Piloten gegijzeld door schuld

Piloten gegijzeld door schuld

Tja... Of je nou de ABN AMRO de schuld kunt geven van alles? Denk dat de rechter uiteindelijk ABN AMRO in het gelijk stelt. Marktwerking.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
inderdaad Happy Pilot.
Alvorens met de opleiding te starten neem ik aan dat de piloten informatie ingewonnen hebben bij mede vliegers.
Iedereen weet dat er al een hele lange tijd een overschot aan piloten is en dat je na je opleiding geen zekerheid hebt op een baan.
Als je dan toch tegen alle tekenen van de markt in, je droom wilt waarmaken en dus met de dure opleiding start maar de enige manier om dit te realiseren is een lening dan ben ik van mening dat je na de opleiding niet moet zeuren over rente en kosten zoals de jaarlijkse medicals en LPC's. Dit zou je van te voren hebben moeten uitzoeken en afwegen of je met de renteschuld en vaste kosten kunt leven.
Het lijkt mij ook een rechtzaak waar ABN-AMRO niet eens een top advocaat op hoeft te zetten.
En ja, ik kan er over meepraten aangezien ik in hetzelfde bootje zit.
Net mijn opleiding afgerond en dik 150k uitgegeven waarvan een groot deel een lening is.
Maar ik wist waar ik aan begon. Nu geen baan en hoge rente kosten en de nodige jaarlijkse examen en keurings kosten maar nogmaals, dit is niets nieuws.
Ik snap de hele ophef dan ook niet echt.
Succes allen met het vinden van een baan als piloot!!!
 
Voor zover ik meen te begrijpen komt in de procedure ook aan de orde wanneer het garantiefonds de schuld zou overnemen. ABN zou creatief zijn omgegaan met de bepalingen hieromtrent. Tenzij je de inhoud van de dagvaarding kent, is het niet slim bij voorbaat te roepen dat je de zaak kansloos vindt. In civiele kwesties vind je namelijk vaak meerdere (subsidiaire) eisen terug in de dagvaarding.
 
Ik heb geen medelijden met welke werkeloze vlieger dan ook die van stella komt dn zich door de abnamro een wurgcontract heeft laten aansmeren.
Heb zojuist nog eens via de zoekfunctie oude topics gelezen over stella (2007 en 2008) en ik ben echt geschocked hoe sommige ab initios toen over die vliegschool dachten. Alle waarschuwingen over de leugens van stella (van ervaringsdeskundigen) werden volledig in de wind geslagen!
"Het kost stella geld als je binnen een jaar geen baan krijgt dus MOET het wel goed zijn" etc om maar eens een voorbeeld te noemen. En dan nu huilen omdat dat ze toen zo eigenwijs waren! Geen medelijden mee!
 
Ik heb geen medelijden met welke werkeloze vlieger dan ook die van stella komt dn zich door de abnamro een wurgcontract heeft laten aansmeren.
Heb zojuist nog eens via de zoekfunctie oude topics gelezen over stella (2007 en 2008) en ik ben echt geschocked hoe sommige ab initios toen over die vliegschool dachten. Alle waarschuwingen over de leugens van stella (van ervaringsdeskundigen) werden volledig in de wind geslagen!
"Het kost stella geld als je binnen een jaar geen baan krijgt dus MOET het wel goed zijn" etc om maar eens een voorbeeld te noemen. En dan nu huilen omdat dat ze toen zo eigenwijs waren! Geen medelijden mee!

Men kon inderdaad wel wat kritischer zijn, maar je moet het ook wat in perspectief zien natuurlijk. Wie zou jij geloven: enkele onbekende figuren die berichten posten op een forum, of vlees en bloed mensen met een uitgerekend (misleidend, te optimistisch) business plan gestaafd met enkele Boeing grafieken over vliegertekort ?

