Nosig
Active member
Korte versie:
Wordt lid van de KLM Aeroclub, koop een participatie van ca. 3000 euro, en vlieg een nieuwe, zeer ruime, comfortabele, stille Aquila A210 met glazen Garmin 500 cockpit voor circa 95 euro per uur block (om precies te zijn 110 euro per uur airtime plus 12,50 per vlucht). Verdien daarbij de participatie terug binnen 10 jaar, ook als je er nooit op vliegt.
Concept schema met virtuele registratie
Klinkt goed? Lees dan de uitgebreide versie:
Eerst wat uitleg over de KLM Aeroclub. Gevestigd in Lelystad en met 41 jaar ervaring, is de club officieel een personeelsvereniging van de KLM maar staat ook open voor mensen die niet bij KLM werken. De club heeft momenteel circa 300 leden waarvan 250 vliegend. De rest is basislid of simlid. De vloot bestaat uit drie eigen vliegtuigen, twee keer C172 en één Piper Archer. Momenteel is er ook een 180 pk C172 Superhawk geleend voor extra capaciteit. Jaarlijks zijn er meerdere activiteiten zoals clubvluchten, BBQ's, oliebolbakfestijnen, social evenings met thema etc. Ook zijn er goede relaties met andere airline clubs in Europa die voor leuke uitjes zorgen. Contributie per jaar voor niet KLM personeel is 65 euro per kwartaal (260 per jaar), momenteel is het uurtarief voor de C172 154 euro per uur airtime plus 12,50 per vlucht. Voor een gemiddeld uur block is dat dus ongeveer 128 euro per uur totaal (als je 10 min uit taxiet, 45 min vliegt en 5 min in taxiet). De Archer is 165 per uur airtime plus 12,50 per vlucht, oftewel circa 136 euro per uur block.
Wat uitleg over de Aquila A210. Deze kunstof tweezitter bestaat circa 10 jaar en is zo goed als volledig "made in Germany". De cabine is zeer ruim, hij is breder van binnen dan een Archer (bijna net zo breed als cirrus), heeft veel hoofd-, been- en knieruimte. De stoel staat op een soort helling en is makkelijk verstelbaar naar voor en achteren, waarbij de stoel lager gaat naar achteren en hoger naar voren. Het zicht naar buiten is enorm, inclusief ramen achterin. Besturing is per stick, tevens is hij uitgerust met neuswiel besturing en toe-brakes. De Aquila heeft een Bombardier Rotax 912 S3 met 100 pk met een TBO van 2000 uur en inspectie intervallen van 100 uur. Standaard is een simpele, gelimiteerd verstelbare constant speed propeller. Deze is niet volledig te vanen, minimum toerental is 1500 RPM, en is bedoeld voor een stille en zuinige / snelle cruise. Mengsel leanen gaat volledig automatisch. Rond de 2000 voet kan op 65% gekruisd worden, waarbij het prop toerental een rustige 2000 RPM zal zijn, wat een IAS van ca. 115 kts oplevert en een brandstof verbruik van 16 liter MOGAS (Euro 95) per uur. Samen met de twee keer 60 liter tanks levert dat dus een mega endurance van ongeveer 7,5 uur op. Standaard leeg gewicht is 500 kgs, max TO gewicht is 750 kgs. Zelfs twee zware mannen van 100 kg elk zonder bagage zouden nog een endurance van 3 a 4 uur moeten krijgen door het lage verbruik. Het bagage compartiment is 500 liter groot en kan 40 kgs aan. Het vliegtuig zit zeer comfortabel, vliegt redelijk makkelijk en stabiel en is op veel details heel degelijk uitgevoerd, duidelijk ontworpen voor vliegscholen, clubs en grote Europeanen. En daarmee is hij, in tegenstelling tot de meeste andere tweezitters, ideaal voor niet alleen goedkoop lessen maar ook voor grote trips. Dit hebben de meeste buurlanden dan ook al een tijdje door. De Aquila wordt onder andere gebruikt door de Lufthansa vliegclub (HFC), de Airbus vliegclub, de Swiss vliegclub, de RAF vliegclub, veel vliegscholen en sinds kort de Air Berlin vliegclub. Er zijn grofweg drie varianten voor het flightdeck; een analoge (klokken), een gedeeltelijk glazen cockpit met Aspen displays of de meest digitale versie met grote Garmin 500 displays. Deze laatste versie heeft voor de KLM Aeroclub de voorkeur.
