Omscholen van HBO'er tot piloot

Scryden

New member
Hallo allen,

Ik ben 24 jaar oud en heb HBO Informatica afgestudeerd. Ik heb een baan en vast contract in de ICT. Daarnaast heb ik in 2013 een huis gekocht. Klinkt allemaal zeer rooskleurig, maar gelukkig ben ik niet.

Het is van kinds af aan al mijn droom geweest om commercieel piloot te worden. In 2009 haalde ik mijn HAVO diploma en zat toen te overwegen om naar de KLM academy te gaan. Echter werd door de KLM in die tijd ten zeerste afgeraden om de opleiding te volgen omdat de kansen op de arbeidsmarkt zo extreem slecht waren. "We hebben liever niet dat je komt" en "Je zit opgezadeld met een torenhoge schuld die je mogelijkerwijs niet terug kan betalen" waren de berichten die je in 2009 voorgeschoteld kreeg. Als 18 jarige was ik daardoor bang gemaakt en dacht dat het niet de juiste keuze zou zijn om dan alsnog voor een opleiding tot verkeersvlieger te gaan. ICT is daarnaast altijd al een hobby van mij geweest en heb daarom gekozen voor een HBO ICT opleiding.

In 2013 ben ik afgestudeerd en ben inmiddels 2 jaar vast in dienst voor een IT dienstverlener. Gelukkig ben ik echter niet. Ik verlang steeds meer en meer naar het beroep waar ik echt voor had willen gaan. Ik zit nu op een kantelpunt. Mijzelf gaan omscholen en alsnog naar de KLM academy gaan, of toch maar genoegen nemen met mijn huidige beroep? Het probleem is dat ik heel graag de omscholing zou willen doen, echter zit ik met vaste lasten zoals een hypotheek, verzekeringen, een auto etc. Met andere woorden ik heb een inkomen nodig om niet in de problemen te geraken. Fulltime naar school gaan en geen inkomen genieten is voor mij praktisch dus onmogelijk.

Misschien dat jullie als piloten mij kunnen vertellen wat nu mijn mogelijkheden zijn? Bestaat er bijvoorbeeld een leenstelsel waarbij ik zowel de opleiding kan financieren als een inkomen kan genieten om in ieder geval mijn rekeningen te betalen? Of zit er niets anders op dan mijn huis, auto en alles wat vaste lasten met zich meebrengt van de hand te doen alvorens ik aan de opleiding begin? Of raden jullie het mij misschien in z'n geheel wel af om mijn droom te volgen gezien mijn situatie? Eén ding is zeker, als ik de tijd terug kon draaien, had ik dat zeker gedaan.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties! Alvorens vast bedankt.
 
Hoi Scryden. Als je je huis niet wilt verkopen en je baan niet wilt opzeggen, behoort alleen modulair tot de mogelijkheden. Ikzelf heb ook modulair gedaan (bachelor en master op zak) en ben deze week uitgenodigd door easyJet voor het assessment. Daarnaast ben ik nu ouder dan jij wanneer je na 3 jaar modulair klaar zult zijn. Voor mijn opleiding heb ik ook een sabbatical opgenomen om in één ruk mijn IR-ME/MEP te halen, dit scheelt je heel veel tijd. Ook is het mogelijk met wat spaargeld en een persoonlijke lening (waar behalve je inkomen geen onderpand voor nodig is) je modulaire opleiding te betalen.

Wil je per se integrated? Dan moet je wel fulltime beschikbaar zijn. Lufthansa en KLM zijn dan de enige te rechtvaardigen opleidingen als je het mij vraagt. Een goede tweede zijn CAE Oxford en EPST.

Als je weinig financieel risico wilt lopen: haal je PPL en vergeet het beroepsvliegen. Het aantal geschikte vacatures voor low-timers is om te janken.

Als je nog meer vragen hebt, stel ze!
 
Dank voor je reactie.