Anderzijds vind ik het moreel totaal verkeerd om de bank verantwoordelijk te stellen voor jouw keuzes. Hoe meer mesen dat gaan doen, hoe moeilijker de rest ooit een lening zal krijgen voor eender wat (woning, eigen zaak, ...)
 
Als ik een auto wil kopen bij een autobedrijf, ga ik eerst op internet kijken wat er over dit bedrijf geschreven wordt. Als een bepaald autobedrijf het keer op keer het flink om zn oren krijgt op fora, dan blijf ik daar weg. Zo ook met vliegscholen. Er is immers genoeg concurentie. Vaak gaat het bij de aanschaf van een auto om kleinere bedragen dan bij de kosten van een vliegopleiding.
Wat ik dus niet begrijp is dat mensen wel naar Kieskeurig kijken op tv of fora als Autoweek lezen en zich daar door laten waarschuwen. Maar als het om een vliegopleiding gaat, dan schakelen ze opeens hun verstand uit, negeren alles dat niet in hun droom past en vertrouwen blind op een gladde stropdas met een lulverhaal zodat iets te mooi lijkt om waar te zijn.
Vooral het woord "garantiefonds" haha! Laat me niet lachen! "Als je geen baan vindt, of de opleiding niet haalt, krijg jeje geld terug!" HalloHallo! Aarde aan ergens in een andere melkweg zwevende dromers!" Zoiets bestaat niet eens voor een cursus bloemschikken, laat staan voor een vliegopleiding van anderhalve ton.
Eigen schuld, dikke bult!
Ik hoop echt dat er door deze zaak in de toekomst meer mensen zijn die met beide benen op de grond staan en eerst eens logisch en normaal nadenken voordat ze zich in dit soort utopische onzin storten!
 
Hector

Ik ben met je eens dat het huil gehalte op dit moment vrij hoog is. Mensen hebben hier zelf voor gekozen etc. Maar om nu weer als voorbeeld de Stella studenten te nemen (ook met de jaren 2007/2008) Ik ben toen zelf begonnen aan de opleiding. Ik ben bij de voorlichting van KLS/MP/DFA/Stella/AIS geweest, en daar waren qua verhalen en voorspellingen geen verschillen in. Alles mooi en rooskleurig helaas. Nu heb ik bij Stella een prima opleiding genoten en word er een beetje ziek van om constant in het verdom hoekje gestopt te worden. Of ik nou vlieg of niet.
 
"Ik wist het niet!"

"Ik wist het niet!"

Eigen schuld, dikke bult!
Inderdaad Hector.

Als sommige mensen een nieuwe koelkast of een ander mobieltje willen dan zoeken ze stad, land en internet af om ergens een tientje te kunnen besparen, maar als een aalgladde salespersoon van een vliegschool hun een glossy brochure in de hand drukt dan tekenen ze blind voor een lening van €150k!

Penny wise, Pound foolish! :rolleyes:
Wie zou jij geloven: enkele onbekende figuren die berichten posten op een forum, of vlees en bloed mensen met een uitgerekend (misleidend, te optimistisch) business plan gestaafd met enkele Boeing grafieken over vliegertekort ?
Sorry digits, maar jij hebt helaas een paar jaar geleden in deze topic al bewezen dat je tot de grote groep goedgelovige/roze bril dragende/slecht voorbereide afgestudeerde CPL houders behoort. :traantjes

Natuurlijk hoef je die "enkele onbekende figuren die berichten posten op een forum" niet blind te vertrouwen, maar je zou wel bijvoorbeeld eens hun claims dat het zo slecht gesteld is met de luchtvaart kunnen uitchecken. Of als bijvoorbeeld iemand je verteld dat de banen buiten de EU voor het oprapen liggen, dan kun je toch effe op de websites van wat airlines gaan kijken en zien wat hun aanname-eisen zijn en die vergelijken met wat je hebt na het afronden van je opleiding? Of je had bijvoorbeeld eens contact op kunnen nemen (via PM) met die "onbekende figuren," en vragen wat hun ervaring is in de luchtvaart, en meer specifiek met solliciteren?

