Ops vraagje over de navigatie verlichting

RBA

New member
Dinsdag weer op voor OPS (en meteo), dus nu weer druk aan het leren :1855:

Tijdens het leren schoot me een vraag binnen van het vorige ops examen over de navigatie verlichting, waarvan ik het antwoord niet in Mosbach of ITS kon vinden.

Het was niet alleen de vraag aan welke kant de rode en het groene licht zou zitten maar ook wat de hoeken zijn waarvandaan ze zichtbaar zijn.

ik dacht dat het iets van 110 graden moest zijn maar weet het niet meer zeker.

Weet iemand het antwoord?

Alvast bedankt

Rob

www.vliegop.nl
 
Ik heb het net gevonden, het is inderdaad zoals ik al dacht.

Een rood licht op links met 110 graden
Een groen licht rechts met 110 graden
Een wit licht op de staart met 140 graden

Samen maakt dat, dat je het vliegtuig vanuit 360 graden kunt zien en kunt bepalen welke kant het uitvliegt.

But thanks anyway MD11man !

Ik heb trouwens nog een vraagje gevonden waarvan ik het antwoord niet kan vinden. :)

Hoelang is een multi engine (ME) rating geldig?

Thanks again!
 
Nog een leuke, op welke afstand declareer je "long final"

Dit is een term die volgens mij zoiezo alleen in Nederland wordt gebruikt :p:
 
Nog een leuke, op welke afstand declareer je "long final"

Ik zou het in ieder geval niet weten :o

Maar is dit een OPS vraag? Ik zou het eerder bij communications verwachten.

Ik ben op dit moment bezig met m'n RT dus ik zal het volgende week woensdag eens vragen aan de instructeur. (als niemand me voor is)

Ik heb trouwens de geldigheid duur van een ME rating nog niet kunnen vinden, dus ik hou me aanbevolen.

Zijn er hier trouwens nog andere slachtoffers die volgende week dinsdag 7 sept aan de bak moeten voor een examen. (ik zelf ga in Eindhoven)
 
ME rating... 12 maanden, correct me if I am wrong.

En long final, was dat niet alles meer dan 4 miles? Maar dat weet ik minder zeker dan die ME rating, omdat er ook veel discussie over is.

Cheers
 
The report "long final" is made when aircraft turn on to final approach at a distance greater than 7km (4NM) from touchdown or when an aircraft on a straight-in approach is 15km (8nm) from touchdown. In both cases a report "FINAL" is required at 7km (4nm) from touchdown.

Bron: jeppesen Airway manual: Air Traffic Control p. 432
 
Laatst bewerkt:
Handig dingetje om de nav lights te onthouden:

Er zit geen logica in!

Je zou denken dat Rood Rechts is maar Rood is dus Links :D
 
Pfffff, al het leren heeft gelukkig weer geholpen...

Voor beide examens die ik gisteren moest doen (OPS & Meteo) geslaagd ;)

Nu alleen communications nog in november.
 
Gefeliciteerd! Enne: communications is een makkie, gewoon het ARTI boek leren, alle vragen komen 1:1 hier in terug.

Dom stampwerk dus...
 
ribruijn zei:
... communications is een makkie, gewoon het ARTI boek leren, alle vragen komen 1:1 hier in terug.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een paar voorbeelden uit een examen van 2 jaar geleden, ik kan ze niet terug vinden in (mijn versie van) het ARTI boek:

De betekenis van de ATC-uitdrukking EXPECTED APPROACH TIME is:

A. De holding time over het radio baken waar de instrumentnadering begint.
B. Het tijdstip waarop een binnenkomende IFR-vlucht wordt verwacht aan te komen boven het juiste radionavigatiehulpmiddel van zijn bestemming.
C. Het tijdstip waarop het aankomend verkeer bij het bereiken van het radionavigatie-hulpmiddel van de bestemming met de instrument naderingsprocedure begint.
D. Het tijdstip waarop een aankomend vliegtuig na een vertraging volgens verwachting van ATC de holding kan verlaten om een instrument nadering en landing uit te voeren.


Gegevens betreffende meteorologische radio-uitzendingen zijn te vinden in de VFG deel:

A. RAC
B. ENR
C. COM
D. GEN
 
Gewonnen? Ik moest het examen een keer overdoen (1 foutje te veel). In die tijd had ik de VFG nog niet, dus ik had geen idee.

Overigens, het antwoord op beide vragen is D.
 
Ik heb m'n navigatie (1 keer door een paar giga-blunders, kan me nog voor m'n kop slaan!) en ops (ook 1 keer, volkomen terecht) over moeten doen. Beide overigens met 1 foutje te veel...

11 examens dus i.p.v. 9. Vlak na m'n laatste examens had ik m'n praktijk, was ik gezakt had ik m'n praktijk moeten uitstellen...
Gaf lekker wat extra spanning op de "laatste ronde"
 
11 examens dus i.p.v. 9. Vlak na m'n laatste examens had ik m'n praktijk, was ik gezakt had ik m'n praktijk moeten uitstellen...
Gaf lekker wat extra spanning op de "laatste ronde"

Kan ik me goed voorstellen ja :)

Hoe heb je dat trouwens gedaan je praktijk zo snel na je laatste theorie examen. Heb je de praktijk heel snel gedaan of de theorie heel langzaam?

Bij ons op de club geven ze aan dat je voor het hele traject ongeveer 2,5 jaar kwijt bent als je in het eerste jaar ook je theorie doet.
 
Terug
Bovenaan