodra je je eerste JAA theorie-examen hebt gedaan
dan moet je vanaf dat tijdstip binnen 24 maanden je PPL-Skilltest doen.

Voor FAA geldt ook dat als je de "written PPL-test" hebt gedaan deze
2 jaar "geldig" is en daarna vervalt.

Hope this helps!

mhg VF
 
VanFan, niet echt ambitie om FAA ook te halen, maar ik zal toch even Europilotcenter checken, thanks!
 
Poelie, zet een planning voor jezelf op voor de theorie en praktijk. Na het behalen van het eerste PPL theorie examen heb je 18 maanden om het laatste examen te halen. Daarna nog 24 maanden voor je PPL praktijk.

Als je aan je studie begint dan heb je wellicht de neiging om aan het eind van het eerste onderdeel meteen examen te doen. "Het is dan nog vers" zullen de meesten zeggen.

Als je die neiging kan onderdrukken en het eerste examen uitstelt dan gaan die 18 maanden nog niet in. Doe de hele cursus (al dan niet thuis). Als je de hele samenhang snapt dan lees je het eerste onderdeel nog eens goed door en doe je je eerste examen. Dan pas gaat die 18 maanden in, je hebt dan alle tijd.

Overigens kan het geen kwaad om tijdens je theoriecursus alvast wat praktijk uurtjes te doen. Het helpt je om de theorie aan de praktijk te knopen. Toepassen van je theorie helpt je in de praktijk en andersom.
 
Maar nu mijn vraag, kan het kwaad om eerst de volledige theorie te doen en dan maar te beginnen met de praktijk?

Naast alle andere antwoorden toch even een tip: De theorie-opleiding is volgens mij beter te volgen als je eerst (of gelijktijdig) ook even twee of drie praktijklessen volgt. Dan heb je een wat groter referentiekader om de theorie te kunnen volgen.

En na je laatste theorie-examen moet je binnen twee jaar je praktijkexamen halen, anders verloopt-ie.

P.
 
Hier ook via zelfstudie ppl theorie behaald. Wat eerder al aangegeven is, probeer eerst zoveel mogelijk te studeren, dan alle modules in één dag te doen! Wat je haalt is meegenomen! Als je per module doet, je zakt een keer, dan zit je zo aan de 18 maanden! Mocht je toch van plan zijn om naar school te gaan, dan is er in Lelystad een 2 weekse brainwash cursus. Een aantal bekenden van me heeft deze cursus gedaan, die hebben er echt veel aan gehad. Er zijn zelfs veel mensen die na deze brainwash in één keer voor alle vakken slagen. Uiteraard is bij het begin van de cursus wel een bepaalde mate van voorstudie/voorkennis nodig.

Zelf deed ik het wel per module, ik heb examenvrees en ben een paar keer dichtgeslagen tijdens mijn examens. Je hebt er 18 maanden voor, dat zijn ongeveer 9 a 10 examenmomenten! Bij mijn een na laatste mogelijkheid heb ik de laatste 2 gehaald. Dat gaf best druk!!! Vandaar ook mijn advies zoveel mogelijk in één keer te doen!

Het gaat je vast lukken!
 
brainwash cursus kost een hoop geld. Alleen als je veel geld hebt, dan zou ik het overwegen. Ik heb het zelf zonder brainwash cursus gedaan en alles gehaald. Ik had zelfs geen praktijkervaring.

Ik kan je alleen het advies geven om de examens te splitsen in 2 delen. Bijv eerste keer doe je Meteorologie, Airlaw, HumanPerf, Aircraft Gen. Knowledge en de rest doe je tweede keer. Zodat je zwaarte splitst.
 
Hi Poeli,

Ikzelf zou afraden om praktijklessen in paar weken in de USA te proppen. Heb destijds (toen in in de USA woonde) in een half jaar mijn FAA PPL gehaald en jaren later (toen ik weer in NL woonde en het vliegen weer wilde oppakken) dit brevet geconverteerd naar een JAA brevet door 2 weken naar een UK vliegschool in Florida te gaan. Na 1 week kwam het vliegen mijn neus uit =:-o (te intensief ermee bezig, geen tijd om even iets anders te doen).

Hope this helps :-)
 
Alle posts helpen ;)
Ik ga denk ik nog even wachten met PPL dan. Eerst toeleggen op studies en werken/zweefvliegen ondertussen. Als ik het bedrag voor m'n PPL heb als ik afstudeer zou het mooi zijn!
groeten
 
Je kunt het toch uitsmeren over, in totaal, 3,5 jaar? Theorie? Als je een beetje in het leer ritme zit, en kunt leren, dan is het echt wel te doen. Een vak als human factors kun je zeker in eigen studie doen. probeer 2 vakken tegelijk te doen en het lukt zeker. Intussen kun je gewoon sparen en vliegen (=uitgeven).
Kies een vliegclub die je aanstaat. Uitstel... afstel...
 
Terug
Bovenaan