Het plan:
Gezocht worden 50 mensen die lid willen worden (of al zijn) en mee willen helpen om voor de club een Aquila met G500 aan te schaffen door een participatie aan te kopen van ongeveer 3000 euro. Naast aanzienlijk goedkopere uurtarieven wordt er nog op twee andere manieren geld terugverdiend voor de participant. Ten eerste wordt de afschrijving van het vliegtuig, die in de uurprijs is verdisconteerd, jaarlijks uitbetaald aan de participatiehouders. Daarnaast geldt voor het gebruik door KLM aeroclub leden zonder participatie een hoger uurtarief. Het verschil tussen de vliegprijs voor participanten en de niet-participanten is de winst die jaarlijks wordt uitgekeerd. De beloning voor de investering is een vlieguurprijs van 110 euro per uur airtime plus 12,50 per vlucht (deze prijs verandert afhankelijk van de brandstofprijs), dus ongeveer 95 euro per uur block bij een gemiddeld rondje rond de kerk. Voor leden zonder participatie zal dit 134 per uur airtime plus 12,50 zi jn, dus een kleine 115 euro bij een uurtje block. Ongeveer 20 euro per uur meer dus dan participanten en 20 euro minder dan de C172. Deze berekeningen zijn gedaan op een aantal conservatieve aannames. De participatie kan dus wellicht sneller terug verdiend worden. En als de vlieger zelf veel vliegt kan de terugverdien tijd dus nog hoger zijn door de kostenbesparing per uur. De participatie kan altijd doorverkocht worden voor de dan geldende prijs. Alle bovenstaande prijzen zijn inclusief BTW (over de participatie hoeft geen BTW betaald te worden).
Risico's zitten in de mogelijkheid dat er minder wordt gevlogen dan onze conservatieve aannames, waarna de terugverdien tijd langer kan worden. Een ander mogelijk nadeel voor iemand die dit overweegt is dat de kist veel bezet is. Mocht het zo zijn dat hij inderdaad populair wordt, dan zal dat een luxe probleem zijn aangezien dat voor de participanten meer geld oplevert. Op zo'n moment kunnen we kijken of we het truukje willen herhalen om eventueel een tweede Aquila aan te schaffen waarna dat probleem zichzelf dus oplost. Natuurlijk mogen participanten als clublid ook de andere kisten gebruiken alsmede de simulators, en met de sociale evenementen meedoen.
Voor ondernemers zijn de financiele voordelen nog groter. Uitleg hierover op aanvraag.
Eind september zal er een Aquila demonstrator met G500 beschikbaar zijn voor een maand voor een tarief ongeveer gelijk aan dat van leden zonder participatie. Er kan dan met instructeur gevlogen worden, deze vlucht kan eventueel meteen als checkout op de Aquila gelden. Na een maand zal de eigen kist besteld worden, waarna de club de demonstrator mag blijven gebruiken tot de eigen kist er is.
Heb je eventueel interesse en wil je je op de lijst zetten voor meer informatie en een proefvlucht, email mij dan op [email protected] of PM me. Er zijn al ruim 20 mensen met interesse, first come first serve als er meer dan 50 mensen zijn die uiteindelijk willen meedoen.
Swiss Flying Club:
Hanseatischen Fliegerclub (Lufthansa):
Aero-club Airbus France:
Halton Aeroplane club (RAF, club is 85 jaar oud):
G500 in Aquila:
Aquila throttle en pitch lever, knop daaronder is de elevator trimknop, alles zeer stevig, Duits degelijk en strak afgewerkt:
Vragen kunnen vanzelfsprekend ook via dit topic of via PM gesteld worden.
