ONUR AIR Intercepted by Mil Escort

VCC

New member
Olla,

Afgelopen zondag van Antalya naar Amsterdam plm 12.00 uur UTC ter hoogte van Oostenrijk (Wien Control)
hoorde ik de controller aan de enigzins verbaasde bemanning mededelen die links beneden van ons vlogen dat er een clubje
fighters op weg was naar hun ivm met al een kwartiertje niet meer reageren op calls van ATC.
Het enige dat men kon zeggen was Roger ONUR-AIR.....
Minuut later kwam de mededeling The Escort is turning awaw from you now contact ........Control at.......
......... ONUR-AIR...... BY BY.
Iemand hier iets van meegekregen of is het zo gewoon geworden ........
Ze vlogen een 15 mijl schuin beneden ons, kon de fighters helaas niet zien en weet ook niet van welk land.
Even Apeldoorn Bellen................
 
He VCC,

ik heb het ook gehoord, ik zat ook daar in de FIR, nl DXB-FRA.
de controler vroeg eerst een andere ONUR of hij zijn collega kon contacten. op guard werd contact gezocht met die onur en uiteraard geen reply.

wij zijn daarna geswitched naar Munich ATC...
 
Sorry maar als ik soms de communicatie tussen een Onur en radar hoor dan zakt me daar spontaan de broek van af. Op Antalya gaat het zowiezo in het Turks.

Laatst nog een controler van London Control die helemaal uitflipte tegen een Onur die een radarheading niet opvolgde maar stug zijn flightplan route bleef volgen en dan hebben we het nog niet eens over de hoogte klaringen die 20 keer fout terug gelezen worden en dat het de 21-ste keer dan maar ''Roger'' is.

Zulke grapjes moet je vooral in het o zo rustige luchtruim van Londen doen...
 
wat ik niet begrijp dat hij niet reageerde op guard.
dat is de enige frequentie die bij ons op COM2 staat..

k.
 
Bij ons staat alleen de comp freq. op box 2.


Heeft echt helemaal niks te maken met Onur hoor, het gebeurt andere airlines net zo goed.

Dat is helemaal waar, het gebeurd andere airliners ook.
En je kan nooit zeggen dat het je zelf nooit zou kunnen over komen. Maar.....

Onur Air (en meer turkse mij) piloten spreken (99% van de gevallen) zeer slecht engels. Je verstaat er werkelijk niets van. Dus het verbaast me helemaal niets.
En die gasten hebben echt 80% van hun readbacks fout.
Ongeloofelijk gewoon... :confused:
 
moest effe lachen

comp frequentie op COM2..... :D :D :D
wij hebben nog een COM3 en daar staat de ACARS op, en comp. staat op de HF2.
comp op een VHF is zo moeilijk als je 6500NM van je de company afzit..

zeker in het huidige klimaat heb ik liever guard op een van mn COMs. zeker als je in de perzische golf vliegt..

:D

k.
 
Mijn insteek had ook helemaal niks van doen met Onur.
Maar gewoon met het feit, is men na alle tereur extra scherp
en lijkt het daardoor dat er meer events zijn.
 
Bij ons niet anders Kliko. Maar je kunt het hem niet kwalijk nemen. Volgens mij vliegt hij op een Dash8.
Zijn dat trouwens de Q versies Martijn?

Groetjes,

Rob
 
Kliko, bij ons op de -10 hebben we 2 VHF radio's in de 6 ex DLH kisten, 3 radios in de enige ex Finnair kist. Geen acars. Meestal staat de #2 inderdaad op 121.5, totdat het tijd wordt voor de f/e om arrival estimates door te geven aan de grond, atis enz, meestal dus ongeveer de laatste 30-45 minuten van de vlucht. Meestal staat het volume van deze radio ook vrij laag boven de bewoonde wereld. Dat is zeer zeker niet het geval boven de oceaan.
Boven europa zijn wij ook zo'n 5000 mijl van huis, ook geen comp freq
 
Jo boys,

effe voor de duidelijkheid,ik neem niemand iets kwalijk. vond het wel geinig om te melden waar ik zoal naar luister op de com's.

@metro
bwk kleppen bij ons wat af... gelukkig hebben de meeste velden nu een D-atis, zodat ze daar vanaf zijn.

k.
 
misschien een domme vraag:

die guard frequentie is die anders dan 121.5? (waar vind ik die?)bij ons zijn de vluchten dermate kort dat wij de compfreq gebruiken en/of de handlingfreq van destination op com 2. Er zijn er enkele die 121.5 inzetten.

garoeten
 
Nee, de guard frequency IS 121.500. Helaas word je op sommige dagen inderdaad gek van iedereen die op 121.5 aan het lullen is tegen de handling company ofzo. Het gevolg is dan dat je soms toch het volume omlaag draait om toch nog ATC op box 1 te kunnen verstaan. Dat is natuurlijk erg jammer.

Wel typisch dat het alweer Onur Air is...
 
idd,

zoals altijd, disipline, zeker als het gaat om de internationale noodfrequenties...is soms ver te zoeken.
dat is jammer, bij ons krijg je een S- als je vergeet guard te schakelen in de klim. er wordt bij sommige mijen dus op gelet.

het hangt natuurlijk ook af waar er gevlogen wordt. de golf, maar ook de grens tussen india/pakistan zijn voor ons regios, waar de guard opengedraaid wordt.

k.
 
moest effe lachen
comp frequentie op COM2.....

tja.... ik vlieg idd (maar) een Dash 8 Kilko.
Dat ding van mij kan wel een paar keer in jou kistje :D

Ik zie niet altijd het nut er van in trouwens. Als we binnen Oostenrijk zitten kun je alles nog wel mee krijgen, maar op een gegeven moment hoor je toch niets meer.
In het begin vond ik het ook vreemd dat we niet de guard op com 2 hadden. Is toch ook veel logischer?
Bij ons zou het een goede proc zijn om tijdens de cruise guard op com2 te zetten en dan bij de arr de comp freq er weer op.

Zijn dat trouwens de Q versies Martijn?

Ja dat zijn de Q versies, al merk je daar soms weinig van :D :grijns:
 
onur air gear

onur air gear

laatst bij langen radar een call van atc aan onur air gehoord.
Onur air 123...twente tower called us to tell that you were seen leaving their control zone with your nose gear still extended. pls cnfm that you have gear problems?...

ehhh........standby!


(2 min later)


Ahhhh...langen thies ies onur 123 we no problems with gear we just had hot brakes ...ehh no probleems we fly ok.



Iedereen die een geremd neuswiel heeft mag zich inschrijven voor de 2005 sweepstakes en de rest trekt zijn eigen conclusie...

Happy landings. Tschüss!:1855:
 
Terug
Bovenaan