oogafwijking klu

  • Onderwerp starter Onderwerp starter meerval
  • Startdatum Startdatum
M

meerval

Guest
wat is eigenlijk de reden van waarom je (haast) geen oogafwijking mag hebben als je als vlieger bij de luchtmacht wilt gaan werken? zo erg is een kleine oogafwijking toch niet??
 
je zou maar met macht 2 vlak langs de bergen vliegen, en een uitstekende rots niet zien:passed: of als je een stad bombardeerd en je kijkt op je scherm en je raakt een hotel ernaast:passed: (omdat je niet goed gemikt hebt omdat je het vaag zag) *extreme voorbeelden:1855:

grtz su:airforce:
 
nou tot -+2/-+2.5 kun je toch redelijk goed zien. en je kunt toch ook nog lenzen in doen. die schieten er toch niet zomaar uit? en in de helm die je draagt zit toch ook een soort ''bril''. die ''bril'' die er in zit kun je toch ook op sterkte maken en dan is er toch ook helemaal geen probleem. of zie ik dat nou verkeerd.


 
Suresh zei:
je zou maar met macht 2 vlak langs de bergen vliegen, en een uitstekende rots niet zien:passed: of als je een stad bombardeerd en je kijkt op je scherm en je raakt een hotel ernaast:passed: (omdat je niet goed gemikt hebt omdat je het vaag zag) *extreme voorbeelden:1855:

grtz su:airforce:


ja hoor suresh :dozey:
 
Suresh, plaats s.v.p. alleen berichten als je iets zinnigs te zeggen hebt. Je bent momenteel met smileys en losse opmerkingen het board aan het vol spammen. Ik begin dat niet meer leuk te vinden, al heb ik begrip voor je enthousiasme. Geef niet antwoord op iedere vraag die gesteld wordt. Laat het antwoorden over aan mensen die uit werkelijke praktijkervaring iets kunnen zeggen. Dat is zowel nuttiger voor de vraagstellers als voor degenen die meelezen.
 
Je mag wel een kleine afwijking hebben, je visus moet bijvoorbeeld 100% zijn, maar sommige mensen schijnen daar ver boven te zitten. Ik dacht ook dat het te maken had met de natuurlijke achteruitgang van je ogen, dus dat je over 12 jaar nog steeds kunt vliegen (maar dat weet ik niet zeker, er was op het PBB toch ook een oogarts (SR20Flyeye?)
 
de opleiding tot luchtmacht vlieger kost ongeveer 3,5 miljoen dollar, ook al zakt de dollar nog steeds, het is veeeeel geld (ik heb het niet). nou is onlangs uit onderzoek gebleken dat als je voor je 21e een oogafwijking vna minder dan 1 hebt je de komende 20 jaar nog geen bril nodig zal hebben (uitersten uitgezonderd). ik snap wel dat de klu voorzichtig is, ze willen wel waar voor hun geld
 
meerval zei:
wat is eigenlijk de reden van waarom je (haast) geen oogafwijking mag hebben als je als vlieger bij de luchtmacht wilt gaan werken? zo erg is een kleine oogafwijking toch niet??


om als enige echt nog even antwoord op je vraag te geven:

100% staat voor het gemiddelde zicht van de mens. Alles wat er boven zit ziet bovengemiddeld scherp en eronder dus minder. Als je minder dan 100 procent zicht heb is het mogelijk dat je kleine puntjes, details etc gaat missen als je snel aan het scannen bent en weinig tijd hebt. Dingen die je normaal wel kunt zien als je de tijd hebt om te focussen. Als jij denkt dat je onder de 100% ook nog redelijk scherp ziet (kweenie of jij een afwijking hebt) ga dan is voor de lol naar de opticien en zie het verschil. Soms kan iemand met 80% zicht gecorrigeerd worden naar 120/140 procent, iemand als ik bijvoorbeeld. En soms zelfs hoger. Ik kan je vertellen dat er wezelijk verschil is. Je ziet in een oogopslag veel meer details vooral in de verte, en dat zou net die ene kist kunnen zijn op collision course. Sommige mensen denken scherp te zien omdat ze nooit een oogtest hebben genomen. Als ze dan eindelijk een bril of lenzen gaan dragen gaat er werkelijk waar een wereld voor hun open. Ze hebben geen referentie daarvoor.

Wil je de huidige visus eisen van de klu weten, kijk op de klu site of bel voorlichting. Hier roept iedereen vaak wat anders.

mazzel
 
Gewoon gaan iig.

Ik heb cilinder van 1,25 en 1,75 (+) en spherisch 0,25 en 0,5 (+).
Heb het wel gehaald, had rechts 90% visus, links 100% en beide samen 100%.

Ga ervoor dus.
 
Wow, dan lijkt het of ik me niet echt zorgen hoef te maken.

Ik had alleen op mijn rechter oog een afwijking van 0.25 + en beide ogen een visus van 130 % en samen 150 %
 
Bel de klu/cml, vraag naar hun eisen en laat je ogen meten door een opticien en dan weet je het.

Garantie tot aan de deur.
 
Ik zal je zeggen leonnn, dat helpt echt niet bij een opticien. Er zijn meer punten dan alleen de sterkte van je ogen. Van alles en nog wat meten ze. Dus je moet gewoon solliciteren en als je echt goed genoeg bent om met VMO-1 mee te doen, dan kom je er vanzelf achter.
 
Laat een kleine oogafwijking je er alstjeblieft niet van weerhouden met de keuringen te beginnen! Hier op het forum vragen wat je afwijking mag zijn kan je aardig misleiden aangezien de eisen bij het CML behoorlijk aan verandering onderhevig zijn. Zelf heb ik een kleine afwijking aan 1 oog en moet daarvoor wanneer ik ga vliegen een lens dragen, evenals een paar anderen in mijn groep.

Hoe je (oog)afwijking ook is, laat ze op het CML maar bepalen of je ermee mag vliegen.

Out.
 
nou tot -+2/-+2.5 kun je toch redelijk goed zien. en je kunt toch ook nog lenzen in doen. die schieten er toch niet zomaar uit? en in de helm die je draagt zit toch ook een soort ''bril''. die ''bril'' die er in zit kun je toch ook op sterkte maken en dan is er toch ook helemaal geen probleem. of zie ik dat nou verkeerd.



Nog even terugkomend over die "bril".
Als je nagaat wat een gewone bril kost, wat zal dat stuk versterkt glas van zo'n helm dan wel niet kosten :eek:.
Een enorm groot oppervlak wat dan versterkt moet worden. Dat zou gewoon onbetaalbaar zijn.
 
Hebben we het hier over duizenden euro's? Tienduizenden?
Meer?...

Istria

Ik zou niet weten hoe duur het precies zou zijn, maar geloof mij het zal behoorlijk duur zijn ;)
Je hebt een machine nodig die zo'n groot stuk glas kan slijpen + op goede sterkte maken.
 
Laatst bewerkt:
tja, maar als het bijvoorbeeld €20.000,- euro kost om zo'n machine te maken, is het geen slechte prijs als je daardoor betere vliegers kunt opleiden (wannabe vliegers met heel veel aanleg) die normaal niet door de selectie komen vanwege hun oogafwijking.
 
Het is volgens mij goedkoper ( als je van ongeveer 2000 euro per oog uit gaat ) om je ogen te laten laseren en als alles goed verloopt is het eenmalig.
Het enige probleem is dat de uitwerkingen van ooglaserbehandelingen op langer termijn nog niet bekend zijn (zover ik weet). dus nu nog geen optie.
 
Terug
Bovenaan