Oogafwijking? Veranderen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
:) Goedemiddag allemaal,

Ik lees hier altijd graag berichten ter informatie over vliegscholen en dergelijke. Echter, ik ben hartstikke enthousiast maar ik heb een bril met -3,5 en -3,75. Ik weet dat vliegscholen als maximum -5 hanteren maar ik ben nu net 16 geworden en het duurt nog 2,5 jaar voordat ik hopelijk m'n examen ga halen. Ik heb gehoord dat medische keuringscentra dit willen veranderen klopt dat??.
En ik heb op internet gekeken en er stond dat naarmate je ouder wordt, je ogen ook meer naar de plus gaan. Misschien weet iemand hier ook hoe dat zit

Alvast bedankt:)
 
je kan best een medical centrum even op bellen :)
dan ben je 100% zeker van je zaak
op de site van klm heb je bij "links"
een paar staan misschien wel handig :)
 
Dit is de wet:
JAR-FCL 3.220
De visuseisen
(klikbaar)

Visus op afstand.
De gezichtsscherpte voor de grote afstand moet in elk oog afzonderlijk, met of zonder correctie,
6/9 (0,7) of beter zijn en de binoculaire gezichtsscherpte met beide ogen moet 6/6 (1,0) of
beter zijn (zie JAR-FCL 3.220(g) hieronder). Op ongecorrigeerde gezichtsscherpte zijn geen
limieten van toepassing.

(b)Brekingsafwijkingen.
Brekingsafwijking wordt gedefinieerd als de afwijking van emmetropie gemeten in dioptrieën in
de meest ametropische meridiaan. De breking moet worden gemeten met behulp van
standaardmethoden (zie paragraaf 1 van bijlage 13 bij subdeel B).
Kandidaten moeten geschikt worden beschouwd met betrekking tot
brekingsafwijkingen, indien zij aan de volgende eisen voldoen:

(1)Brekingsafwijking.
(i)Bij de eerste keuring mag de brekingsafwijking niet meer bedragen dan plus\min 3 dioptrieën (zie paragraaf 2(a) van bijlage 13 bij subdeel b)

(ii)Bij periodieke keuringen of keuringen voor hernieuwde afgifte kan een naar het oordeel van het bevoegd gezag voldoende ervaren kandidaat door de AMS geschikt worden beschouwd bij brekingsafwijkingen tot +5/-8 dioptrieën (zie paragraaf 2 (b) van bijlage 13 bij subdeel B).

(2)Astigmatisme
(i)Bij een kandidaat voor een eerste keuring met een brekingsafwijking met een astigmatische component mag het astigmatisme de 2,0 dioptrieën niet overschrijden.
(ii)Bij keuring voor hernieuwde bevoegdverklaring of hernieuwde afgifte kan een tot volle tevredenheid van het bevoegd gezag ervaren kandidaat met een brekingsafwijking met een astigmatische component van niet meer dan 3,0 dioptrieën door de AMS geschikt bevonden worden.

(3)Keratoconus leidt tot afkeuring. De AMS kan recertificatie overwegen, indien de kandidaat aan de visuseisen voldoet (zie paragraaf 3, bijlage 13 bij subdeel B).

(4)Anisometropie
(i)Bij kandidaten voor de eerste keuring mag het verschil in brekingsafwijking tussen de twee ogen (anisometropie) niet meer bedragen dan 2,0 dioptrieën.
(ii)Bij keuring voor hernieuwde bevoegdverklaring of hernieuwde afgifte kan een tot volle tevredenheid van het bevoegd gezag ervaren kandidaat met een brekingsafwijking met een astigmatische component van niet meer dan 3,0 dioptrieën door de AMS geschikt bevonden worden.
 
Aha ik zie het. Het enige vreemde is dat op de site van de KLS staat dat je oogafwijking maximaal -5 mag bedragen en in dat rapport staat dat het maximaal -5 mag bedragen:S
 
Oke nou dat zal dus waarschijnlijk in mijn tegendeel werken:(, maar is iemand hier misschien bekend met het Amerikaanse stelsel omtrend de medische eisen van de ogen?
 
wel bij de eerste keuring.

Ben namelijk kortgeleden zelf nog goedgekeurd met bijna -4 aan beide ogen

Cil van -2 en en gewone sterkteafwijking van -2
 
Ik niet, maar ik weet wel dat het e.e.a. wat anders ligt. Ik zie het trouwens ook best gebeuren dat in europa de eisen soepeler worden(bijv. het toestaan van laseren, iets wat nu praktisch onmogelijk is). De luchtmacht laserd zijn vliegers(die reeds in dienst zijn) al 'regelmatig'.
 
Laseren mag tegenwoordig in Nederland ook wel! Alleen moet je eerst langs een keuringsarts om je mogelijkheden te bespreken
 
Ja maar als je je ogen gaat laseren bestaat er wel een geringe kans dat het niet goed gaat:(
 
maar -3.75 zit nog ruim (-1,25) onder de grens.
Dus, dan is er voorlopig nog geen probleem (lijkt mij)

Edit:
Denk dat het inderdaad -5 in totaal is (max -2 cil.afwijking en -3 sterkteafwijking)
 
Oke ik hoop het:). Ik heb ook een keer op internet gelezen dat naarmate je ouder wordt, je ogen zich willen herstellen to 0 en dat als je ongeveer 45 à 50 jaar bent je alleen een leesbrilletje nodig hebt. En na de puberteit je ogen ook nog eens niet nog slechter worden, dus er is nog hoop:)
 
MD-11 RULEZZ zei:
Oke ik hoop het:). Ik heb ook een keer op internet gelezen dat naarmate je ouder wordt, je ogen zich willen herstellen to 0 en dat als je ongeveer 45 à 50 jaar bent je alleen een leesbrilletje nodig hebt. En na de puberteit je ogen ook nog eens niet nog slechter worden, dus er is nog hoop:)
Dat is niet waar
 
Het klopt inderdaad dat je ogen weer iets de goede kant op gaan, maar dit zal ook van persoon tot persoon verschillen. In ieder geval hoef je er niet op te rekenen dat je ogen weer 0 worden en al helemaal niet voor je 25 of 30e ofzo. Dat je ogen na je puberteit niet meer verslechteren klopt ook wel deels. In de meeste gevallen is dit zo, dan hebben ze in de puberteit een hele grote verslechtering en dan stopt het meestal erna. Verschilt ook weer van persoon tot persoon.
 
Terug
Bovenaan