Zeker voor studenten vind ik het een echte achteruitgang. Vroeger kon ik in- en uitstappen waar ik maar wilde zonder ook maar iets te hoeven doen. Alleen even op verzoek je vervoersbewijs laten zien. Tegenwoordig verplicht inchecken, behalve bij de trein. Waarom moet dat? Ik mag toch onbeperkt reizen? Sterker nog, check ik niet in en wordt er gecontroleerd mag ik ook nog eens een boete krijgen, terwijl ik een geldig vervoersbewijs heb! Dit is puur omdat de vervoersmaatschappijen jouw willen dwingen in- en uit te checken zodat ze jouw reis op de een of andere manier kunnen bijhouden. Om nog maar niet te spreken over uitgevallen poortjes, waardoor je bij het uitstappen niet kunt uitchecken en het ellende wordt.
Ten slotte vind ik het niet kunnen dat je reisgegevens voor 7 jaar worden opgeslagen.
Omdat de vervoersmaatschappijen betaald worden door OCW/DUO n.a.v. hoeveel studenten per kilometer reizen. Dus als jij niet in- en uitcheckt dan weten ze nog niet hoeveel recht de busmaatschappij heeft op de vergoeding van het vervoeren van studenten. Daarom moet dat. Bij de NS hoeft het nog niet omdat ze nog steeds werken met onderzoeken. Je kent ze vast wel die mensen met rode jassen in de trein die alleen willen weten wat voor soort vervoersbewijs je hebt. Dit is ook een van de redenen waarom de OV bedrijven de chipkaart zo hebben doorgedrukt, zodat de vergoedingen eerlijker verdeeld kunnen worden.
@ Lay Back, naar mijn kennis is het 9 keer vergeten uit te checken in de bus voordat je studenten-ov geblokkeerd wordt.
Persoonlijk reis ik veel met de kaart, vanaf dag 1 dat het kon in de trein (leuk al die conducteurs die eerst even raar staan te kijken als je alleen je pasje geeft zodat ze die moeten uitlezen en er 30 seconden over doen om het pasje uit te lezen, dat gaat nu veel sneller).
In de trein en de metro werkt het eigenlijk best wel heel erg goed. Geen strippenkaarten, geen kaartjes meer kopen en gewoon onbezorgd reizen door het automatisch opladen. En wat ik ook heel erg mooi vind is dat als ik halverwege mijn reis mijn bestemming wijzig dat ik dan niet in de problemen kom omdat ik niet van te voren een kaartje heb gekocht. Pas bij het uitchecken is de eindbestemming bepaald.
De bus en tram is een ander verhaal. De kaartlezers zijn zo vaak stuk of vallen halverwege de reis uit dat het vaker regel dan uitzondering is om na je reis goed te checken of het wel goed is gegaan met het afschrijven van het bedrag. In de bus werken ze per kilometer dus als er een omleiding is, betaal je meer voor de zelfde route...
En dan heb ik het nog niet over het drama van geld terug vragen bij de bus/tram maatschappijen!! Wat een regelrechte ramp is dat, daar is de Belastingdienst nog niets bij. En elke vervoerder heeft zijn eigen systeem om geld terug te krijgen... Wat nou samenwerking...
De NS heeft het prima voor elkaar, 1 telefoontje en het geld wordt terug gestort op je rekening.
Samenvattend:
-Trein en metro, erg handig doen! (mijn oma heb ik ook overgehaald en die vind het ook een prachtig systeem)
-Bus en tram: Nog niet en anders met voorzichtigheid, het systeem is daar nog niet volwassen genoeg voor, veel kinderziektes en het probleem van geld terug vragen bij de verschillende vervoerders is een regelrechte ramp.
Immortal