Nee sorry digits, mensen die in het huidige tijdperk van internet, email, PM's, whatsapp, facebook, mobiele telefoons, iMessage enz lopen te jammeren dat ze begraven zijn onder een berg van schulden omdat ze zo stom waren om de afgelopen 5 jaar een vliegopleiding te gaan volgen en niet wisten dat er nauwelijks banen waren, zijn het 100% zelf schuld!

Persoonlijk hoop ik dan ook dat die Actiegroep Vliegschulden Leed hard op hun bek gaat met hun rechtszaak, ik heb namelijk geen zin om 2 keer te moeten betalen voor de fucking domheid van anderen; ten eerste omdat men zo stom is geweest om een opleiding te gaan doen in een richting waar er nauwelijks banen zijn en zodoende als men klaar is met de opleiding de arbeidsvoorwaarden van iedereen die er al werkt onder druk zet, en ten tweede omdat als er een vonnis in het voordeel van de Actiegroep Vliegschulden Leed volgt, dan wordt dat door banken natuurlijk weer afgewenteld op spaarders als ik. Privatizing the profits and socializing the losses, no thanks dude.

En dan nu nog effe een gouwe ouwe:

http://www.youtube.com/watch?v=vrEHz8LYNw0&t=10m12s

(misschien heeft Van Binsbergen inmiddels ook wel een pilotenopleiding gevolgd? :D )
 
Jullie schijnen allemaal te denken dat Airwork de standaard website is die elke aspirant piloot als homepagina heeft ingesteld in zijn browser. Dat is (helaas ?) niet zo.

Waarom gaan mensen op zoek naar informatie als ze een nieuwe telefoon/computer/auto kopen ? Omdat ze gehoord hebben dat er een heleboel rotmerken tussen zitten, en ze willen een goede prijs/kwaliteit krijgen.

En dat is het fundamentele verschil met het zoeken op een vliegjob. Er zullen ongetwijfeld een heleboel werkloze CPL'ers zijn die grondig hebben uitgezocht welke vliegschool het beste is, welke te betrouwen is, welke niet etc. Maar net zoals er vrijwel niemand zal zoeken op "is het slim om een auto te kopen", zal er ook bijna niemand uitzoeken of het wel slim is om een vliegopleiding te starten. Dat is een fundamenteel andere vraag. Als je nergens een indicatie krijgt dat het slecht gaat in de luchtvaart om werk te vinden, dan denk je er gewoon niet aan om verder naar details te zoeken.

Kan je hen dat kwalijk nemen ? Ja, uiteraard, maar is het echt zo onlogisch ?

Maar nogmaals, dat wil niet zeggen dat je de bank moet laten opdraaien voor jouw fouten. Eerst smeken om een lening en vervolgens een rechtzaak aanspannen omdat je ze gekregen hebt, dat is niet netjes.
 
Jullie schijnen allemaal te denken dat Airwork de standaard website is die elke aspirant piloot als homepagina heeft ingesteld in zijn browser. Dat is (helaas ?) niet zo.

Waarom gaan mensen op zoek naar informatie als ze een nieuwe telefoon/computer/auto kopen ? Omdat ze gehoord hebben dat er een heleboel rotmerken tussen zitten, en ze willen een goede prijs/kwaliteit krijgen.

En dat is het fundamentele verschil met het zoeken op een vliegjob. Er zullen ongetwijfeld een heleboel werkloze CPL'ers zijn die grondig hebben uitgezocht welke vliegschool het beste is, welke te betrouwen is, welke niet etc. Maar net zoals er vrijwel niemand zal zoeken op "is het slim om een auto te kopen", zal er ook bijna niemand uitzoeken of het wel slim is om een vliegopleiding te starten. Dat is een fundamenteel andere vraag. Als je nergens een indicatie krijgt dat het slecht gaat in de luchtvaart om werk te vinden, dan denk je er gewoon niet aan om verder naar details te zoeken.