Wordt lid van de KLM Aeroclub, koop een participatie van ca. 3000 euro, en vlieg een nieuwe, zeer ruime, comfortabele, stille Aquila A210 met glazen Garmin 500 cockpit voor circa 95 euro per uur block (om precies te zijn 110 euro per uur airtime plus 12,50 per vlucht). Verdien daarbij de participatie terug binnen 10 jaar, ook als je er nooit op vliegt.
Concept schema met virtuele registratie
Klinkt goed? Lees dan de uitgebreide versie:
Eerst wat uitleg over de KLM Aeroclub. Gevestigd in Lelystad en met 41 jaar ervaring, is de club officieel een personeelsvereniging van de KLM maar staat ook open voor mensen die niet bij KLM werken. De club heeft momenteel circa 300 leden waarvan 250 vliegend. De rest is basislid of simlid. De vloot bestaat uit drie eigen vliegtuigen, twee keer C172 en één Piper Archer. Momenteel is er ook een 180 pk C172 Superhawk geleend voor extra capaciteit. Jaarlijks zijn er meerdere activiteiten zoals clubvluchten, BBQ's, oliebolbakfestijnen, social evenings met thema etc. Ook zijn er goede relaties met andere airline clubs in Europa die voor leuke uitjes zorgen. Contributie per jaar voor niet KLM personeel is 65 euro per kwartaal (260 per jaar), momenteel is het uurtarief voor de C172 154 euro per uur airtime plus 12,50 per vlucht. Voor een gemiddeld uur block is dat dus ongeveer 128 euro per uur totaal (als je 10 min uit taxiet, 45 min vliegt en 5 min in taxiet). De Archer is 165 per uur airtime plus 12,50 per vlucht, oftewel circa 136 euro per uur block.
Wat uitleg over de Aquila A210. Deze kunstof tweezitter bestaat circa 10 jaar en is zo goed als volledig "made in Germany". De cabine is zeer ruim, hij is breder van binnen dan een Archer (bijna net zo breed als cirrus), heeft veel hoofd-, been- en knieruimte. De stoel staat op een soort helling en is makkelijk verstelbaar naar voor en achteren, waarbij de stoel lager gaat naar achteren en hoger naar voren. Het zicht naar buiten is enorm, inclusief ramen achterin. Besturing is per stick, tevens is hij uitgerust met neuswiel besturing en toe-brakes. De Aquila heeft een Bombardier Rotax 912 S3 met 100 pk met een TBO van 2000 uur en inspectie intervallen van 100 uur. Standaard is een simpele, gelimiteerd verstelbare constant speed propeller. Deze is niet volledig te vanen, minimum toerental is 1500 RPM, en is bedoeld voor een stille en zuinige / snelle cruise. Mengsel leanen gaat volledig automatisch. Rond de 2000 voet kan op 65% gekruisd worden, waarbij het prop toerental een rustige 2000 RPM zal zijn, wat een IAS van ca. 115 kts oplevert en een brandstof verbruik van 16 liter MOGAS (Euro 95) per uur. Samen met de twee keer 60 liter tanks levert dat dus een mega endurance van ongeveer 7,5 uur op. Standaard leeg gewicht is 500 kgs, max TO gewicht is 750 kgs. Zelfs twee zware mannen van 100 kg elk zonder bagage zouden nog een endurance van 3 a 4 uur moeten krijgen door het lage verbruik. Het bagage compartiment is 500 liter groot en kan 40 kgs aan. Het vliegtuig zit zeer comfortabel, vliegt redelijk makkelijk en stabiel en is op veel details heel degelijk uitgevoerd, duidelijk ontworpen voor vliegscholen, clubs en grote Europeanen. En daarmee is hij, in tegenstelling tot de meeste andere tweezitters, ideaal voor niet alleen goedkoop lessen maar ook voor grote trips. Dit hebben de meeste buurlanden dan ook al een tijdje door. De Aquila wordt onder andere gebruikt door de Lufthansa vliegclub (HFC), de Airbus vliegclub, de Swiss vliegclub, de RAF vliegclub, veel vliegscholen en sinds kort de Air Berlin vliegclub. Er zijn grofweg drie varianten voor het flightdeck; een analoge (klokken), een gedeeltelijk glazen cockpit met Aspen displays of de meest digitale versie met grote Garmin 500 displays. Deze laatste versie heeft voor de KLM Aeroclub de voorkeur.
