Heb al wel eens zitten kijken naar Garmin vs. Aspen voor de Mooney, maar Aspen scheelt wel aardig in kosten t.o.v. Garmin. Dingen als het uploaden van je vliegplan vanaf je iPad moet je dan missen en Garmin ziet er gewoon netjes uit.
Deze statement is incorrect. Het uploaden van je vliegplan gaat naar de GPS, dit kan, met de juiste opties met de Garmin GNS en GTN series, en met de Avidyne IFD series. De GNS / GTN / IFD communiceert vervolgens het flight plan naar de Aspen (of G500/G600)
De Mooney is nu overigens al IFR, ik wil nu de Kunstmatige Horizon en de HSI vervangen door één zo'n Aspen unit. Het blijft een karrevracht aan geld... Hik er dus een beetje tegenaan.
Vergeet niet dat je altijd een backup kunstmatige horizon moet houden (zowel met de Garmin als Aspen schermen). In veel gevallen is het dus verstandig om de huidige horizon, als deze goed werkt als backup te houden. In sommige gevallen is hij ook benodigd voor de autopilot. Hoewel er wel weer opties zijn om de autopilot van stand informatie te voorzien uit de PFD. Deze opties kosten ook weer geld, dus als de huidige horizon goed werkt, is het gebruiken van de huidige horizon als backup instrument vaak een beter oplossing.
Een aantal dingen die mooi zijn van Aspen is dat het systeem te upgraden is, je kunt instappen met een VFR model (ook geschikt en toegelaten voor enroute IFR) en doorgroeien naar PRO PLUS model. De hardware en wiring hoeft maar één keer gedaan te worden, de rest zijn software updates. Wat ze ook netjes doen is dat deze stap voor stap upgrade niet duurder is dan in één keer een PRO PLUS installatie. Je wordt dus niet gestraft als je een wat kleiner budget hebt, of beloond als je een groter budget hebt. Wel zo fair.
Daarnaast de backup / redundancy opties. De G500 heeft geen backup batterij. Electrical failure betekend ook PFD / MFD uit.
Één scherm, dus ook geen MFD naar PFD reversal, en slechts één voeding in plaats van twee, standaard GPSS, minder losse boxjes die over het hele vliegtuig zitten dus significant minder installatie kosten.
De Garmin G500 heeft ook voordelen, de voornaamste een grote en mooier display.
Jesse (van JP Avionics)