Ik begreep, aan de hand van de berichten die ik hier en daar las, dat veel vliegmaatschappijen de voorkeur geven aan afgestudeerden die de opleiding integrated gevolgd hebben. Deze zouden "beter" zijn. Wat zou jij hier over kunnen zeggen?
Daarnaast beschik ik niet over de mogelijkheid om (betaald) een sabbatical op te nemen. Voor mij zou ontslag nemen dan de enige optie zijn.

Hoe ziet het modulaire traject er precies uit? Moet ik dit zien als een avond- of weekendschool? En hoe zit het dan met de trainingen in simulatoren en het echte vliegen? Wanneer vindt dit plaats? Ik ben wat dat betreft weinig flexibel met een 40-urige werkweek. En is het theoretische stuk van de modulaire opleiding klassikaal op locatie of doe je dit geheel op eigen kracht met zelfstudie?
 
Hallo Scryden,

Er zijn tientallen manieren om aan de benodigde papieren te komen, en e.e.a. zal sterk afhangen van je eigen persoonlijke en financiële omstandigheden en voorkeuren en daarnaast vooral van je beschikbare tijd. Ik raad je in ieder geval aan om ontzettend goed rond te kijken op het wereld wijde web en een realistische planning te maken, met name v.w.b. het financiële plaatje. Voor wat betreft het modulaire traject kan ik je wel vertellen hoe ik het doe.

Ter inleiding: ook ik heb een fulltime baan met een vast contract en daarvoor zit ik een groot deel van het jaar in het buitenland. Hier krijg ik echter wel een beetje vrije tijd voor terug waardoor ik gedurende het jaar aardig wat vakantieuren op kan bouwen. Ook ik heb een koophuis en een auto dus ook ik zit met de vaste lasten. Daarnaast was ik 28 jaar oud toen ik begon aan dit groot avontuur.

Anyway, dit is mijn "Road to the Licences":

1.) Januari 2013: PPL, 4 weken USA

2.) Maart 2013 t/m januari 2014: eerste module ATPL(A) Theoretical Knowledge Course d.m.v. Distance Learning (8 examens) via Orbit Groundschool. Studie in mijn eigen tijd in de avonden en in de weekenden. Per module één week revisie op school en daarna drie tot vier dagen examens bij het CBR. Verder geen verplichte lessen behalve die revisieweek, waarbij je per vak een proefexamen krijgt en dit nabespreekt met mensen uit de industrie (bijvoorbeeld een F/O B737, Dispatcher, Luchtverkeersleider etc.)

3.) Juli 2013: 50hrs Hour Building, 3 weken USA

4.) April 2014 t/m januari 2015: Tweede module ATPL(A) Theoretical Knowledge Course d.m.v. Distance Learning (6 examens)

5.) Juli 2014: 50hrs Hour Building, 3 weken Zuid-Afrika

6.) December 2014: Night Rating Course, 1 week Cyprus

7.) Daarnaast vanaf het moment dat ik mijn PPL had gehaald tot aan nu ongeveer 20-25 uur met vrienden, familie en collega's in Nederland gevlogen

8.) As we speak zit ik in Polen bij Bartolini Air voor mijn CPL+MEP+ME/IR. Met nog 15 uur te gaan hoop ik binnen twee weken klaar te zijn. E.e.a. is hier afhankelijk van het weer en vooral de beschikbaarheid van de toestellen. Als je geluk hebt kun je het in 6 - 7 weken afronden. Heb je pech dan doe je er 10 weken over. Ik zit momenteel in mijn 5e week en heb wat dat betreft al aardig wat geluk gehad

Zoals je ziet ben je op deze manier aardig wat weken vakantie nodig. Gelukkig werkt mijn baas ontzettend goed mee met het realiseren van dit schema, je zou haast denken dat ze me kwijt willen, en via interne regelingen heb ik ook nog recht op een paar dagen "studieverlof" per jaar en een hele kleine financiële bijdrage (echt heel klein, niet noemenswaardig).