Kan je hen dat kwalijk nemen ? Ja, uiteraard, maar is het echt zo onlogisch ?
.


Waar HEB je het over? Je gaat €150.000 investeren. Dan doe je research naar baankansen. Klaar.
Zo niet dan heb je het niet begrepen.





Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ik sluit me bij Jack Daniels aan over het feit dat, mocht de rechtzaak gewonnen worden, dit nadelige gevolgen voor andere mensen kan hebben.

Ik denk daarbij ook even aan mijzelf. Ik hoop (als alles meezit) alsnog een vliegopleiding te gaan doen. Bestaat voor mij straks nog wel de mogelijkheid om een lening te krijgen of zal ik straks zelf voor het geld moeten zorgen? In het laatste geval is het einde verhaal.

Toen de crisis uitbrak heb ik ook de ambitie om verkeersvlieger te worden uitgesteld. Ik had toen ook nog de hoop dat alles wel mee zou vallen, maar ik heb de berichtgevingen toch gevolgd en er (voorlopig) van af gezien. Ik had het besef dat de gevolgen best groot konden worden voor de luchtvaart.

Voor diegene die in tijden van crisis toch de opleiding zijn begonnen....ik kan bij mijzelf niet te raden gaan waarom? Als vlieger kan je ook niet blind van iets uitgaan in de hoop dat iets goed gaat "Hé, de snelheidsmeter loopt terug....och...zal wel een computerfoutje zijn"...
Het besef dat het om meer dan een ton gaat...besef eens wat je er allemaal van kunt kopen, hoe lang het duurt om het af te lossen met je vakantiebaantje, wat voor risico's je loopt.
Gewoon het besef hebben zou al een hele hoop schelen. Dan ben je tenminste met je volle verstand bezig en als je dan toch aan de vliegopleiding begint, dan is het gewoon je eigen verantwoordelijkheid.

Mensen die nu gaan zeggen dat ze er in zijn getuind en anderen aanklagen, sorry hoor...maar als je zo klakkeloos te werk gaat, dan hoor je mijn inziens ook niet thuis in de cockpit.

Ik vind dat het gewoon eigen verantwoording blijft en niet die van iemand anders. Als je het vertrouwen niet had, had je niet moeten tekenen. Als je het vertrouwen wel had, had je op z'n minst moeten beseffen wat voor risico's je loopt.
 
Waar HEB je het over? Je gaat €150.000 investeren. Dan doe je research naar baankansen. Klaar.
Zo niet dan heb je het niet begrepen.

Ja, je doet research. Hoe doe je research ? Ik denk dat onderstaande geen onrealistisch voorbeeld is:

1) Je denkt er over om piloot te worden. Je hebt een foldertje gezien, je kent iemand die de opleiding doet , ... Dus je gaat eens bij 1 of meerdere vliegscholen langs.
2) Je krijgt enkel positieve dingen te horen. In het beste geval iets als "Goh, het is nu wat lastiger, maar goeie studenten vinden altijd wel een job". Uiteraard denkt iedereen van zichzelf dat hij een goede/top-student is.
3) Je denkt er over na. In de tussentijd zie je in de krant/media soms eens een piloot opduiken die bakken geld verdient en zeer gelukkig is met zijn baan.
4) Je praat er over met andere piloten. Meestal zijn dit mensen die al wat langer in het vak zitten. Ze zeggen dat het niet zo eenvoudig is om een job te vinden, maar dat er kansen genoeg zijn, als je maar niet in Nederland/België wil blijven. Van uit hun perspectief IS dat ook zo. Als beginner is dit echter niet relevant, maar dat heeft niemand je verteld en je hebt geen reden om aan deze vriendelijke piloot te twijfelen.
5) Tenslotte ga je ook eens googelen natuurlijk. "Werken als piloot", "jobs voor piloten", "baankansen piloot", .... Ze tonen grotendeels allemaal positieve verhalen. Soms zit er eens iets negatiefs tussen. Zo is het vaak harder werken dan je denkt. Maar dat vind je natuurlijk niet erg, uiteraard wil je hard werken, je bent niet lui ! Je ziet ook bergen vacatures van bedrijven die piloten zoeken. Wat al die uren en typeratings etc betekenen weet je niet precies, maar je ziet wel dat een CPL een vereiste is, en volgens het papiertje van de vliegschool zal je dit ook hebben. Perfect !
6) Indien nodig ga je langs bij de bank. Die geeft je een lening omdat de toekomst voor piloten er erg rooskleurig uitziet. Je bent blij
7) Je start je opleiding

