Immortal
Active member
Onlangs ben ik mij gaan verdiepen in het IFR RT taaltje en ik kwam tot de conclusie dat het opschrijven van klaringen nu wel een must begint te worden.
Nu heb ik van verschillende kanten al wat tips gehad met betrekking tot het afkorten van de klaringen. Een simpel voorbeeld van een afkorting kan zijn:
- runway 16 cleared to land = r16 x l (waarbij de x cleared betekend en de l is natuurlijk land)
praktisch gezien ga je in zo'n stadium van een vlucht natuurlijk geen dingen meer opschrijven, maar het ging even om het voorbeeld.
Een ander voorbeeld is (vlucht vertrekkend van beek):
(callsign) cleared to London, THORN2B departure, runway 21, QNH 1002, squawk 4062 = x london thorn2b, r21, q1002, s4062
Zijn er misschien mensen die dit anders doen (of misschien nog verder afkorten) en het geheim van de smit willen delen?
I.
Nu heb ik van verschillende kanten al wat tips gehad met betrekking tot het afkorten van de klaringen. Een simpel voorbeeld van een afkorting kan zijn:
- runway 16 cleared to land = r16 x l (waarbij de x cleared betekend en de l is natuurlijk land)
praktisch gezien ga je in zo'n stadium van een vlucht natuurlijk geen dingen meer opschrijven, maar het ging even om het voorbeeld.
Een ander voorbeeld is (vlucht vertrekkend van beek):
(callsign) cleared to London, THORN2B departure, runway 21, QNH 1002, squawk 4062 = x london thorn2b, r21, q1002, s4062
Zijn er misschien mensen die dit anders doen (of misschien nog verder afkorten) en het geheim van de smit willen delen?
I.