oostende

yeager

New member
beste allemaal,

ik wil binnenkort naar Oostende met 1 overnachting weet iemand het landingsgeld en parkeerkosten? en hoe is de procedure voor t aanvliegen/landen?

bvd
 
beste allemaal,

ik wil binnenkort naar Oostende met 1 overnachting weet iemand het landingsgeld en parkeerkosten? en hoe is de procedure voor t aanvliegen/landen?

bvd

Ik vind Oostende geen aanrader. Moest daar bijna 40 Euro betalen voor landing en parkeren. Afhandeling en havendienst waren niet erg vriendelijk en de sfeer is grimmig, de gebouwen oud en vervallen.

Procedure is oproepen op APP frequentie voor het binnenvliegen van de TMA. Er zijn geloof ik ook Visual Reporting Points maar die weet ik niet uit het hoofd.

Ik zou doorvliegen naar Le Touquet... veel leuker !
 
Kijk even in de Belgische AIP. Staat vermeld wat de kosten precies zijn. Ben het trouwens met bovenstaande eens, Le Touquet is top!

Groet,
PH-FLY
 
Ben er ook een keer VFR heen gegaan. Kustlijn volgen en weer oproepen als je het veld in zicht had. Landing was ruim boven de 30 euro en daarmee erg duur. Echt heel bijzonder is het daar niet vind ik. Het is wat oud allemaal. Met hotels in oostende heb ik geen ervaring.
 
Ik heb 3 jaar gestudeerd in Oostende en ik vind Oostende als stad vrij deprimerend. De luchthaven is inderdaad oud (maar heeft wel een goed prijs/kwaliteit restaurant). Over landingsgelden ga ik mij niet uitspreken.
Le Touquet zal inderdaad wel beter zijn, zeker qua sfeer in de stad.
 
Laatst bewerkt:
Een van de weinige voordelen van Oostende is het vlotte openbaar vervoer naar het stadscentrum. Voor de rest zijn Le Touquet maar ook Calais-Duinkerke LFAC goedkoper en aangenamer - maar eenmaal uitgestapt kan men wel beter een mondje Frans praten.
 
Calais is ook prima, restaurant heeft lekkere baguettes en croques, er is een electrische auto voor tripje naar de stad. Landing 15 euro en de brandstof is ook niet duur.
Le Touquet is zeer pittoresk en heeft veel goede hotels, een mooie golfbaan, is te lopen naar het centrum als je een mooie wandeling niet schuwt, maar heeft ook een bus. Voor een weekendje is Le Touquet het best.
 
Calais staat bij mij ook al een tijd op het lijstje. Bij Flyer.co.uk had ik ook al gelezen over die elektrische auto op LFAC, hoe zit dat eigenlijk? Kun je die voor een vaste uurprijs huren en moet je daarvoor bellen om te reserveren? Op de site van Calais staat niet echt bruikbare info.

Welk veld is trouwens het handigste als je wat vissoep wilt inslaan, Calais of le Touquet?

Ik kan overigens geen woord Frans, afgezien van bonjour et au revoir...Toch maar iemand meenemen die een woordje Frans spreekt....:grijns:
 
Als je met een N-reg kist naar Calais gaat moet je wel even de faktuur (of kopie er van) van de kist mee hebben waar de BTW op staat. De laatste (en dat blijft ook zo) keer dat ik daar was heb ik er uren aan de grond gestaan omdat de Franse douane wilde dat ik de BTW van mijn kist daar zou afrekenen. Ik zou m`n kist illegaal Europa in hebben gevlogen en hier gestationeerd hebben zonder `m in te voeren.
 
Als je met een N-reg kist naar Calais gaat moet je wel even de faktuur (of kopie er van) van de kist mee hebben waar de BTW op staat. De laatste (en dat blijft ook zo) keer dat ik daar was heb ik er uren aan de grond gestaan omdat de Franse douane wilde dat ik de BTW van mijn kist daar zou afrekenen. Ik zou m`n kist illegaal Europa in hebben gevlogen en hier gestationeerd hebben zonder `m in te voeren.

