Ontdooien Old style fATPL

MichielSL

New member
Alweer de vraag; "hoe werkt het omzetten van een FATPL". Ik heb gezocht in de verschillende topics (waar is het archief?) en nog steeds niet hét antwoord gevonden. Net vers van m'n OPC weer wakker geschud.Ik voldoe ruimschoots aan de ureneis, heb m'n brevet nog oude stijl gehaald, omgezet naar JAR in 2005. Ik hoor/lees verschillende berichten; de ene stuurt een aanvraag in en krijgt (na betaling natuurlijk:passed: ) zijn nieuwe papiertje, de ander heeft het weer over een aanvraag in combinatie met een skill test..... Ik weet niet of het van belang is, ik heb sinds m'n TR A320 al wel PIC op m'n brevet staan :confused:

Ben benieuwd naar alle adviezen en referenties naar de artikelen van de JAA. Alvast bedankt!!

Michiel
 
Ligt het aan mij of begrijp ik het goed dat je op een SPA je ATPL kan doen dus volgende keer een seminole huren en je kan je ATPL halen?
 
Ik heb altijd begrepen dat je 500u in multi-crew operatie moet hebben gevlogen en dat je een skill test op een JAR/FAR/CS-25 kist moet hebben gedaan.

Je Chieftain-uurtjes die onder een AOC zijn gevlogen tellen dan dus wel mee, maar je skill-test moet op een MPA.
 
1500 uur vliegtijd waarvan maximaal 100 uur op een FFS of FNPT (max 25 op FNPT) mag zijn

500 uur in meervliegervluchtuitvoeringen

250 uur als eerste bestuurder, of tenminste 100 uur als eerste bestuurder en 150 uur als tweede bestuurder die, onder toezicht van de eerste bestuurder de taken en functies van eerste bestuurder uitoefent, mits het toezicht plaatsvindt op een voor het bevoegd gezag aanvaardbare wijze;

200 uur vliegtijd op overlandvluchten waarvan tenminste 100 uur dienen plaats te
vinden als eerste bestuurder of als tweede bestuurder die onder toezicht van de eerste bestuurder de taken en werkzaamheden van een eerste bestuurder vervult, mits het toezicht plaatsvindt op een voor het bevoegd gezag aanvaardbare wijze ;

75 uur instrumentvliegtijd waarvan niet meer dan 30 uur instrumentvliegtijd in een
vluchtnabootser mag zijn; en

100 uur nachtvliegen in de hoedanigheid van eerste bestuurder of als tweede
bestuurder.

Alvorens de vaardigheidstest genoemd in de JAR-FCL 1.295 wordt afgelegd, dient de vereiste ervaring te zijn opgedaan.

Deze skilltest kan gewoon je jaarlijkse profcheck zijn
 
Good old JAA!

Wat ik alleen even niet begrijp is hoe je als F/O aan 250 PIC uren komt? Op internet lees ik dat PIC/US uren alleen bestemd zijn voor F/O's in opleiding voor een command.

Groeten,
FF
 
Dat klopt niet....

PICUS betekent dat je alle functies van eerste bestuurder hebt uitgeoefend, maar omdat je geen captain bent is dit formeel niet zo.

Daarom moet je de captain om zijn handtekening vragen in de remarks section van je logbook. Hiermee geeft hij aan dat hij niet heeft in hoeven grijpen en dat jij als PF dus alle handelingen van PIC hebt gedaan.

Je kan natuurlijk ook je chiefpilot vragen om al je uren goed te keuren, En dan kun je dus PF als picus loggen. Officieel mag dit niet maar ivw accepteert het wel.
 
Aah ok bedankt! Tegen die tijd maar even babbelen met de Cief :grijns:

Maar als ik het dus goed begrijp is het als F/O niet mogelijk om je 'Unfrozen' ATPL te behalen als alles precies volgens de regels gaat?

Gr.
FF
 
Hoezo die 100 uur PIC heb je al voor je CPL moeten vliegen toch?

Die 1500 uur hoeven niet allemaal op meervlieger gecertificeerde vliegtuigen zijn! Het gaat wat dat betreft maar om 500 uur. Die PIC uren mogen best op een cessnatje zijn.
 
tijdens een geintegreerde opleiding haal je geen 100 puur pic..
denk dat ik 30 uur solo heb gevlogen..
 
hmm ik denk dat je SPIC in het geval van een geintegreerde opleiding mee mag tellen effe kijken of ik iets kan vinden
 
Het antwoord: dit stuk gaat over de integrated opleiding tot frozen atpl

De vliegopleiding moet, exclusief de opleiding voor de typebevoegdverklaring, bestaan uit een totaal van ten minste 195 uur, waarin alle voortgangstests opgenomen moeten zijn en waarvan de simulatortijd voor de gehele opleiding hoogstens 55 uur mag zijn. Binnen het totaal van 195 uur moeten de volgende vlieguren begrepen zijn:

(a) 95 uur dubbelbesturingsonderricht waarvan maximaal 55 uur simulatortijd mag zijn;

(b) 100 uur als eerste bestuurder (gezagvoerder), waaronder begrepen 50 uur VFR-vliegen en 50 uur instrumentvliegtijd als leerlingvlieger in de functie van eerste bestuurder (gezagvoerder) (SPIC). (SPIC-tijd dient te worden toegekend als eerste bestuurdertijd, tenzij de instructeur vliegonderricht de controle van het vliegtuig tijdens een deel van de vlucht heeft moeten beïnvloeden, dan wel overnemen. Een debriefing op de grond door de vlieginstructeur heeft geen invloed op de toekenning van vliegtijd als eerste bestuurder (gezagvoerder));

Oftewel je SPIC uren tellen mee als PIC. In de honderd uur die je nodig hebt
 
Tijdens een geintegreerde opleiding vlieg je sowieso 50 uur PIC. De eis is echter 100, hier voldoe je aan omdat je als je je opleiding geintegreerd hebt gedaan 50 spic uren als pic mag tellen. 50 + 50 = 100 :)
 
Terug
Bovenaan