Ik heb voornamelijk voor bovenstaande schema gekozen vanwege de kosten. Bij bijna elke opleiding heb ik voor de goedkoopste aanbieder gekozen en dat heeft geresulteerd in het feit dat ik na afronding van mijn huidige opleiding een restschuld heb van misschien 3000-4000 euro. Alle kosten heb ik betaald van mijn eigen spaargeld, salaris en een klein Doorlopend Krediet. Ik ben geen grootverdiener, ik denk dat jij met je HBO meer geld binnenkrijgt dan ik, maar met een beetje hulp van de Belastingdienst is het allemaal goed te doen. Per jaar kun je maximaal 15.000 euro opgeven als studiekosten (eigenlijk alle kosten m.u.v. reis- en verblijfkosten), waarvan je het jaar erop ongeveer 42% terug krijgt. Bij mij komen de totale kosten van mijn opleiding neer op zo'n 57.000 euro (all-in, dus is inclusief reis- en verblijfkosten, materialen, eten en drinken, huurauto's, medische kosten, administratieve kosten en ga zo maar door). Na aftrek studiekosten en bijdrage werkgever blijft er ongeveer 35.000 euro over wat ik zelf heb moeten betalen.

Staar je niet blind op bovenstaande voorbeeld, er zijn nog goedkopere en snellere manieren om je papiertjes te halen. Ik heb je alleen een inzicht willen geven in hoe ik het doe. Wat straks mijn kansen zijn op de arbeidsmarkt? Werkelijk geen flauw idee. Misschien heb ik binnen 3 maanden een baan, misschien na 3 of 10 jaar pas en misschien kom ik wel helemaal nooit aan de bak.

Ik heb het in ieder geval geprobeerd. Daarnaast heb ontzettend genoten van dit groot avontuur en alle reizen die ik heb gemaakt. Voor dat geld had ik ook een nieuwe keuken kunnen kopen, een dikke auto kunnen kopen, mijn hypotheek voor een deel kunnen afbetalen of een deel van mijn woning kunnen voorzien van kunststof kozijnen. En vooral gedurende de ATPL course stond het sociale leven effe op een heel laag pitje. Maar ik had het er voor over en nu gaan we straks zien waar het schip strandt. Of ik nu SEP moet gaan vliegen in de Bush, een aantal jaren als Second Officer op de jumpseat moet gaan zitten of mezelf scheel moet betalen voor een TR bij een low-cost maatschappij, mij maakt het allemaal niet zo heel veel uit. Zolang ik maar kan vliegen.

Groet,

Sigs

Disclaimer: wanneer je per sé naar de KLM of Transavia wilt, vergeet bovenstaand verhaal!!
 
maar met een beetje hulp van de Belastingdienst is het allemaal goed te doen. Per jaar kun je maximaal 15.000 euro opgeven als studiekosten (eigenlijk alle kosten m.u.v. reis- en verblijfkosten), waarvan je het jaar erop ongeveer 42% terug krijgt.

Let erop dat deze regeling gewijzigd is. Ik weet niet of het ook geldt voor een dergelijke vliegopleiding, maar studenten aan 'reguliere' Nederlandse scholen mogen geen studiekosten meer aftrekken.

Link belastingdienst
 
Oké, dat wist ik niet. Ik ben totaal niet thuis in de belastingregels, en het enige wat ik feitelijk hierover weet is het volgende:

Begin 2013 een brief heb gestuurd naar de Belastingdienst omdat ik niet veel wijzer werd van de website m.b.t. de studiekosten voor mensen die een modulaire opleiding volgen. Ik heb mijn persoonlijke situatie incl. contractvorm (fulltime, onbepaalde tijd) geschetst en mijn planning voor de te volgen (buitenlandse) opleidingen voor de komende jaren doorgegeven met alle daarbij behorende verwachtte kosten. Na 8 weken antwoord gehad dat ik alle kosten, m.u.v. reis- en verblijfkosten, kon opgeven als zijnde studiekosten bij mijn belastingaangifte. Dus ook bijvoorbeeld de kosten voor het M1-studentenvisum voor de USA, Hour Building kosten, medische keuringen, validation FAA / Zuid-Afrikaans brevet op basis van EASA PPL, landingsgelden, brandstofkosten, aanschaf headset, fuelsticks, kaarten etc.