Nogmaals: is dit zo een onrealistisch voorbeeld ?

Andere vraag: als duizenden mensen meer dan 100k eur lenen om te investeren in een vliegopleiding en in de overtuiging zijn dat ze een job zullen vinden, zijn dit dan echt allemaal idioten die geen research kunnen doen ? Of kan het héél misschien zijn dat er wat anders aan de hand is, en dat "het systeem" gewoonweg faalt om deze mensen correct te informeren ?

Kan elke werkende piloot oprecht zeggen dat dit hem nooit had overkomen moest hij in een gelijkaardige situatie gezeten hebben ?
 
Ik sluit me bij Jack Daniels aan over het feit dat, mocht de rechtzaak gewonnen worden, dit nadelige gevolgen voor andere mensen kan hebben.

Ik denk daarbij ook even aan mijzelf. Ik hoop (als alles meezit) alsnog een vliegopleiding te gaan doen. Bestaat voor mij straks nog wel de mogelijkheid om een lening te krijgen of zal ik straks zelf voor het geld moeten zorgen? In het laatste geval is het einde verhaal.

Toen de crisis uitbrak heb ik ook de ambitie om verkeersvlieger te worden uitgesteld. Ik had toen ook nog de hoop dat alles wel mee zou vallen, maar ik heb de berichtgevingen toch gevolgd en er (voorlopig) van af gezien. Ik had het besef dat de gevolgen best groot konden worden voor de luchtvaart.

Voor diegene die in tijden van crisis toch de opleiding zijn begonnen....ik kan bij mijzelf niet te raden gaan waarom? Als vlieger kan je ook niet blind van iets uitgaan in de hoop dat iets goed gaat "Hé, de snelheidsmeter loopt terug....och...zal wel een computerfoutje zijn"...
Het besef dat het om meer dan een ton gaat...besef eens wat je er allemaal van kunt kopen, hoe lang het duurt om het af te lossen met je vakantiebaantje, wat voor risico's je loopt.
Gewoon het besef hebben zou al een hele hoop schelen. Dan ben je tenminste met je volle verstand bezig en als je dan toch aan de vliegopleiding begint, dan is het gewoon je eigen verantwoordelijkheid.

Mensen die nu gaan zeggen dat ze er in zijn getuind en anderen aanklagen, sorry hoor...maar als je zo klakkeloos te werk gaat, dan hoor je mijn inziens ook niet thuis in de cockpit.

Ik vind dat het gewoon eigen verantwoording blijft en niet die van iemand anders. Als je het vertrouwen niet had, had je niet moeten tekenen. Als je het vertrouwen wel had, had je op z'n minst moeten beseffen wat voor risico's je loopt.

Prima als je een vliegopleiding wilt doen, maar ik hoop voor jou dat die rechtzaak dan door de ABN verloren wordt. Al is het alleen maar om mensen zoals jij tegen zichzelf te beschermen. Want als 1200 werklozen vliegers alleen al in Nederland niet genoeg is om te laten zien dat er geen baankansen zijn dan weet ik niet wat dan wel genoeg zal zijn.
 
