Je vraag: "Is dit zo een onrealistisch voorbeeld ?"
Antwoord: Normaal: Nee. Bij een investering van >100.000: JA!
1) Je denkt er over om piloot te worden. Je hebt een foldertje gezien, je kent iemand die de opleiding doet , ... Dus je gaat eens bij 1 of meerdere vliegscholen langs.
2) Je krijgt enkel positieve dingen te horen. In het beste geval iets als "Goh, het is nu wat lastiger, maar goeie studenten vinden altijd wel een job". Uiteraard denkt iedereen van zichzelf dat hij een goede/top-student is.
Als iemand denkt dat hij/zij een goede/top-student is, dan is die persoon dat ook, of die persoon heeft een ernstige tekortkoming aan zelfkennis. In dat laatste geval betekent het alweer dat je duidelijk geen geschikte kandidaat bent voor het beroep piloot.
4) Je praat er over met andere piloten. Meestal zijn dit mensen die al wat langer in het vak zitten. Ze zeggen dat het niet zo eenvoudig is om een job te vinden, maar dat er kansen genoeg zijn, als je maar niet in Nederland/België wil blijven. Van uit hun perspectief IS dat ook zo. Als beginner is dit echter niet relevant, maar dat heeft niemand je verteld en je hebt geen reden om aan deze vriendelijke piloot te twijfelen.
Ik heb zelf, voordat ik een keuze gemaakt heb, met meerdere piloten gesproken. Geen enkele raadde het me aan een opleiding te beginnen. Zeker niet zonder gedegen vooropleiding op een universiteit.
5) Tenslotte ga je ook eens googelen natuurlijk. "Werken als piloot", "jobs voor piloten", "baankansen piloot", .... Ze tonen grotendeels allemaal positieve verhalen. Soms zit er eens iets negatiefs tussen. Zo is het vaak harder werken dan je denkt. Maar dat vind je natuurlijk niet erg, uiteraard wil je hard werken, je bent niet lui ! Je ziet ook bergen vacatures van bedrijven die piloten zoeken. Wat al die uren en typeratings etc betekenen weet je niet precies, maar je ziet wel dat een CPL een vereiste is, en volgens het papiertje van de vliegschool zal je dit ook hebben. Perfect !
Juist door googlen kom je op websites als airwork en pprune uit.
En als je niet weet wat uren/typeratings etc. inhouden op vacatures, dan ben je bij deze al ongeschikt om in zo'n opleiding te stappen.
Elk rationeel persoon dat een vliegopleiding wil starten in het huidige/toenmalige economische klimaat, was bij stap 3, 4 of 5 al uit jouw verhaal gestapt en zou moeten hebben beseffen dat het niet slim is een opleiding te starten.
Daarnaast, het gemak waarmee de betreffende leerlingen over het lenen van een dergelijk bedrag praten, beangstigt me. Het is niet het kopen van een nieuwe fiets waar we het over hebben, maar het lenen van een dergelijk groot bedrag, waar je ook een appartementje van kunt kopen.
Om de vergelijking te trekken: Ik wil volgend jaar graag een 2e master (welke niet in NL wordt aangeboden) in het buitenland volgen. Hiervoor zou ik het collegegeld, + 700 euro per maand moeten lenen bij de DUO.
Zelfs hier heb ik hele opsommingen voor mezelf gemaakt, om te kijken of het het waard is. Een lening bij de DUO is dan wel niet bkr geregistreerd, maar het duurt nog steeds jaren om hem af te kunnen lossen.
Daarom dat ik het ook niet snap. Het gemak van lenen bij de DUO voor mijn studie, of voor de ABN voor een pilotenopleiding lijkt even gemakkelijk als ik de verhalen mag geloven. Maar waarom duurt het voor mij zo lang om een keuze te kunnen maken over al dan niet lenen, terwijl de gemiddelde aspirant piloot die nu begint het niet erg vindt om 130.000 te lenen??
juist ja--> roze bril
Anyway, ik geef Jack Daniels en Hector groot gelijk: Eigen schuld, dikke bult.