Opleiding helikopterpiloot financien

JoFly

New member
Hallo,
Ik kijk geregeld op het forum, maar kan maar weinig concrete info vinden over de financiering van de opleiding tot helikopterpiloot. Hopelijk zijn er hier mensen die kunnen helpen.
Ik wil mijn jeugddroom gaan verwezenlijken: helikopterpiloot worden! Heb inmiddels een aantal proeflessen en tests achter de rug en de conclusie is dat ik het zou kunnen!

Mijn volgende stap is het rond krijgen van de financiën en daar heb ik vragen over:
-Hoe hebben jullie dit aangepakt? Wat vertel je bij de bank? (Ik heb een gewone fulltime baan en houd die ook zo lang mogelijk aan naast m'n opleiding)
-Wat voor soort lening kun je het beste afsluiten?
-Moet je vervolgens elke maand krom liggen om de rente te kunnen betalen?
-Kun je de opleidingskosten aftrekken van de belasting en moet je nog speciaal ergens opletten als je je aangifte doet?
-Leen je het totale bedrag in 1 keer of steeds een gedeelte?

Alvast bedankt!
 
Hallo JoFly,

Wat betreft rente en krom liggen: Dat ligt natuurlijk aan het te verwachten inkomen. En daar ben ik dan ook gelijk bij de eerste vraag die de bank jou gaat stellen:

Waar verwacht je een baan te vinden?

Heb je deze Thread al doorgelezen: Dilemma / hulp nodig?

Nou, ja, kort verhaal: Er is, in Nederland danwel Europa, eigenlijk nauwelijks tot geen werk voor onervarene helicopterpiloten te vinden (en dat ben je hoe dan ook, als je net klaar bent met de vliegopleiding).
Defensie levert jaarlijks een aantal man op de markt die veel vliegervaring hebben op zware helicopters met turbine-motoren, nachtzicht-toelating en dergelijke. En zelfs voor hen is de markt bijzonder mager.

Misschien dat je concrete plannen hebt, een goed doordacht concept of iemand kent die een eigen helicopterbedrijf heeft, maar daarvan moet je dan in ieder geval de bank overtuigen kunnen.
Dat je aanleg hebt helicopters te vliegen, neem ik direct van je aan, maar om er je werk van te kunnen maken, is dat natuurlijk niet genoeg. Er moet wel werk zijn...
 
Hallo Variatie,

Bedankt voor je snelle reactie. Mijn plan was/is om piloot te worden op de traumaheli...
Ik heb de thread die je me aanraadde inderdaad doorgelezen en dat geeft de burger geen moed.
Dat er weinig werk is werd me al verteld bij de vliegschool waar ik de proeflessen heb gevolgd, maar ze zeiden daar (uiteraard) wel dat er altijd mogelijkheden zijn...

Na alles gelezen te hebben ben ik wel wat minder enthousiast geworden. Heb ook geen zin om een dikke lening aan te gaan waar ik de rest van m'n leven aan blijf kleven en waar eventueel ook mijn gezin (heb nog geen kinderen, maar wil die wel) onder moet leiden.
Verhuizen naar het buitenland is ook geen optie...

Misschien moet ik het dan toch maar gewoon houden bij alleen de PPL... Even sparen nog en dan kan ik dat doen zonder lening! Kan ik in ieder geval wel lekker vliegen, want dat vind ik nog steeds het mooiste dat er is!
 
Het is nooit leuk om te beseffen dat je eigen droom door externe factoren (de markt) veel risico's kent en daardoor wellicht onbereikbaar is. Hulde dat je objectief kan zijn en inziet welke risico's er aan vastkleven!
 
Hallo Variatie,

Bedankt voor je snelle reactie. Mijn plan was/is om piloot te worden op de traumaheli...
Ik heb de thread die je me aanraadde inderdaad doorgelezen en dat geeft de burger geen moed.
Dat er weinig werk is werd me al verteld bij de vliegschool waar ik de proeflessen heb gevolgd, maar ze zeiden daar (uiteraard) wel dat er altijd mogelijkheden zijn...

Na alles gelezen te hebben ben ik wel wat minder enthousiast geworden. Heb ook geen zin om een dikke lening aan te gaan waar ik de rest van m'n leven aan blijf kleven en waar eventueel ook mijn gezin (heb nog geen kinderen, maar wil die wel) onder moet leiden.
Verhuizen naar het buitenland is ook geen optie...

Misschien moet ik het dan toch maar gewoon houden bij alleen de PPL... Even sparen nog en dan kan ik dat doen zonder lening! Kan ik in ieder geval wel lekker vliegen, want dat vind ik nog steeds het mooiste dat er is!