Dit moet je standaard bij je hebben in een n-reg .

Ik heb zelfs begrepen dat de italianen nu ook vliegtuigen die via de legale Denemarken route zijn binnengekomen willen vastzetten omdat ze vinden dat het een oneigenlijke constructie is.
 
Ik heb zelfs begrepen dat de italianen nu ook vliegtuigen die via de legale Denemarken route zijn binnengekomen willen vastzetten omdat ze vinden dat het een oneigenlijke constructie is.

hahahaha .. de Italianen nota bene ... :haha::haha:
 
Dit moet je standaard bij je hebben in een n-reg .

Blijkbaar. Maar mijn kist is de OO-GAP die daarna N-reg is gemaakt. De kist is dus al een keer eerder ingevoerd waarbij BTW is afgedragen in Europa. Dat kon ik ze daar laten zien (spreek alleen geen Frans). Snapten die gasten niet helaas.

Ben later nog `s in Frankrijk geweest, maar Calais kom ik niet meer. Ze hielden me er uren vast, ondertussen was het veld IFR (vertelden ze). Toen het weer enkele uren later écht IFR was mocht ik opeens op special VFR weg:confused:
 
N2024, als je via de verkoopfacturen kunt aantonen dat de BTW is betaald, het toestel nooit is uitgevoerd en de BTW nooit is teruggevraagd, zit de BTW nog in de restwaarde van het toestel en kan je hoogstens worden aangeslagen voor een eventueel verschil in het tarief.
 
Zelf heb ik andere ervaringen met Oostende. Ik ben er dit seizoen nog geweest.

De gebouwen doen inderdaad wat oud aan, maar de ontvangst was vriendelijk, zowel bij de havendienst als afhandeling als de douane. Het landingsgeld is 20 euro, maar ik weet niet wat de tarieven voor een overnachting voor een vliegtuig zijn. Je kunt altijd van te voren bellen.

Aanvliegroute vanuit NL: aanmelden als je bij Breskens bent (1 van de VRP's) en dan via bijvoorbeeld VOR Costa de kustlijn volgen. Je zit dan meteen op downwind van runway 08. Het is makkelijk te vinden.
 
Ik ben ook positief over EBOS hoor. Alleen ik meld me bij Vlissingen al af en ga gelijk over op Oostende Appr. omdat DM heel slecht ontvangt op het grensgebied. Je betaalt bij EBOS echter niet alleen voor de landing, maar ook voor de opstijging. Daarnaast betaal je nog een toeslag voor elke passagier die je mee hebt genomen.
 
N2024, als je via de verkoopfacturen kunt aantonen dat de BTW is betaald, het toestel nooit is uitgevoerd en de BTW nooit is teruggevraagd, zit de BTW nog in de restwaarde van het toestel en kan je hoogstens worden aangeslagen voor een eventueel verschil in het tarief.

Heb m`n kist van een particulier gekocht, dus BTW vrij. Affijn, heb n.a.v. je mailtje nog even naar de douane gebeld, maar daar zijn ze er nog niet uit. Ik ben al wel door ze terug gebeld, maar met de mededeling dat ze het nog niet weten.

M`n kist was eerst Belgisch (OO-GAP) voordat hij N-reg werd, zodoende is gewoon Europese BTW betaald (anders kun je nooit een OO reg krijgen).
 
Da's toch te kort door de bocht, ik weet een tegenvoorbeeld. Toestel gekocht van een buitenlands particulier door een Belgisch BTW-plichtige. Vermoedelijk een weinig courant verhaal. Maar de douane deed helemaal niet lastig.
 
Met een factuur waar het BTW bedrag op staat ga je het niet meer redden hoor.
Je moet (in iedergeval in Frankijk) een IM4 form bij je hebben.
 
Terug
Bovenaan