Voor 2014 heb ik bijvoorbeeld de examenkosten bij het CBR, de kosten voor de Hour Building in Zuid-Afrika, de Night Rating in Cyprus en de Medical Class I opgegeven. Drie weken geleden heb ik de teruggave daarvan ontvangen. Dus ik denk dat er voor modulaire studenten weinig is veranderd.

Nog even ter aanvulling op de vragen van Scryden:

Denk goed na over wat je uiteindelijk wilt bereiken. Zoals gezegd zul je bij de KLM niet worden aangenomen als je de route volgt die ik neem. In dat geval is denk ik de enige optie ontslag nemen en de integrated course volgen bij de KLM Flight Academy. Je hebt dan wellicht een "hoger aangeschreven" opleiding gevolgd en je vergroot je kansen om, als je niet bij de KLM wordt aangenomen, een baan te vinden elders in Europa. Keerzijde van de medaille is dan natuurlijk wel de schuld die je hebt opgebouwd. Maar vindt je het niet erg om huis en haard te verlaten en een nieuw leven op te bouwen elders op deze planeet, of bijvoorbeeld jarenlang nachtvluchten te maken op een prop, of wil je misschien eerst vlieginstructeur worden, dan is de modulaire opleiding náást je huidige baan natuurlijk iets om over na te denken. Zo is je schuld minder of nihil aan het einde van het traject en dat zorgt voor aardig wat minder stress kan ik je vertellen. Je bent nog relatief jong, dus je kunt de kosten ook nog eens spreiden over misschien wel 4 of 5 of 6 jaar. En met je HBO papiertje en werkervaring heb je ook al weer een klein streepje voor (denk ik) t.o.v. andere kandidaten.

Uiteraard kun je alle opleidingen ook modulair in Nederland volgen. Jij schrijft dat je niet zo makkelijk vakantie op kan nemen, dus wellicht is dat voor (sommige) modules een betere oplossing. Hou er dan wel rekening mee dat de kosten omhoog gaan, zeker voor het CPL+ME/IR gedeelte, en dat je meer tijd kwijt bent voor bijvoorbeeld het praktijk vliegen in verband met de altijd gunstige weersomstandigheden in Nederland...

Be aware, dit is allemaal mijn persoonlijke mening en ik kan er volledig naast zitten, maar zorg in ieder geval dat je je ontzettend goed in de materie en de (on)mogelijkheden verdiept. En neem niet klakkeloos alles van iedereen aan. Er gaat heel veel tijd en geld in zitten, we hebben het hier niet over het boeken van een vakantie naar Salou!
 
http://www.lufthansa-pilot.com
Integrated, 70k achteraf betalen na het verkrijgen van een baan. Misschien een cursus duits er tegenaan gooien, en de DLR halen... Ook dit is fulltime, dus echt werken ernaast kan wel eens lastig worden, maar wel een baangarantie.
 
Scryden, dit zijn de leuke posten. Hier kunnen we wat mee.
"Better to have loved and lost then never loved at all."

Je krijgt er een leven spijt van als je het niet probeert.
Een groot voordeeel in jouw situatie is dat je jong genoeg bent om de boel financieel te redden als het alsnog misloopt na een opleiding.
Ik zou het volgende aanraden;
Neem een 4-6 weken vrij en haal je PPL, maakt niet uit waar.
Nederland, Belgie, Malta, Cyprus, Polen, de Verenigde Staten.
Doe dit full time. Denk daarna een paar maanden na of je dit ook echt wil doorzetten als carriere of dat je het als hobby wil houden.

Maak je de beslissing om het als carriere te doen dan zijn er opties om je huis te verhuren of te verkopen, part time vliegopleiding in modules of alles ineen.

Ik ken de NL'se cijfers niet maar in de VS maken 70% van de starters hun PPL opleiding niet af. Legio redenen; te moeilijk (?), geld op, toch niet leuk genoeg, anders dan je verwacht had...noem het maar op.

Psychologisch is het halen van je PPL een beetje olie op het vuur gooien natuurlijk maar daarna is het zaak dat het vuurtje blijft branden en dat is niet voor iedereen het geval.