Hallo JoFly,

Ik ben zelf geen helikopterpiloot. Werk al wel jaren in de luchtvaart. Als je niet naar het buitenland wilt verhuizen ook kinderen wil en geen dikke lening wil, moet je GEEN piloot worden.

Er zijn nagenoeg GEEN kansen in Nederland en er worden gewoonweg teveel mensen opgeleid. De helikoptermarkt ken ik niet goed, maar ik meen dat de vliegers van de trauma heli, bijna allemaal ex-militair zijn.

Groet KL
 
Is ook niks mis mee, maar als defensie vlieger vergaar je de meeste, zo niet alle, relevante ervaring tijdens je werk. Je kan dan naadloos over naar de lifeliner. Zie als CHCer maar goggle ervaring te krijgen of ervaring met confined landingen, en nee, in die zin is een boorplatform geen confined. ;)

Voor het salaris zou ik lekker naar CHC gaan, echter voor de uitdaging...

@chupito
En ex marine. ;)
 
Hallo Variatie,

Bedankt voor je snelle reactie. Mijn plan was/is om piloot te worden op de traumaheli...
Ik heb de thread die je me aanraadde inderdaad doorgelezen en dat geeft de burger geen moed.
Dat er weinig werk is werd me al verteld bij de vliegschool waar ik de proeflessen heb gevolgd, maar ze zeiden daar (uiteraard) wel dat er altijd mogelijkheden zijn...

Na alles gelezen te hebben ben ik wel wat minder enthousiast geworden. Heb ook geen zin om een dikke lening aan te gaan waar ik de rest van m'n leven aan blijf kleven en waar eventueel ook mijn gezin (heb nog geen kinderen, maar wil die wel) onder moet leiden.
Verhuizen naar het buitenland is ook geen optie...

Misschien moet ik het dan toch maar gewoon houden bij alleen de PPL... Even sparen nog en dan kan ik dat doen zonder lening! Kan ik in ieder geval wel lekker vliegen, want dat vind ik nog steeds het mooiste dat er is!

De meeste traumaheli piloten zijn inderdaad ex luchtmachters, vooral de oude SAR piloten zijn uitstekend geschikt voor het werk...
 
@ Jofly,

Zelf zit ik een beetje in eenzelfde situatie als jij. Ik kies er voor om CPL allemaal met eigen geld te doen. Ja dit duurt langer, maar uiteindelijk kost het je minder.
Voor IR zal ik dan uiteindelijk wel moeten lenen (of lang sparen), maar dan is het bedrag, en dus risico al aanzienlijk lager.

Op het financiele forum staat hierover heel veel informatie, en ik denk dat je beter daar kan zijn dan op het heliplatform.

Korte conclusie van het financiele forum: Dromen is mooi, maar blijf wel reëel.
Lenen blijft toch altijd een groot risico, alleen wordt dat door een droom nog wel eens over het hoofd gezien. Lees ook de berichten over mensen die nu in een financieel moeilijke situatie zijn gekomen. Dit maakt je keuze niet makkelijker, maar het hielp mij wel om de realiteit te zien.
 
Hallo JoFly,

Wat betreft rente en krom liggen: Dat ligt natuurlijk aan het te verwachten inkomen. En daar ben ik dan ook gelijk bij de eerste vraag die de bank jou gaat stellen:

Waar verwacht je een baan te vinden?

Heb je deze Thread al doorgelezen: Dilemma / hulp nodig?

Nou, ja, kort verhaal: Er is, in Nederland danwel Europa, eigenlijk nauwelijks tot geen werk voor onervarene helicopterpiloten te vinden (en dat ben je hoe dan ook, als je net klaar bent met de vliegopleiding).
Defensie levert jaarlijks een aantal man op de markt die veel vliegervaring hebben op zware helicopters met turbine-motoren, nachtzicht-toelating en dergelijke. En zelfs voor hen is de markt bijzonder mager.

Misschien dat je concrete plannen hebt, een goed doordacht concept of iemand kent die een eigen helicopterbedrijf heeft, maar daarvan moet je dan in ieder geval de bank overtuigen kunnen.
Dat je aanleg hebt helicopters te vliegen, neem ik direct van je aan, maar om er je werk van te kunnen maken, is dat natuurlijk niet genoeg. Er moet wel werk zijn...

Klopt helemaal!
Als je op dit moment heli vlieger wilt worden dan moet het buitenland (Amerika/Europa/Azie) een optie voor je zijn. Kans is namelijk zeer reeel dat je geen baan gaat vinden in NL. Vind je dit geen optie dan denk ik dat het een onverantwoorde gok is.

Of je moet natuurlijk financieel er nu zo sterk voor staan dat een ton neertellen geen probleem is.
 
Terug
Bovenaan