Pensioenleeftijd

Na een jartenlange strijd lijkt de pilotenvakbond in de USA van standpunt te zijn veranderd. Zij zijn nu voor een verhoging tot 65 jaar. Wat vinden de verkeersvliegers op dit forum: Kans, bedreiging of maakt het jullie niets uit?
 
Tja het is in de USA, dus weet niet in hoe verre dat de markt in europa beinvloed.
Denk dat veel F/O's in de states er wel van zullen balen. Toch weer een paar jaar langer rechts.
Denk dat een hoop captains er wel blij mee zullen zijn, meer pensioen.......

Bij mijn maatschappij (EU) mag je al tot 65 jaar (60 in contract maar je mag kiezen) blijven werken. Maar of je nou tot je 65ste lowcost wil vliegen.
 
Ik heb niet de illusie dat ik met m'n 56ste met pensioen mag. Zal tegen die tijd minimaal 60 zijn, net zoals alle andere pensioensgerechtigde leeftijden omhoog gaan.
 
Is het in Europa niet zo dat in een aantal landen (Frankrijk, Italie) dat een captain maximaal 60j mag zijn (tevens geldt dit voor het luchtruim erboven!)? Dus doorvliegen tot 65j kan wel, maar dan weer terug naar de rechter stoel...
 
@ Marshall
Dat klopt. Alleen in de 180 graden koersvverandering van de collega's in de USA opvallend. In Nederland stelt het VNV zich op het algemene standpunt van 56 jaar (met mogelijkheid tot o.a. 60 in geval van deeltijdcontract). Het argument in NL is doorstroming van juniore vliegers. Hier zijn al een aantal rechtzaken geweest van mensen die langer willen doorwerken. In de USA lijken de mensen die door willen vliegen aan de winnende hand te zijn. Mede door de ommezwaai van de Amerikaanse collega's en de door Q-Nimbus genoemde discussie in Europa denk ik dat 56 jaar steeds moeilijker verdedigbaar is. Hier de link:

http://news.airwise.com/story/view/1180071914.html
 
In de EU is recentelijk een nieuwe leeftijds-discriminatie wetgeving van kracht gekomen die dus zegt dat discrimineren op leeftijd niet meer mag. Luchtvaart in NL is een uitzondering blijkbaar, want in de UK is dus de verplichte pensioenleeftijd naar 65 gesteld en zelfs dat word her-evalueert. Zelfs ICAO is hier op ingesprongen en heeft de maximale leeftijd voor verkeersvliegers naar 65 bijgesteld. Frankrijk en de USA hebben aangegeven dat ze hun eis van Capt onder 60jaar niet meer zullen heffen..

Dus die hele 60/65 jaar regeling met Frankrijk, USA en verschillende andere landen geldt niet meer..
 
Pensioen?

Pensioen?

Het is maar hoe je pensioen definieert.

Als VKL stop ik op mijn 55e met operationeel werk.
Dan word ik op non-actief gezet, gelukkig met behoud van een (groot) gedeelte van mijn salaris. Dit duurde tot aan de vroegste FPU leeftijd (FPU= Flexibele Pensioen Uittreding, = vut regeling voor {semi} ambtenaren, stammend uit 1997)

Deze FPU regeling is door het vorige kabinet wegens gemis aan verstand van zaken per 1-1-2007 stopgezet. Sterker nog, iedere regeling die hier op lijkt wordt "beloond" met een boete van 26%, vanaf 2011 is dat zelfs 52%.
De enige manier om dan nog vóór de AOW leeftijd te stoppen met werken is door met ouderdomspensioen te gaan. Maar ja, als je erop rekent dat je pensioen premie doorbetaalt tot je 65e en nu wil de baas dat je al op je 60 met OP gaat creëer je een gat. En dat alleen maar om de baas te helpen! mooi niet dus.

Als VKL blijft het een feit dat al voor je 55e de nodige cognitieve eigenschappen minder worden en na je 55e gaat dat nog sneller. Het vak is er ondanks alle verbeterde techn ieken niet makkelijker op geworden, eerder moeilijker! Meer regels, meer vliegtuigen, snellere vliegtuigen, meer pieken. En verkeersleiding gebeurt nog steeds in die grijze massa onder mijn schedelpan! Die electronica is leuk, helpt inderdaad, maar voert géén verkeersleiding. (is géén autopilot o.i.d.)

Daarnaast heeft mijn baas jáááren geleden het nodig gevonden, om volledig te kunnen profiteren van de FPU regeling, om onze regeling om te zetten in een collectief contract (dus géén trendvolging van ambtenaren) met de VKL's en dan vind ik verandering van omstandigheden om je heen geen reden om zo'n regeling te veranderen als de onderliggende redenen NIET zijn veranderd.

Daarnaast, als Dirk Scheringa van AZ het contract van Louis van Gaal wil openbreken t.g.v. een langere looptijd, neemt-ie een zak met geld mee. Dus wij wachten rustig af. :)

Bram
VKL EHAM TWR/APP
 
Terug
Bovenaan