Ik heb zelf leerlingen gehad die alleen voor zichzelf wilden bewijzen dat ze het kunnen maar nooit de ambitie hebben om er ook daadwerkelijk hun beroep van te maken.

Laat ons weten wat je gaat doen, is leuk om te volgen.
 
Scryden, ik sluit mij aan bij de vorige antwoorden. Goede tip inderdaad om na of tijdens je PPL te besluiten of je echt verder wilt. Wat je vraag betreft over integrated: ja, het is bekend dat maatschappijen graag in de vijver van een CAE Oxford of CTC vissen, omdat men denkt te weten wat ze in huis halen. Een integrated opleiding garandeert echter geen kwaliteit. Vaak zijn de jonge integrated piloten niet erg redzaam. Tanken? Dat werd toch altijd gedaan. Notams? Die zijn toch al geprint? Een full stall? Ooeh liever niet, straks storten we neer. Modulairen zijn over het algemeen meer gedrilld, volwassener en gemotiveerder. Dit zijn ervaringen die ik uit eerste hand heb vernomen.

Echter ben je met modulair niet kansloos. Zoals gezegd heb ik modulair gedaan en ben ik deze week uitgenodigd voor assessment bij Easyjet. Niet verwacht maar zeer gewenst. Dat is mijn bevestiging dat ik een goede keus heb gemaakt om geen dure integrated opleiding te doen. Dan had ik mijn baan kunnen opzeggen en had ik nu mogelijk weer bij m'n ouders gewoond.

Je PPL en IR-ME/MEP nemen de meeste tijd in beslag. Probeer dat te doen in een aaneengesloten periode van verlof. Dat scheelt enorm veel tijd. Je NQ, CPL en theorie (PPL en ATPL) kun je prima 's avonds en in het weekend doen. ATPL-theorie is mij niet meegevallen. Zeker niet omdat ik fulltime werkte en ook nog andere bezigheden had. God, wat kan je daar zat van zijn, die stof en proefexamens.

De trainingsvereisten (sim, in de lucht) komen tussen integrated en modulair min of meer overeen. Als je met je PPL begint, stap je al bij je eerste les links voorin en ga je vliegen.

Ik heb over 2011 controle gehad van de belastingdienst. Dat ik tot 15.000 euro aftrok van mijn belastbaar inkomen omdat ik van vliegen mijn beroep wil maken, werd toegestaan. Dit levert je per jaar 6000-7000 euro op. Daarnaast kun je uren maken met passagiers. De kosten mag je delen. Dit zijn voordelen die je bij integrated niet hebt.
 
Ik zie inderdaad alleen dit op de link naar de Belastingdienst:

Berekening aftrek studiekosten zonder studiefinanciering

Tel alle aftrekbare kosten voor uw studie bij elkaar op. Trek daarvan af:

de ontvangen vergoedingen, bijvoorbeeld een vergoeding van uw werkgever
de drempel van € 250 (vóór 2013 was dat € 500)
Voor de berekening van uw aftrek voor studiekosten is het ook belangrijk of u wel of geen fiscale partner hebt.

Het bedrag dat u mag aftrekken als studiekosten en andere scholingsuitgaven bedraagt na vermindering van de drempel maximaal € 15.000. In bepaalde situaties is er geen maximum of een hoger maximum bedrag.


Het is juist een studie zonder studiefinanciering. In mijn ogen kan je dus nog steeds die 15.000 euro aftrekken.

Ok, PPL en ATPL theorie vallen dus modulair in eigen tijd te behalen. Maar hoe zit dat met sim's en praktijk uren? Worden deze ook op avonden/weekenden gegeven?
 
Maar hoe zit dat met sim's en praktijk uren? Worden deze ook op avonden/weekenden gegeven?