Prima als je een vliegopleiding wilt doen, maar ik hoop voor jou dat die rechtzaak dan door de ABN verloren wordt. Al is het alleen maar om mensen zoals jij tegen zichzelf te beschermen. Want als 1200 werklozen vliegers alleen al in Nederland niet genoeg is om te laten zien dat er geen baankansen zijn dan weet ik niet wat dan wel genoeg zal zijn.

Bedankt voor de zorgen, maar ik vind het eigen verantwoording. Als ik er voor ga besef ik heel goed de risico's en dat er ontzettend veel werklozen thuis zitten, dat de arbeidsvoorwaarden bij sommige airlines ook niet bepaald rooskleurig zijn en dat er een risico bestaat dat ik geen of moeilijk een baan zal vinden. Als ik er voor ga, heb ik vangnetten en buffers voor mijzelf. Denkend aan eigen vermogen en meer dan een middelbaar school diploma.
 
Ja, je doet research. Hoe doe je research ? Ik denk dat onderstaande geen onrealistisch voorbeeld is:

1) Je denkt er over om piloot te worden. Je hebt een foldertje gezien, je kent iemand die de opleiding doet , ... Dus je gaat eens bij 1 of meerdere vliegscholen langs.
2) Je krijgt enkel positieve dingen te horen. In het beste geval iets als "Goh, het is nu wat lastiger, maar goeie studenten vinden altijd wel een job". Uiteraard denkt iedereen van zichzelf dat hij een goede/top-student is.
3) Je denkt er over na. In de tussentijd zie je in de krant/media soms eens een piloot opduiken die bakken geld verdient en zeer gelukkig is met zijn baan.
4) Je praat er over met andere piloten. Meestal zijn dit mensen die al wat langer in het vak zitten. Ze zeggen dat het niet zo eenvoudig is om een job te vinden, maar dat er kansen genoeg zijn, als je maar niet in Nederland/België wil blijven. Van uit hun perspectief IS dat ook zo. Als beginner is dit echter niet relevant, maar dat heeft niemand je verteld en je hebt geen reden om aan deze vriendelijke piloot te twijfelen.
5) Tenslotte ga je ook eens googelen natuurlijk. "Werken als piloot", "jobs voor piloten", "baankansen piloot", .... Ze tonen grotendeels allemaal positieve verhalen. Soms zit er eens iets negatiefs tussen. Zo is het vaak harder werken dan je denkt. Maar dat vind je natuurlijk niet erg, uiteraard wil je hard werken, je bent niet lui ! Je ziet ook bergen vacatures van bedrijven die piloten zoeken. Wat al die uren en typeratings etc betekenen weet je niet precies, maar je ziet wel dat een CPL een vereiste is, en volgens het papiertje van de vliegschool zal je dit ook hebben. Perfect !
6) Indien nodig ga je langs bij de bank. Die geeft je een lening omdat de toekomst voor piloten er erg rooskleurig uitziet. Je bent blij
7) Je start je opleiding

Nogmaals: is dit zo een onrealistisch voorbeeld ?

Andere vraag: als duizenden mensen meer dan 100k eur lenen om te investeren in een vliegopleiding en in de overtuiging zijn dat ze een job zullen vinden, zijn dit dan echt allemaal idioten die geen research kunnen doen ? Of kan het héél misschien zijn dat er wat anders aan de hand is, en dat "het systeem" gewoonweg faalt om deze mensen correct te informeren ?

Kan elke werkende piloot oprecht zeggen dat dit hem nooit had overkomen moest hij in een gelijkaardige situatie gezeten hebben ?

http://flighttraining.aopa.org/magazine/1999/September/199909_Features_Hazardous_Attitudes.html
 
Je vraag: "Is dit zo een onrealistisch voorbeeld ?"
Antwoord: Normaal: Nee. Bij een investering van >100.000: JA!


