Ongevallenverzekering

PGR

New member
Ik vroeg mij af of, en zo ja waar jullie je hebben verzekerd tegen vliegongevallen (bijv. voor overlijden, blijvende invaliditeit en andere schade)? Ik bedoel dus niet WA, want die sluit de eigenaar/verhuurder af.

ik heb de voorwaarden van twee ongevallenverzekeringen die ik gehad heb eens doorgespit (Ohra en Inshared), maar zij verzekeren je alleen als passagier, en dus niet als piloot.

Welke verzekeraar doet wel aan het verzekeren van prive piloten (en wellicht ook hun passagiers)?
 
Kan je dan niet beter kijken naar een standaard overlijdensrisico- en arbeidsongeschiktheids verzekering?

Wel even de polis doorspitten op uitsluitende voorwaarden. Zo staat in een aantal polissen dat 'testvliegen' niet gedekt wordt. Ben benieuwd hoe dat uitpakt als je in een experimental / homebuilt zit..
 
Welke verzekeraar doet wel aan het verzekeren van prive piloten (en wellicht ook hun passagiers)?

Ik heb toen ik mijn PPL haalde wel eens gebeld met de bank waar ook mijn andere verzekeringen lopen. Ze hebben het voor me uitgezocht en ik kreeg te horen dat ik me niet hoefde te verzekeren voor de vliegsport. De eigenaar van het toestel hoort zich te verzekeren, zeiden ze.
 
Ik heb toen ik mijn PPL haalde wel eens gebeld met de bank waar ook mijn andere verzekeringen lopen. Ze hebben het voor me uitgezocht en ik kreeg te horen dat ik me niet hoefde te verzekeren voor de vliegsport. De eigenaar van het toestel hoort zich te verzekeren, zeiden ze.

Eigenaren kunnen dit inderdaad bijverzekeren, moet je op de papieren van de betreffende kist terug zoeken. Kom regelmatig het schade bedrag tegen op de verzekeringpapieren, bijvoorbeeld enkele miljoenen euros en daarnaast xx.xxx tot xxx.xxx per passagier.
 
De vliegclub heeft inderdaad een WA afgesloten voor schade aan derden en aan passagiers. Maar niet voor de piloot.

@scsirob: mijn overlijdensrisicoverzekering kent geen uitsluitingsgronden voor vliegen, maar mijn ongevallenverzekering dus wel.

Mag ik gezien het gebrekkige aantal reacties concluderen dat de meeste prive-vliegers zonder ongevallenverzekering rondvliegen?
 
Ik werk als ZZP-er met een arbeidsongeschiktheids verzekering. Ik ben nu in opleiding voor mijn PPL.

Voordat ik begon vroeg ik of het invloed had op mijn verzekering / premie. Dat was niet het geval. Dus ook met een dergelijk ongeval ben ik verzekerd.

Houd er wel rekening mee dat een arbeidsongeschiktheids verzekering pas uitkeerd als je voor een bepaald percentage wordt afgekeurd.
 
Ter info :)

1. De piloot is verantwoordelijk voor alles wat er met een toestel en haar inzittenden gebeurt.

2. Een vliegtuigverzekering biedt GEEN dekking bij letsel, gedeeltelijke of blijvende invaliditeit of overlijden van de piloot.

Een ongevallenverzekering is een sommenverzekering, waarbij vier (4) afzonderlijke rubrieken zijn te verzekeren.

A. Eenmalige uitkering bij overlijden;
B. Eenmalige (percentage) uitkering bij blijvende invaliditeit;
C. Periodiek uitkering bij tijdelijke arbeidsongeschiktheid;
D. Daguitkering bij ziekenhuisopname.

Ongeval: Een plotseling, onverwacht, van buiten inwerkend geweld op het lichaam, waaruit rechtstreeks een medisch vast te stellen lichamelijk letsel is ontstaan, of zijn/haar dood tot gevolg heeft.

Sommenverzekering: niet tot doel hebbende om de opgelopen schade te vergoeden, maar uitkering van een vooraf afgesproken bedrag (verzekerde som).

Helaas zien 'vele' verzekeraars vliegen als een verhoogd risico, met als (bij)gevolg een of meerdere uitsluitingen (standaard ongevallenverzekering).

Voor luchtvarenden zijn er speciale en op maat geschreven ongevallenverzekeringen, waar men e.e.a. naar behoefte kan verzekeren.
 
Terug
Bovenaan