Piloot of eerst HBO?

Jerster

New member
Hallo,
Ik zit in de examenklas van de Havo, ben 17 jaar, en heb net de selectie bij stella afgerond...
Nu las ik op de site van stella dat VLM alleen maar VWO/HBO opgeleidde afnam van stella...:(
Ik vraag me dus af of dit een std eis is of dat je met een hbo opleiding eerder aan de bak komt?:rolleyes:
Raden jullie mij aan om eerst 4 jaar HBO te doen en dan nog een keer de selectie proberen, of raden jullie mij aan om in september met de opleiding bij stella te beginnen?:D


Jeroenn
 
Hmm... als je 17 bent dan kan je nog wat 'jong' zijn maar dat hangt erg van je persoonlijkheid af natuurlijk!

Je moet wel bedenken dat je straks 19 bent als je dalijk klaar bent, en dat misschien nog te jong kan zijn.

dacht ook dat het zo was dat je voor je ATPL 21 moest zijn... maar weet niet precies hoe dat zit!!

Wel is het zo, vind ik, dat als je wat ouder bent (19-21) voor je begint, dat je wat meer levenservaring hebt en dat kan een groot voordeel zijn in je opleiding...
De meeste mensen die op mijn opleiding beginnen zijn niet meer van die broekies.. Eerst nog andere dingen gedaan (ik trwns ook) niet een hele HBO, bijv. propedeuse en werken...

Maar als je nu graag wil vliegen, moet je dat gewoon doen!! Als je het echt graag wilt dan begin je ook niet gemotiveerd aan een 4 jarige HBO opleiding!
 
prettyfly zei:
dacht ook dat het zo was dat je voor je ATPL 21 moest zijn... maar weet niet precies hoe dat zit!!

Je frozen ATPL (theorie) kan je gewoon halen voor je 21ste, voor een ATPL (A) moet je naast de benodigde uren ook nog eens 21 zijn. Het moet wel heel rap gaan qua uren wil je daaraan voldoen voor je 21ste. In ICAO Annex 1 artikel 2.5 kan je precies de eisen voor personnel licensing en dan met name ATPL vinden.
 
Selectie bij Stella gedaan en Stella zegt iets over Hbo op de Stella-website. Lijkt me handig om het dan aan Stella te vragen.

Het heeft feitelijk niets te maken met algemene ideeën over het wel of niet handig is om een Hbo te doen vóór een vliegopleiding, of dat je in het algemeen meer kans hebt op een baan. Als je dat wilt weten, zijn er diverse lopende topics over wel/niet Hbo doen. Zie het Hoe word ik piloot forum.

Succes met je keuze + opleiding.
 
hmm ja tnx..

Ik heb stella al een mail gestuurd met allerlei vragen over die opleiding, alleen het lijkt erop dat ze niet de moeite nemen om hierop antwoord te geven.
iig tnx voor reply:D
 
hmmm ja zoiets dacht ik al.... vraag me af of dat ook invloed heeft op het wel of niet krijgen van een baan voor de mensen die dan jonger zijn dan 21
 
M.s. kun je een combinatie zoeken van vliegen en HBO. Bijvoorbeeld door eerst je PPL te halen in combinatie met een andere opleiding. Op die manier werk je aan 2 kanten. Je leert toch vliegen (waar je w.s. zo snel mogelijk mee wil beginnen) en tegelijkertijd kun je in moeilijke tijden terug vallen op een andere opleiding. Bedenk goed dat je met een CPL/Fatpl heel specialistisch bezig bent en in feite met zo'n papiertje niet eens bij de bakker op de hoek aan de slag kan. Met je HBO ben je wat breder inzetbaar op de arbeidsmarkt en niet alleen de pilotenmarkt die nogal verzadigd is. Alleen HBO doen vanwege stella/vlm lijkt mij geen goed uitgangspunt.
 
NIet alleen van vlm/stella, maar precies zoals je zegt...
J ehebt meer kans op de arbeidsmarkt, en ik dacht ook dat de pilotenmarkt vrij verzadigd was..
tnx
 
Jerster zei:
NIet alleen van vlm/stella, maar precies zoals je zegt...
J ehebt meer kans op de arbeidsmarkt, en ik dacht ook dat de pilotenmarkt vrij verzadigd was..
tnx

De arbeidsmarkt voor vliegers trekt aan. Zo worden low timers bij transavia aangenomen en ook bij een hoop andere maatschappijen is dat het geval.
En met een HBO heb je misschien wel meer kans op de 'normale' arbeidsmarkt, maar wat heb je daar nu aan? Ja, je kunt een beter betaalde baan krijgen tussen afronding vliegopleiding en een positie als F/O. Maar over het algemeen duurt die periode niet meer zo lang tegenwoordig. En ben je dan bereid om 4 jaar te studeren voor iets waar je op de lange termijn niets mee wilt, maar wel met de kans op een beter salaris gedurende een paar maanden? :confused:
Vergeet niet dat je ook 4 jaar senioriteit 'verliest'.

Ik denk dat je beter met een vliegopleiding kunt starten, indien je echt wilt, dan eerst een HBO te gaan doen.
 
:rt: Interessante vraag hoor, of je eerst een (vakopleiding) HBO wilt gaan doen voordat je jezelf in een onzekere situatie laat komen, namelijk piloot worden op een jet of turboprop of iets dergelijks. Kijk, het is pertinent onjuist dat als je de uren hebt, dat een airline je dan ' automatisch aanneemt.'

Je komt op een grote stapel te liggen, of beter gezegd, in een grote database van een airline die uit vele en vele kandidaten kunnen kiezen.

Zoals de zaken nu gaan komt er een groot tekort aan, nog een beetje koffiedik kijken, dat wel.