Oei, je weet er echt weinig van.
That's ok, daar zijn we voor :biertje:

De luchtvaart industrie is 24-7 365 en dat geldt ook vvor de trainingsindustrie.
Voor kleine(re) vliegscholen werkt het net effe iets anders maar als je bij de Full motion sims tercht komt, die draaien 24 uur per dag.
Ik heb zelf sim sessie gehad van 0130 to 0600 :stapelge:

p4130142.jpg


Omdat vlieginstructeurs ook maar gewone mensen zijn hebben vliegscholen doorgaans een paar dagen per jaar dat er niet gevlogen wordt.
Hier in de VS op Xmas en 4th July.
Het hangt een beetje per land/regio/vliegveld af in Europa. Sommige vliegvelden zijn alleen door de week overdag en in het weekend beperkt open ivm geluidsoverlast.
in de VS doet over het algemeen verder niemand daar lastig over, behalve een paar velden in Californie misschien.

Om de vlieguren gaat het niet.
Twee vluchten per dag van 1.5 uur en je bent in 15 dagen klaar met je praktijk opleiding. De theorie leren gaat wat langzamer en omdat je nu eenmaal met mensen en hun individuele behoeften en onzekerheden te maken hebt en niet met leermachines zou ik 5-6 weken voor je PPL uit trekken.
4 dagen trainen, een dag vrij, 5 dagen trainen twee dagen vrij is goed te doen.
Het moet ook leuk blijven natuurlijk.
Probleem is, omdat het zo goddeloos veel geld kost, dat mensen veel te snel gaan stressen als het even een dagje of twee niet goed gaat.
Daarmee brengen ze veel te veel druk op zichzelf en dan gaat het rap nog slechter.
Erg belangrijk dat je tijd uittrekt om even te "decompressen".
 
Kan je deze nader toelichten Foohke?

Ja hoor.

Let wel, ik zei dat de situatie voor 'reguliere' Nederlandse opleidingen gaat veranderen. Waarbij ik met regulier een studie aan een hbo instelling /universiteit bedoel.

Zoals op de website van de belastingdienst te zien is wordt er duidelijk gezegd dat studiekosten voor huidige studenten (met studiefinanciering) niet meer aftrekbaar zijn.
Hebt u recht op studiefinanciering? En studeert u in het studiejaar 2015/2016 of later? Dan hebt u geen aftrek voor deze studiekosten. Het studiejaar 2015/2016 begint in september 2015.
Let wel: Studenten die nu onder het nieuwe leenstelsel vallen worden nog steeds gezien als studenten die recht hebben op studiefinanciering, en ook voor hen vervalt deze aftrek mogelijkheid. Redenering is dat hoewel deze studenten geen basisbeurs meer krijgen, er nog steeds een aanvullende beurs beschikbaar is en ze dus wel degelijk recht hebben op studiefinanciering.

Dit zou de reden voor de aanpassing zijn.
Daar is een eenvoudige reden voor: als de basisbeurs verdwijnt, zouden te veel studenten voor belastingaftrek in aanmerking komen en daardoor zou het Rijk veel geld mislopen. Fiscale weglek, heet dat in het Haagse jargon.
link Wageningen


Dat er bij het 'geen studiefinanciering' stukje wat anders stond had ik natuurlijk ook gezien, vandaar ook dat ik zeg:

Ik weet niet of het ook geldt voor een dergelijke vliegopleiding

Gezien het al dan niet aftrekbaar zijn van studiekosten nogal een verschil kan maken op het totale financiële plaatje, leek het me niet verkeerd de verandering hier te benoemen.
Een belletje naar de belastingdienst om duidelijk te krijgen hoe een en ander nu werkelijk zit kan nooit kwaad.
 
Laatst bewerkt:
Veel modulaire opleiders zijn behoorlijk flexibel wat betreft lessen in de avonduren of het weekend. Je instructeur is veelal bereid om tot sluitingstijd van het veld en op zaterdag en zondag les te geven. Mijn ervaring is dat daar wel een mouw aan te passen is, als je doordeweek overdag niet beschikbaar bent.

Ik heb wel gelest op koninginnedag, bevrijdingsdag, etc. Dat soort gekke dagen.
 
Al aan de goedkoopste optie gedacht; de luchtmacht?

Alles wordt voor je betaald en vanaf het begin van de opleiding krijg je een salaris(je).
 
Terug
Bovenaan