Piloten maken te lange dagen

Viper1983

New member
Piloten maken te lange dagen'
Uitgegeven: 23 januari 2009 16:30
Laatst gewijzigd: 23 januari 2009 20:43

BADHOEVEDORP - De huidige Europese wetgeving biedt piloten onvoldoende bescherming tegen vermoeidheid. Dat blijkt uit een vrijdag gepubliceerd onderzoek van het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (EASA), dat de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) naar buiten bracht.

''Vermoeidheid van piloten speelt in 15 tot 20 procent van de fatale ongevallen door menselijk falen een rol'', stelt de VNV. Vermoeidheid wordt in de hand gewerkt door de werktijden van de piloten.

Nu is het zo dat Nederlandse piloten maximaal dertien uur en een kwartier aaneen in touw zijn. Dat is vanaf het moment van aanmelden op de luchthaven totdat zij de kist na een vlucht parkeren.

Nachtdiensturen

Volgens de onderzoekers moet dat omlaag naar minder dan dertien uur. Piloten mogen nu elf uur en drie kwartier ingezet worden in zogeheten nachtdiensturen. Dat moet omlaag naar maximaal tien uur.

Onderbroken diensten, diensten met een pauze erin, zouden niet langer mogen duren dan veertien uur. ''De huidige wetgeving zit te dicht tegen de bovengrens aan'', zegt een woordvoerder van de VNV. In 2011 moet nieuwe Europese wetgeving van kracht worden; daar werkt de Europese Unie nu aan.
© ANP

Maximaal 13 1/4 uur?????
Niet bij ons! Wij mogen gewoon 17 uur werken hoor. En dan komt daar ook nog eens de capt verlenging bij.... Die wordt ook maar te pas en te onpas gebruikt als het even kan.

Het valt mij tegen dat de VNV niet het uiterste pakt in deze zaak. Bij Transavia, KLM en Martinair zijn jullie denk ik goed beschermt door de CAO limieten. Tenminste dat hoop ik. Maar wij raggen gewoon tot het uiterste van de wet door.

Het is een goede zaak dat de VNV hier nu eindelijk de media mee in gaat, een statement maken. Maar jammer dat ze niet de echte realiteit er bij pakken.
 
Heavy crew = 13 + 2 = 15 uur en zelfs dan mag je SCD (subject commander's discretion) nog max 3 uur verlengen. Da's dus 18 uur. En da's ook zo bij Transavia zo. Gaat nergens over.
 
heavy crew is bij ons 13 + 3 uur en dan nog een uur maatschappij verlenging er aan plakken....
Als wij 2klasse B stoelen naast elkaar hebben geld het als een klasse a stoel (tot juli 2009).
De maatschappijen en hun bilmaatje IVW weten het allemaal wel te rekken!
 
Terug
Bovenaan