1) Je denkt er over om piloot te worden. Je hebt een foldertje gezien, je kent iemand die de opleiding doet , ... Dus je gaat eens bij 1 of meerdere vliegscholen langs.
2) Je krijgt enkel positieve dingen te horen. In het beste geval iets als "Goh, het is nu wat lastiger, maar goeie studenten vinden altijd wel een job". Uiteraard denkt iedereen van zichzelf dat hij een goede/top-student is.

Als iemand denkt dat hij/zij een goede/top-student is, dan is die persoon dat ook, of die persoon heeft een ernstige tekortkoming aan zelfkennis. In dat laatste geval betekent het alweer dat je duidelijk geen geschikte kandidaat bent voor het beroep piloot.

4) Je praat er over met andere piloten. Meestal zijn dit mensen die al wat langer in het vak zitten. Ze zeggen dat het niet zo eenvoudig is om een job te vinden, maar dat er kansen genoeg zijn, als je maar niet in Nederland/België wil blijven. Van uit hun perspectief IS dat ook zo. Als beginner is dit echter niet relevant, maar dat heeft niemand je verteld en je hebt geen reden om aan deze vriendelijke piloot te twijfelen.
Ik heb zelf, voordat ik een keuze gemaakt heb, met meerdere piloten gesproken. Geen enkele raadde het me aan een opleiding te beginnen. Zeker niet zonder gedegen vooropleiding op een universiteit.

5) Tenslotte ga je ook eens googelen natuurlijk. "Werken als piloot", "jobs voor piloten", "baankansen piloot", .... Ze tonen grotendeels allemaal positieve verhalen. Soms zit er eens iets negatiefs tussen. Zo is het vaak harder werken dan je denkt. Maar dat vind je natuurlijk niet erg, uiteraard wil je hard werken, je bent niet lui ! Je ziet ook bergen vacatures van bedrijven die piloten zoeken. Wat al die uren en typeratings etc betekenen weet je niet precies, maar je ziet wel dat een CPL een vereiste is, en volgens het papiertje van de vliegschool zal je dit ook hebben. Perfect !
Juist door googlen kom je op websites als airwork en pprune uit.
En als je niet weet wat uren/typeratings etc. inhouden op vacatures, dan ben je bij deze al ongeschikt om in zo'n opleiding te stappen.

Elk rationeel persoon dat een vliegopleiding wil starten in het huidige/toenmalige economische klimaat, was bij stap 3, 4 of 5 al uit jouw verhaal gestapt en zou moeten hebben beseffen dat het niet slim is een opleiding te starten.

Daarnaast, het gemak waarmee de betreffende leerlingen over het lenen van een dergelijk bedrag praten, beangstigt me. Het is niet het kopen van een nieuwe fiets waar we het over hebben, maar het lenen van een dergelijk groot bedrag, waar je ook een appartementje van kunt kopen.

Om de vergelijking te trekken: Ik wil volgend jaar graag een 2e master (welke niet in NL wordt aangeboden) in het buitenland volgen. Hiervoor zou ik het collegegeld, + 700 euro per maand moeten lenen bij de DUO.
Zelfs hier heb ik hele opsommingen voor mezelf gemaakt, om te kijken of het het waard is. Een lening bij de DUO is dan wel niet bkr geregistreerd, maar het duurt nog steeds jaren om hem af te kunnen lossen.
Daarom dat ik het ook niet snap. Het gemak van lenen bij de DUO voor mijn studie, of voor de ABN voor een pilotenopleiding lijkt even gemakkelijk als ik de verhalen mag geloven. Maar waarom duurt het voor mij zo lang om een keuze te kunnen maken over al dan niet lenen, terwijl de gemiddelde aspirant piloot die nu begint het niet erg vindt om 130.000 te lenen??

juist ja--> roze bril

Anyway, ik geef Jack Daniels en Hector groot gelijk: Eigen schuld, dikke bult.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan