Ombouwen naar glass

Heeft iemand ervaring met het ombouwen naar glass cockpit. Ik overweeg mijn traditionele VFR stack te vervangen voor glass. Betreft een C172. Krijg verschillende indicaties. Wil graag een volwaardige IFR kist (incl. AP) Welk bedrijf? Garmin of Aspen? Etc. Ben benieuwd naar eventuele input..

Gr
JB
 
Heb al wel eens zitten kijken naar Garmin vs. Aspen voor de Mooney, maar Aspen scheelt wel aardig in kosten t.o.v. Garmin. Dingen als het uploaden van je vliegplan vanaf je iPad moet je dan missen en Garmin ziet er gewoon netjes uit. De Mooney is nu overigens al IFR, ik wil nu de Kunstmatige Horizon en de HSI vervangen door één zo'n Aspen unit. Het blijft een karrevracht aan geld... Hik er dus een beetje tegenaan.

Heb gesproken met Maurice bij I.A.S. op Teuge, hij weet er aardig wat van ;-)
 
Laatst bewerkt:
Heb al wel eens zitten kijken naar Garmin vs. Aspen voor de Mooney, maar Aspen scheelt wel aardig in kosten t.o.v. Garmin. Dingen als het uploaden van je vliegplan vanaf je iPad moet je dan missen en Garmin ziet er gewoon netjes uit. De Mooney is nu overigens al IFR, ik wil nu de Kunstmatige Horizon en de HSI vervangen door één zo'n Aspen unit. Het blijft een karrevracht aan geld... Hik er dus een beetje tegenaan.

Heb gesproken met Maurice bij I.A.S. op Teuge, hij weet er aardig wat van ;-)

Hier precies hetzelfde. Aspen Evolution is verreweg de goedkoopste van de TSO'd (IFR) PFD/MFDs, nog het meest plug-and-play van allemaal. Maar ja, het is ook dan nog steeds een smak geld.
Plus, onze Comanche is een klassieker, en zo'n panel boordevol klokjes past daar wel bij. Geen probleem voor wie nog in de niet-glass tijd heeft leren vliegen... maar ja, dan zie je weer eens zo'n Evolution upgrade in een Comanche en denk je: dat staat toch niet verkeerd...:)
 
vandaag contact gehad met JP avionics en ASP. Toevallig was JP avionics in Lelystad dus even gelijk de kist bekeken om na te gaan wat de mogelijkheden zijn.

Ik krijg nog offertes maar prijzen zijn idd niet normaal 70k tot 80k

JP heeft een duidelijke voorkeur voor Aspen ipv Garmin omdat deze beter communiceert met GPS en AP (Meer mogelijkheden) en belangrijk een aparte batterij per unit. in tegenstelling tot de garmin die 1 voeding heeft en dus op beide schermen zwart beeld geeft als er geen voeding meer is. Verder gaven ze het advies een minder uitgebreide update te overwegen. De klokjes houden maar wel volledig IFR uitrusten.

ASP kwam met een offerte voor Garmin maar zonder verdere motivatie.

we hebben wat om over na te denken.
 
Heb al wel eens zitten kijken naar Garmin vs. Aspen voor de Mooney, maar Aspen scheelt wel aardig in kosten t.o.v. Garmin. Dingen als het uploaden van je vliegplan vanaf je iPad moet je dan missen en Garmin ziet er gewoon netjes uit.

Deze statement is incorrect. Het uploaden van je vliegplan gaat naar de GPS, dit kan, met de juiste opties met de Garmin GNS en GTN series, en met de Avidyne IFD series. De GNS / GTN / IFD communiceert vervolgens het flight plan naar de Aspen (of G500/G600)

De Mooney is nu overigens al IFR, ik wil nu de Kunstmatige Horizon en de HSI vervangen door één zo'n Aspen unit. Het blijft een karrevracht aan geld... Hik er dus een beetje tegenaan.

Vergeet niet dat je altijd een backup kunstmatige horizon moet houden (zowel met de Garmin als Aspen schermen). In veel gevallen is het dus verstandig om de huidige horizon, als deze goed werkt als backup te houden. In sommige gevallen is hij ook benodigd voor de autopilot. Hoewel er wel weer opties zijn om de autopilot van stand informatie te voorzien uit de PFD. Deze opties kosten ook weer geld, dus als de huidige horizon goed werkt, is het gebruiken van de huidige horizon als backup instrument vaak een beter oplossing.

Een aantal dingen die mooi zijn van Aspen is dat het systeem te upgraden is, je kunt instappen met een VFR model (ook geschikt en toegelaten voor enroute IFR) en doorgroeien naar PRO PLUS model. De hardware en wiring hoeft maar één keer gedaan te worden, de rest zijn software updates. Wat ze ook netjes doen is dat deze stap voor stap upgrade niet duurder is dan in één keer een PRO PLUS installatie. Je wordt dus niet gestraft als je een wat kleiner budget hebt, of beloond als je een groter budget hebt. Wel zo fair.

Daarnaast de backup / redundancy opties. De G500 heeft geen backup batterij. Electrical failure betekend ook PFD / MFD uit.
Één scherm, dus ook geen MFD naar PFD reversal, en slechts één voeding in plaats van twee, standaard GPSS, minder losse boxjes die over het hele vliegtuig zitten dus significant minder installatie kosten.

De Garmin G500 heeft ook voordelen, de voornaamste een grote en mooier display.

Jesse (van JP Avionics)
 
Wij hebben al aardig wat redundantie, maar allebei onze AH's zijn vacuum. Dus wij zijn wel geinteresseerd in de Garmin G5. Is natuurlijk nog geen glass, laat staan synthetic vision.
 
Terug
Bovenaan