oefenvraag

ojjo29

New member
Iemand die me uit kan leggen hoe ik dit kan uitrekenen?

oefenvraag uit een ATPL cursus:

Your mach no increases from 0.63 to 0.83 and your TAS increases by 120 kts.
If the temperature deviation is +3 deg C what is your flightlevel?


:confused:


Alvast bedankt :)
 
OK let op:

1. Zorg dat alle eenheden in SI eenheden staan. Je verschil in TAS wordt dan (120*1,852)/3,6=61,73 m/s.

2. Een verschil van 0,2 Mach komt overeen met 61,73 m/s waaruit volgt dat je geluidssnelheid ter plaatse gelijk is aan a=(61,73/0,2)=308,67 m/s

3. Je geluidssnelheid a is teven gelijk aan de wortel van de verhouding tussen de specifieke warmten van de lucht waarin je vliegt (gamma), de gasconstante (R) en de totale temperatuur in Kelvin. De temperatuur op je vlieghoogte is dus
(308,67^2)/(1,4*287)=237,12 K

4. Standaard is je temperatuur op zeeniveau 15 graden celcius. In jouw voorbeeld is het 18 graden celcius omdat jij een verschil van +3 graden aangeeft. Dit komt overeen met 18+273=291 K

5. Je weet hopelijk ook dat per 1000 m stijgen je temperatuur met 6,5 graden afneemt. Je temperatuursverschil is 291-237,12=53,88 K. Dit betekend dat je 53,88/6,5= 8,289 km hoog zit.

6. 8,289 km = 8829 m. 1 foot =0,3048 m. Ergo je zit op 8289/0,3048= 27195 feet. een flightlevel is honderd feet. Dus je zit op FL 272 ongeveer.

Laat even weten of je het antwoord hebt en of ik juist zit. Veel succes.

Stefan
 
Je hoeft niet perse in een F16 te vliegen daarvoor hoor. Ik heb hier een boekje met performance tabellen van de Boeing 767 waarin staat dat je TAS 479 knopen moet bedragen op FL 270 bij 420000 lbs.
Mach 0,83 komt in dit geval overeen met 0,83*308,67=256,19 m/s. Dit is gelijk aan (256,19*3,6)/1,852=498 kts.
Als je dus even een iets zwaardere kist voorstelt die je tot aan het gaatje perst haal je dat best. Ik verwacht alleen wel dat het vliegtuig onderhand wel zijn kritisch Machgetal heeft bereikt en dat je met een gewoon verkeersvliegtuig echt niet veel harder moet gaan. Anders krijg je last van shockstall.
 
Vers uit het brein..(net met ATPL bezig :cool: ) en eigenlijk het zelfde als citation;

Het is een mach increase van 0.20 en een tas increase van 120.
Dit geeft een local speed of sound van 600 kts (LSS=TAS/Mach)
Dan kun je de temp. op die hoogte berekenen door de formule:

LSS = 38.95*√T

T= Absolute temp = (600/38.95)² = 237K staat gelijk voor -36 graden celcius.
Daar tellen we 15 graden bij op omdat er vanuit ISA wordt gerekend, + 3 voor de deviatie. kom je op -54 graden. Hoogte zou dan zijn : 54/2*1000 = FL270
(54 delen door 2 omdat de temp. standaard 2 graden per 1000ft lager wordt)

M
 
Stefan, I'm in awe, een bijzonder indrukwekkende berekening.
In mijn cursus wordt de manier van rekenen zoals Cloud Buster die gebruikt gehanteerd. Het enige dat ik niet begrijp, en dat is essentieel zo blijkt nu, WAAROM moet je het VERSCHIL tussen de twee mach-getallen gebruiken?
Ik ben vrolijk met 0,83 aan het rekenen geslagen...:wegkwijt:
 
Ik moet zeggen dat de methode van Cloud Buster mij weer vreemd voorkomt. Ik doe Aviation in Amsterdam en wij doen alles in SI eenheden. Dus ik moet wennen aan jullie methode.
Maar wat betreft jouw vraag, het gaat dus om de verhouding. Als je weet dat 0,2 Mach een snelheidsverschil van 120 kts vertegenwoordigd, dan is Mach 1 gelijk aan 5 keer dat verschl van 120 kts.

V= 120 ?
M= 0,2 1,0

Even kruislings vermenigvuldigen en je kan dus bewijzen wat het antwoord is.

Ik moet wel zeggen dat die methode behoorlijk onnauwkeurig is. Als ik Cloud Buster zijn berekening en mijn berekening zonder afronden uitvoer, dan kom ik op FL 272 en hij op FL 269. Dat is een niet inbelangrijk verschil in vlieghoogten. En bovendien: waarom moet/zou je in feet rekenen. We leven toch in Europa?
 
Hey stefan zou je voor mij nog een stukje van jou berekeningen willen toelichten? Namelijk bij puntje 3; waar komt het stukje ..(1,4*287).. precies vandaan? Waar staan deze getallen voor?
Is trouwens een leuke opgave :)
 
Stefan,
Wat DOM van mij, tuurlijk nu zie ik het, dat ik daar zo overheen kan lezen, lagere schoolwerk. Pffff. :bwah: Heel erg bedankt!

Die andere methode staat ook bij mij in de boeken.
Die gebruikt twee formules voor het berekenen van Mach:

LSS= 38.94 x wortel T (waarbij T=temp in K)

Mach= TAS / LSS.

Het antwoord wat je gaf was trouwens correct, 1 van de multiple choice antwoorden was FL270. De rest wijkt te veel af.

Wat zijn SI eenheden?
 
Terug
Bovenaan