Oefenopgave meteo

unartic

New member
In het boek Meteorologie van Ben Vrijhof staat een oenopgave:

U vliegt op 9000ft, De OAT= -35 graden, QNH=1032hPa. De opgave is in feit om de true altitude te berekenen.

Volgens de uitleg van de oefenopgave is de True alt: 7850ft:
Tisa op 9000ft -3C, Dus een afwijkint tov ISA = -32 graden
32/10x4= een afwijking van -12.8% tov 9000ft

Volgens mij klopt dit niet:
De Tisa van -3C wordt berekend door 15 - (9000/1000x2)
echter wordt er dan van uitgegaan dat de 9000ft een pressure altitude is. Wat ik niet uit de opgave opmaak.

Volgens mij moet het zijn:
Pressure alt = 9000ft + ((1013 - 1032) x 27ft) = 8487ft

Tisa is dan -2 graden en de true altitude wordt dan: 7230ft

Graag jullie visie. Klopt de opgave/antwoord niet of zie ik iets over het hoofd.
 
Hallo unartic

Ik heb ook 7850.

Hoe kom ik eraan? Het is idd isa -32 maw per 1000 voet heb je 128 (32*4) voet verschil. Dus op 9000 voet heb je 128 * 9 = 1152 voet verschil. 9000 - 1152 = 7848 voet. Afgerond 7850.

Ik hoop dat het duidelijk is.
 
De 9000 voet is ook een pressure altitude. Dat is immers wat je afleest op je (druk)hoogtemeter, ingesteld op QNH. Jij doet alsof je op FL90 vliegt.
 
Pressure Altitude is 9000 feet.

Aangezien je OAT lager is, betekend dus dat je True zowiezo lager is.

Makkelijkere formule die ik gebruik is:

4x ft in duizend ( 9 in dit geval ) x OAT verschil ISA= is verschil totaal hoger of lager. In dit geval lager.

Dus:

4 x 9 x 32 = 1152 ft.

Die 4 had iets te maken met 4% van iets. Weet zo even niet uit mn hoofd met wat. Maar dat is een vast getal.

Dassault zegt eigenlijk hetzelfde, maar ik heb het zo even verteld wat wat precies is en hoe je de formule heel makkelijk kunt onthouden.

Ook kun je dit berekenen met je Flight computer.
Je zet bij Pressure altitude 9 ( Dat is kleine schermpje.)tegenover je OAT.
Vervolgens kijk je naar de 90 innerscale > staat voor pressure altitude en dan naar outerscale. Dan lees je ook af iets meer dan 7800. Dan zie je meteen antwoord wat meeste overeen komt met je Multiple choice vragen.

Succes met je altimetrie.
 
Ik denk dat deze vraagstelling beter geformuleerd had moeten worden. Goed om te weten is dat als men spreekt over pressure altitude (PA) dan dit tov van QNE 1013 is en NIET tov QNH! Wordt er enkel over een altitude gesproken dan is dat tov MSL (dus QNH)

Stap1
Allereest is het belangrijk dat je voor correcties altijd vanuit ISA gaat starten. De PA (t.o.v 1013) is 9000 ft dus FL90. De ISA deviatie is dus (15-18=-3) -32.

Stap 2
De temp correctie is: 4 * isa dev * PA/1000. Sommige rekenen dit uit middels een percentage. Mijn methode (4*-32*9) - 1152ft.

Stap 3
9000-1152= 7848 ft. Let op!! Dit is tov 1013 hpa en dus niet tov MSL (1035 hpa)

Stap 4
Verschil in druk is 19 hpa * 27ft. Dus totaal 513 ft. Deze moet er nog bij opgeteld worden om true alt te krijgen.

Stap 5
9000-1152+513= 8361 ft! TRUE ALT
 
Laatst bewerkt:
Gezien de vraagstelling denk ik dat ze een altitude bedoelen. Dus 9000 ft MSL tov 1032 hpa. Concept blijft hetzelfde maar iets andere getallen.

Stap 1
Ook nu eerst weer van een ISA situatie uitgaan. Wat is de PA?
Die is ook hier 19 * 27 = 513 ft. De PA is dus 9000-513. Laten we er dus 8500 ft van maken (FL85)

Stap 2
Op basis van 8500 gaan we de temp correctie maken dus zoals voorheen. De ISA deviatie is nu
-33 graden. 4*-33*8.5= -1122 ft.

Stap 3
8500-1122= 7378 ft. Ook dit is tov 1013 en moet dus nog naar MSL gecorrigeerd worden!

Stap 4
7378+513= 7891 ft TRUE ALT.

Ik denk aan het antwoord te zien dat ze deze methode in gedachte hadden!

Grts
 
Laatst bewerkt:
Gezien de vraagstelling denk ik dat ze een altitude bedoelen. Dus 9000 ft MSL tov 1032 hpa. Concept blijft hetzelfde maar iets andere getallen.

Stap 1
Ook nu eerst weer van een ISA situatie uitgaan. Wat is de PA?
Die is ook hier 19 * 27 = 513 ft. De PA is dus 9000-513. Laten we er dus 8500 ft van maken (FL85)

Stap 2
Op basis van 8500 gaan we de temp correctie maken dus zoals voorheen. De ISA deviatie is nu
-33 graden. 4*-33*8.5= -1122 ft.

Stap 3
8500-1122= 7378 ft. Ook dit is tov 1013 en moet dus nog naar MSL gecorrigeerd worden!

Stap 4
7378+513= 7891 ft TRUE ALT.

Ik denk aan het antwoord te zien dat ze deze methode in gedachte hadden!

Grts

Zag die QNH even over het hoofd. :biertje:
 
Terug
Bovenaan