Pensioen?
Pensioen?
Het is maar hoe je pensioen definieert.
Als VKL stop ik op mijn 55e met operationeel werk.
Dan word ik op non-actief gezet, gelukkig met behoud van een (groot) gedeelte van mijn salaris. Dit duurde tot aan de vroegste FPU leeftijd (
FPU=
Flexibele
Pensioen
Uittreding, = vut regeling voor {semi} ambtenaren, stammend uit 1997)
Deze FPU regeling is door het vorige kabinet wegens gemis aan verstand van zaken per 1-1-2007 stopgezet. Sterker nog, iedere regeling die hier op lijkt wordt "beloond" met een boete van 26%, vanaf 2011 is dat zelfs 52%.
De enige manier om dan nog vóór de AOW leeftijd te stoppen met werken is door met ouderdomspensioen te gaan. Maar ja, als je erop rekent dat je pensioen premie doorbetaalt tot je 65e en nu wil de baas dat je al op je 60 met OP gaat creëer je een gat. En dat alleen maar om de baas te helpen! mooi niet dus.
Als VKL blijft het een feit dat al voor je 55e de nodige cognitieve eigenschappen minder worden en na je 55e gaat dat nog sneller. Het vak is er ondanks alle verbeterde techn ieken niet makkelijker op geworden, eerder moeilijker! Meer regels, meer vliegtuigen, snellere vliegtuigen, meer pieken. En verkeersleiding gebeurt nog steeds in die grijze massa onder mijn schedelpan! Die electronica is leuk, helpt inderdaad, maar voert géén verkeersleiding. (is géén autopilot o.i.d.)
Daarnaast heeft mijn baas jáááren geleden het nodig gevonden, om volledig te kunnen profiteren van de FPU regeling, om onze regeling om te zetten in een collectief contract (dus géén trendvolging van ambtenaren) met de VKL's en dan vind ik verandering van omstandigheden om je heen geen reden om zo'n regeling te veranderen als de onderliggende redenen NIET zijn veranderd.
Daarnaast, als Dirk Scheringa van AZ het contract van Louis van Gaal wil openbreken t.g.v. een langere looptijd, neemt-ie een zak met geld mee. Dus wij wachten rustig af.
Bram
VKL EHAM TWR/APP