Polarisatiefilter knapt door drukverschil

AHK

New member
Tip Voor de VFR vliegers die het wel eens hogerop zoeken, let op je polarisatiefilter van je spiegelreflexcamera (of die van je passagiers). Ik ben kort geleden in Nieuw Zeeland geweest en een paar erg mooie vluchten gemaakt. Ik was in NL alleen nog niet boven de FL095 geweest, daar was dat nodig om over de bergen te komen. Nadeel was wel dat door het drukverschil het polarisatiefilter knapte en dan heb je veel scherpe glassplinters op je schoot:-(.

Als iemand in de toekomst nog tips wil voor vliegen in Nieuw Zeeland, stuur me even een berichtje. Er zijn daar veel leuke vliegclubs (niet duur) en het uitzicht is fantastisch.
 
In de buurt van Auckland kan ik Airline Flying Club aanbevelen in Ardmore (ca 30 min ten zuiden van Auckland) , relaxte sfeer en met de nodige aantoonbare ervaring krijg je alle kisten mee. Zelf vloog ik daar met een C182. Met een beetje economisch vliegen was je niet meer dan €150,- per uur kwijt! Je werd nl. afgerekend op de tacho en niet op de hobbs meter. Uiteraard kun je daar ook terecht voor C172, C152 etc.

Zoals AHK al zei het is daar fantastisch om te vliegen. Een nadeel het is 9800Nm van Nederland!

http://www.airlineflyingclub.org.nz
 
Zolang EASA niet letterlijk in het document vernoemd wordt, durf ik geen garanties te geven dat de NZ CAA die gelijkstelling overneemt.
(Zou wel moeten, maar het staat er niet...)
 
Zolang EASA niet letterlijk in het document vernoemd wordt, durf ik geen garanties te geven dat de NZ CAA die gelijkstelling overneemt.
(Zou wel moeten, maar het staat er niet...)

Er staat:
A current PPL, CPL or ATPL issued by the licensing authority of an ICAO member state may be recognised for the issue of a NZ Validation Permit.

EASA is gewoon ICAO, het overgrote deel van de wereld is overigens ICAO. Er is geen enkele reden om al die landen appart te gaan benoemen.
 
Das wel ff iets waar je aan moet denken op die hoogtes idd. Lijkt me slim om zo nu en dan (elke paar duizend voet) het filter ff los te draaien zodat de druk aan beide kanten weer gelijk is.

Lijkt me echt super om daar te vliegen!
 
Bestaan er geen filters die de druk gewoon compenseren met een klein ventilatie gaatje ergens?

Ik bedoel, stel je gaat bergbeklimmen en je filter sluit echt heel goed af, dan zou hij na een +3km in de bergen ook springen? Lijkt me dat daar over nagedacht is?
 
Sorry had al even niet meer ingelogd. Was een gewone filter van Canon en volgende keer draai ik hem inderdaad even los. Je kunt vrij gemakkelijk een gelijkstelling halen in NZ, maar ik heb maar 2x een paar uurtjes gevlogen en daarbij vond ik een instructeur naast me wel prettig. Ik heb 1 vlucht gemaakt van Wanaka naar Milford Sound, is normaal 5 uur met de auto, vliegen maar een uurtje. Ook heb ik een uur gevlogen Kaikoura om walvissen te spotten. Dit is echt een aanrader, goedkoper dan 3 uur op een boot + niet zeeziek:-).
 
Terug
Bovenaan