Maar kijk, je kunt het ook zo zien. Als je door omstandigheden niet meteen aan de slag kunt, dan heb je nog dat HBO-diploma. En je hebt dan gelijk een HBO-salaris, kan me gewoon NIET voorstellen dat zoiets slecht is. En ook ouder zijn dan 19 of 20 zegt ook helemaal noppes

;) :grijns:
 
Indien je echt een vliegfreak bent, maakt het niet zoeveel uit hoe oud je bent zodra je begint met een vliegopleiding. Zelf was ik ook 17 jaar toen ik begon met de opleiding aan de NLS (werd dat jaar wel 18). Ik heb ook zeker niet het idee dat maatschappijen afknappen op mijn leeftijd.

In het begin van de opleiding wel pittig gehad doordat (zoals al eerder vermeld) ik nog relatief minder levenservaring had. Tijdens de opleiding doe je die heel snel op, dus op zich levert dat, indien je je volledig inzet en goed gemotiveerd bent, geen problemen op.

Het is maar net hoe graag je wilt vliegen. Eerst een studie opdoen is ook geen slecht idee. Misschien een ideetje om eerste je propedeuse te halen van een luchtvaartopleiding.

Veel succes met de keuze in ieder geval!
 
Ik was 19, bijna 20 toen ik wilde beginnen met de opleiding. Maar vond het zelf te jong en was gestart met HBO Werktuigbouwkunde. Na n maand begreep ik dat ik nuttige tijd had vergooit ermee (beetje laat, tja) en ben ik gestopt.
Toen n jaartje gewerkt en ondertussen de medische keuring, psycho-motorische keuringen en aannamegesprekken gedaan. Naar de bank geweest, alles rond en dus 2 maanden na mn 21ste verjaardag begonnen.
Op mn 23ste klaar: solliciteren en ondertussen werken (niet als piloot dus, maar de lening loopt door). Wel current gebleven door IFR simsessies op n ME-jet te doen op professionele basis. Dus n paar uurtjes erbij gelogd (maar voor de uren moet je t niet doen, t blijven maar sim uren, t is meer voor de kennis en skills bijhouden en laten zien dat je ermee bezig blijft) en na zo'n 1,5 jaar later type rated en vliegend. Ben nu op dit moment 25 jaar en kan nu lekker uren maken en carriere opbouwen. Not bad huh? Mijn advies is dus: Begin wanneer jij wil. Lukt t niet met n baan meteen, wees dan niet kieskeurig maar zorg gewoon voor n inkomen om current te blijven en elke maand wat ervaring te doen. Als je jong bent kan je ervaring opbouwen en " in the scene" blijven, al is t maar met wat simwerk en af en toe n rondje tuffen. Begin je laat en zit de buisness in n dip, dan is t wel zuur als jouw leeftijd doortikt terwijl je maar wat simuurtjes maakt... Worst case natuurlijk... een van mn collegas is 34 en lowtimer...
Its a crazy world sometimes.

Maar doe wat en wanneer jij wilt :radar:

Greetz to all of you!
Pepe H.
 
Als je zit te twijfelen over een HBO opleiding voordat je gaat vliegen zou je kunnen kijken bij de KLS.
Zij hebben namelijk een opleiding opgezet (ism de Hanzehogeschool Groningen) genaamd 'Airline Pilot And Management' waarbij je twee jaar studeert en daarna de vliegopleiding ingaat (als je de keuring haalt).
Voor meer info kun je terecht op de website van de KLS.

De volgende optie die ik weet is de vliegopleiding van de NLS. Deze opleiding staat namelijk aangeschreven als een volwaardige HBO studie (je krijgt dan ook studiefinanciering).

Deze mogelijkheid lijkt mij echter het minst interessant, omdat het (voor zover ik weet) geen meerwaarde bied ten opzichte van andere vliegopleidingen - behalve het 'HBO' op je brevetten - je gaat er niet beter door vliegen.

Mijn advies zou zijn - als je toch besluit eerst een HBO opleiding te gaan volgen - om de APAM opleiding te doen van de KLS (of misschien een soortgelijke opleidingsmogelijkheid bij een andere vliegschool als die er zijn) of een losstaande HBO opleiding en daarna een vliegopleiding.
Dit om de simpele reden dat je op deze manier je kennis vergroot, kennis hebt van een breder gebied en met dingen te maken krijgt waar je misschien niet aan gedacht hebt op dit moment.

Het wil niet zeggen dat je zonder HBO niet aan de bak kan komen, ik ken iemand die is ook met haar 18e begonnen aan de opleiding. Ze vliegt nu al een aantal jaar bij KLM Cityhopper.

Hopelijk heb je wat aan mijn redenatie :D
In ieder geval wens ik je succes :)
 
maar jerster begin jij dus in september op stella als je geen hbo gaat doen?? ben je dan al door de selectie??
 
Hey,
Ja ik ben helemaal door de selectie, maar heb besloten om eerst een andere opleiding te doen.
Eerst 2 jaar atheneum, lijkt me verstandiger, en rlaxter:cool:.
Jij dan?
 
wat dacht je van 1 jaar atheneum, als je een beetje bikkelt, lukt het je wel.

Gewoon via een ROC ofzo. Het scheelt je ook weer extra vakken als levensbeschouwing ckv of weet ik veel wat voor onzinnige vakken, vrije deel hoef je ook niet te doen en gewoon examen gaan doen in engels, nederlands en je profielvakken.

Immortal
 
ja ik ben ook aangenomen en ga in september beginnen:)
veel succes met het halen van atheneum en misschien tot volgend jaar:)
 
Terug
Bovenaan