Het plan:
Gezocht worden 50 mensen die lid willen worden (of al zijn) en mee willen helpen om voor de club een Aquila met G500 aan te schaffen door een participatie aan te kopen van ongeveer 3000 euro. Naast aanzienlijk goedkopere uurtarieven wordt er nog op twee andere manieren geld terugverdiend voor de participant. Ten eerste wordt de afschrijving van het vliegtuig, die in de uurprijs is verdisconteerd, jaarlijks uitbetaald aan de participatiehouders. Daarnaast geldt voor het gebruik door KLM aeroclub leden zonder participatie een hoger uurtarief. Het verschil tussen de vliegprijs voor participanten en de niet-participanten is de winst die jaarlijks wordt uitgekeerd. De beloning voor de investering is een vlieguurprijs van 110 euro per uur airtime plus 12,50 per vlucht (deze prijs verandert afhankelijk van de brandstofprijs), dus ongeveer 95 euro per uur block bij een gemiddeld rondje rond de kerk. Voor leden zonder participatie zal dit 134 per uur airtime plus 12,50 zi jn, dus een kleine 115 euro bij een uurtje block. Ongeveer 20 euro per uur meer dus dan participanten en 20 euro minder dan de C172. Deze berekeningen zijn gedaan op een aantal conservatieve aannames. De participatie kan dus wellicht sneller terug verdiend worden. En als de vlieger zelf veel vliegt kan de terugverdien tijd dus nog hoger zijn door de kostenbesparing per uur. De participatie kan altijd doorverkocht worden voor de dan geldende prijs. Alle bovenstaande prijzen zijn inclusief BTW (over de participatie hoeft geen BTW betaald te worden).
Risico's zitten in de mogelijkheid dat er minder wordt gevlogen dan onze conservatieve aannames, waarna de terugverdien tijd langer kan worden. Een ander mogelijk nadeel voor iemand die dit overweegt is dat de kist veel bezet is. Mocht het zo zijn dat hij inderdaad populair wordt, dan zal dat een luxe probleem zijn aangezien dat voor de participanten meer geld oplevert. Op zo'n moment kunnen we kijken of we het truukje willen herhalen om eventueel een tweede Aquila aan te schaffen waarna dat probleem zichzelf dus oplost. Natuurlijk mogen participanten als clublid ook de andere kisten gebruiken alsmede de simulators, en met de sociale evenementen meedoen.
Voor ondernemers zijn de financiele voordelen nog groter. Uitleg hierover op aanvraag.
Eind september zal er een Aquila demonstrator met G500 beschikbaar zijn voor een maand voor een tarief ongeveer gelijk aan dat van leden zonder participatie. Er kan dan met instructeur gevlogen worden, deze vlucht kan eventueel meteen als checkout op de Aquila gelden. Na een maand zal de eigen kist besteld worden, waarna de club de demonstrator mag blijven gebruiken tot de eigen kist er is.
Heb je eventueel interesse en wil je je op de lijst zetten voor meer informatie en een proefvlucht, email mij dan op [email protected] of PM me. Er zijn al ruim 20 mensen met interesse, first come first serve als er meer dan 50 mensen zijn die uiteindelijk willen meedoen.
Swiss Flying Club:
Hanseatischen Fliegerclub (Lufthansa):
Aero-club Airbus France:
Halton Aeroplane club (RAF, club is 85 jaar oud):
G500 in Aquila:
Aquila throttle en pitch lever, knop daaronder is de elevator trimknop, alles zeer stevig, Duits degelijk en strak afgewerkt:
Vragen kunnen vanzelfsprekend ook via dit topic of via PM gesteld worden.