Performance upgrades Cessna 150

N2024

Well-known member
Mijn Cessna 150 (met O200 van 100pk) heb ik de laatste jaren zo`n beetje helemaal onderhanden genomen (engine + prop overhauled, long range tank, nieuwe ramen etc) en eigenlijk is t`ie helemaal naar mijn zin. Dus mijn vraag is niet een acuut probleem.

Nu vroeg ik me af of er misschien nog (legale) performance upgrades zouden zijn.
Ik begreep dat er STC`s waren voor 150/160/170 pk motoren, maar ik verwacht dat die gauw zo`n 30.000 Euro gaan kosten. Volgens iemand die ik net sprak op het veld gaat de kist zo goed als niet sneller vliegen en doe je dat enkel voor wat betere klimprestaties.

Alleen een turbo inbouwen zou ook niet kunnen. Misschien is het dan mogelijk er een constant speed prop op te zetten? Zal wel weer een vermogen kosten?

Een normale reactie op mijn vraag is natuurlijk, verkoop de kist en koop een snellere. Maar daar heb ik gewoon geen zin an. De kist bevalt en zeker de laatste tijd vlieg ik veel te vaak alleen. Dus extra stoelen blijven nog steeds leeg. En last but not least, een kist raak je tegenwoordig niet zo gemakkelijk meer kwijt (inruilen kan ook niet net als bij een auto).
 
Mijn Cessna 150 (met O200 van 100pk) heb ik de laatste jaren zo`n beetje helemaal onderhanden genomen (engine + prop overhauled, long range tank, nieuwe ramen etc) en eigenlijk is t`ie helemaal naar mijn zin. Dus mijn vraag is niet een acuut probleem.

Nu vroeg ik me af of er misschien nog (legale) performance upgrades zouden zijn.
Ik begreep dat er STC`s waren voor 150/160/170 pk motoren, maar ik verwacht dat die gauw zo`n 30.000 Euro gaan kosten. Volgens iemand die ik net sprak op het veld gaat de kist zo goed als niet sneller vliegen en doe je dat enkel voor wat betere klimprestaties.

Alleen een turbo inbouwen zou ook niet kunnen. Misschien is het dan mogelijk er een constant speed prop op te zetten? Zal wel weer een vermogen kosten?

Een normale reactie op mijn vraag is natuurlijk, verkoop de kist en koop een snellere. Maar daar heb ik gewoon geen zin an. De kist bevalt en zeker de laatste tijd vlieg ik veel te vaak alleen. Dus extra stoelen blijven nog steeds leeg. En last but not least, een kist raak je tegenwoordig niet zo gemakkelijk meer kwijt (inruilen kan ook niet net als bij een auto).


Heb zelf ook weleens gekeken of ze niet wat sneller zou kunnen, nagenoeg niet dus. Er zijn wel dingen als gap seals, luchtfilter, wing tips e.d. maar de resultaten zijn op zijn minst omstreden. Het enige waar je eens naar zou kunnen kijken is je prop. Met een grovere pitch kun je wat knoopjes winnen maar dat gaat natuurlijk ten koste van de klimprestaties. Een 150 is gewoon een vrij traag ding, ik vergelijk het altijd met een 2CV. Het duurt even maar je komt er wel.


-Kees
 
Ha die Kees,

Op het forum voor Cessna owners heb ik inmiddels ook wat info verkregen. Komt eigenlijk op hetzelfde neer. Je kunt er een 150pk conversie op doen, dan loopt hij 140 mijl (dus verhaal wat ik gisteren op het veld hoorde gaat niet op). Met 2 uur zijn je tanks dan leeg, dus een long range tank (heb ik al) is wel nodig. Qua kosten is het echter nogal pittig. Ik zag bedragen van 55000 dollar. Zoals je begrijpt vind ik dat een beetje te gortig....

Mvg.


Rudy
 
Rudy, wil je 'm upgraden of pimpen? Het laatste gaat misschien nog wel lukken zonder enorme bedragen. Setje wheelfairings, winglets, strobes, likje verf, schapevachtje, deurvergrendeling op afstand en een paar dobbelstenen aan je throttle en je komt een heel eind :biertje:
 
Nou Herbert, pimpen is misschien het verkeerde woord. Maar ik wilde eigenlijk vrij eenvoudig wat meer vermogen omdat ik met volle tanks en passagier eigenlijk wat prestaties tekort kom.

Met zowel mijn auto als mijn vliegtuig heb ik een 2 liter blok. Het vliegtuig haalt er 100pk uit en mijn auto 240. Nu snap ik dat een injectie er op en een turbo er tezamen voor zorgen dat je naar een ander vermogen gaat. Maar ik (sorry voor de dommigheid) dacht dat er misschien makkelijk voor een paar duizend euro een "tuningsetje" net als bij een auto zou zijn om het vermogen om hoog te krijgen. Bijv.

After market turbo
Nieuw inlaatfilter
Verstelprop
Andere uitlaat

Maar eigenlijk is dat dus niet mogelijk zoals ik het nu zie. Meer vermogen kan dus alleen met een andere motor. Dat schijnt dan weer extreem veel geld te zijn, dus moraal van het verhaal; alles blijft zoals het nu is. Feitelijk is de kist nu dus klaargepimpt om jouw woorden te gebruiken.
 
Met zowel mijn auto als mijn vliegtuig heb ik een 2 liter blok. Het vliegtuig haalt er 100pk uit en mijn auto 240. Nu snap ik dat een injectie er op en een turbo er tezamen voor zorgen dat je naar een ander vermogen gaat.

Je vliegtuig heeft trouwens een 3.3 liter.
En dan maar 100pk, maar het ding gaat wel zo'n 300.000km mee terwijl je bijna continu 75% van zijn vermogen gebruikt. Dat zie ik je auto nog niet doen.(Zou betekenen dat je constant 200km/h moet rijden en elke keer met volgas optrekken).

-Kees
 
Ik kan zo snel geen enkele relevante STC voor de O-200 vinden op de FAA site, dus een upgrade van de motor zelf lijkt niet legaal mogelijk. Maar je kent vast de "Texas Taildragger" conversie voor de 150 wel. En die komt behalve met een staartwiel, long range tank en STOL modificaties ook met een upgrade naar een Lycoming O-320 van 150pk. Er zijn dus blijkbaar wel mogelijkheden om de motor legaal te vervangen, al wist je dat geloof ik al. Geen idee van de kosten, en al helemaal niet of die kits nog leverbaar zijn.

Misschien zitten er nog mogelijkheden in de vervanging van je prop door een andere (cruise prop bijvoorbeeld)? Ook niet goedkoop overigens, maar een stuk betaalbaarder dan een nieuwe engine . . .
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al een cruise prop volgens mij, dus daar is niets meer in te winnen. Affijn, volle tanks (m.n. de long range tank) en een passagier mee heeft toch best een flinke penalty op performance. Vandaar dat ik de kist wat wilde "kietelen".
 
Is inderdaad grappig, maar past niet op mijn kist. Ik heb een Cessna 150, die is niet van een Lycoming motor voorzien maar van een Continental.
 
Gisteren had ik tijdelijk een performance upgrade:

Afb944.jpg


Wel een rotgang hé voor een afgeladen Cessna 150.
 
Laatst bewerkt:
Thanks for the post, maar zie ik het goed dat een conversie naar 150pk maar 3000 dollar is? Er zal dan toch wel een addertje onder het gras klaar liggen denk ik?

Ja, denk dat je een motor zelf mee moet brengen.
De kit zal voor motor steunen, slangen/leidingen en cowling conversies zijn.
 
Terug
Bovenaan