Nut Ishihara test (kleurzien)

shevhenco

New member
Hallo allemaal,

Eerst even voorstellen; ik ben Henco en heb plannen om in de toekomst bij MAF (Mission Aviation Fellowship) te gaan vliegen. Hiervoor heb je op z'n minst CPL/IR nodig. Daarom heb ik afgelopen week m'n Medical Class 1 ondergaan.

Tot mijn grote verbazing werd ik "in principe" afgekeurd omdat ik de Ishihara test niet haalde. Van de 10 plaatjes die ik te zien kreeg had ik er 4 fout. De keurend arts heeft me aangegeven dat ik de mogelijkheid heb om een uitgebreid onderzoek te laten doen met onder andere de Anomaloscoop en/of een lantaarntest, maar hij gaf me niet veel kans om er dan alsnog doorheen te komen.

Ik lees regelmatig berichten op dit forum en ben er zo achter gekomen dat er meer mensen op hun keuringsdag achter kwamen dat ze "kleurenblind" zijn. Van deze mensen zijn er een aantal die naar het uitgebreide onderzoek wel zijn goedgekeurd, en een aantal die niet zijn goedgekeurd. Op internet is ook een grote hoeveelheid documentatie te vinden over de nauwkeurigheid van de Ishihara. Bijna overal komt uit dat de Anomaloscoop de meest betrouwbare uitslag geeft.

Daarom vraag ik me ten zeerste af waarom er bij de vliegmedische keuring nog steeds gebruik wordt gemaakt van de Ishihara. Wetenschappelijk is aangetoond dat deze test met name geschikt is "om mogelijke kleurenblindheid te herkennen". Het kan dus voor komen dat kleurenblinden de test wel halen, en niet kleurenblinden de test niet halen. Zo ken ik een voorbeeld van een kleurenblinde die de test thuis heeft zitten oefenen en wist dat hij 74 moest zeggen als hij 21 zag. Daarnaast zijn er dus mensen die afgekeurd worden, terwijl ze later bij de Anomaloscoop of lantaarntest worden goedgekeurd.

Daarbij komt nog dat ik me afvraag in hoeverre kleurenblindheid een gevaar in de cockpit zou kunnen opleveren. Ik vind het nogal zwart-wit (leuke woordspeling) om iemand die een milde vorm van kleurenblindheid heeft maar nog steeds uitstekend fel rood van bruin-rood kan onderscheiden, wordt afgekeurd. Kijk, als iemand het verschil tussen rood en bruin niet ziet is het begrijpelijk dat afkeuring volgt. Maar je kan toch niet iemand zijn droom ontnemen als hij volgens de diverse testjes kleurenblind is, maar in werkelijkheid kan zien als een roofvogel?

Na de afkeuring heb ik een paar dagen bedenktijd aangevraagd. Inmiddels heb ik besloten dat ik voor de Anomaloscoop en eventueel lantaarntest ga. Simpelweg omdat ik niet geloof dat ik kleurenblind ben. De afgelopen dagen heb ik er samen met m'n vrouw en een aantal vrienden goed op gelet. (zij halen de Ishihara wel allemaal). Ik zie alle rode en groene kleuren, we hebben een test gedaan met minstens tien verschillende kleuren rood en groen, ik kan ze allemaal probleemloos van elkaar onderscheiden. Ook kleuren die heel dicht tegen elkaar liggen zie ik prima. Ook de online Anomaloscoop (http://www.colblindor.com/rgb-anomaloscope-color-blindness-test/) haal ik foutloos. (Ik weet dat de beeldscherminstellingen, etc meespelen). Het enige dat ik tot nu toe niet haal: De Ishihara.

Aan de medeforummers heb ik de volgende vragen:

1. Wat vinden jullie nu eigenlijk van de Ishihara, wat zijn jullie eigen ervaringen? Is die test wel echt representatief? Zou de Ishihara er niet uit moeten en gewoon iedereen naar de Anomaloscoop?

2. Vinden jullie dat er gradaties in kleurenblindheid moeten worden aangebracht (of zijn die er al en heb ik iets gemist)?

3. Voor de mensen die de Anomaloscoop hebben gedaan, kan je vertellen wat er precies gaat gebeuren (Ik voel me wel wat onzekerder nu ik die Ishihara niet haal). Is de bovenstaande link een goede weergave - qua kleuren - van wat er in werkelijkheid gebeurd?

4. Kunnen mensen mij iets meer vertellen over de lantaarntest? Ik kan daar weinig info over vinden.


Ik zal jullie uiteraard op de hoogte houden van de uitslagen die ik zal krijgen vanuit de Anomaloscoop / lantaarntest.
 
Ik kan geen inhoudelijk antwoord geven op de verschillende soorten kleurenblindheidstesten. Simpelweg omdat ik daar geen kennis over heb.

Wel een kleine noot met betrekking tot kleurenblindheid en het mogelijke gevaar ervan. Er zijn gradaties is, zo mag je met een Klasse 2 medical al 'meer kleurenblind' zijn. Het gaat hier echter om een medical voor commerciële operaties.
Een van de situaties waarin de kleurenblindheid een probleem geeft is wanneer je lichte vormen van hypoxia krijgt(zuurstoftekort). In principe heb je hier vanaf 3000 voet al last van en een van de eerste zaken die beïnvloed wordt is het kleuren zien. Zelf heb ik het meegemaakt in een hypobare tank waar we even op 28.000 voet mochten 'ademen'. Je ziet dan alleen nog maar zwart-wit voor je K.O. gaat. De gemiddelde druk in de cabine van een verkeersvliegtuig is toch al met gemak 8000 voet. Vervelend gaat het dan worden als er al nuance verschillen gaat optreden in kleuren(er wordt heel veel met kleurtjes gewerkt in cockpits).
Ook in lage lichtcondities(nacht) manifesteert kleurenblindheid zich al sneller.

Succes met de testen, hoop voor je dat het meevalt.
 
Er zijn zeker gradaties in kleurenblindheid. ik ging voor mn medical class I naar schiphol, en daar haalde ik 2 van de ishihara tests niet waarna er een uitgebreid onderzoek plaatsvond. Conclusie: een lichte vorm van 'geel' kleurenblindheid, maar wel gewoon mn medical gekregen. (bij mijn weten de enige toelaatbare vorm van kleurenblindheid).
Een uitgebreid onderzoek heeft wel degelijk zin omdat de ishihara niet waterdicht is. als was het maar om je gemoedsrust te krijgen. (had ik maar een uitgebreid onderzoek gedaan etc.)

Ik heb daarna een brief van de arts gevraagd zodat ik bij een eventuele herkeuring elders kon aantonen dat ik in een uitgebreid onderzoek goed verklaard was.


Bij de uitgebreide test kreeg ik, voor zover ik me kan herinneren wat ze allemaal gedaan hebben, heel kort een gekleurde vlek te zien waarna ik moest aangezen welke kleur ik gezien dacht te hebben. Ze hebben ook nog een andere test afgenomen, maar ik ben vergeten hoe die precies in elkaar stak.

Weet niet of je er iets aan hebt maar dit is mijn ervaring + My 2 cents

greets en veel succes toegewenst, Final
 
Laatst bewerkt:
Ishihara test is heel simpel uit te voeren en hartstikke goedkoop. Tevens heeft het een hoge sensitiviteit! Qua "prijs-kwaliteit" ideaal.

Andere testen zijn aanvullend en kosten extra centjes! Niet te vergeten, er is geen enkele test waarmee je 100% alles kunt aantonen cq uitsluiten!
 
Airworkers,

Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Het is zo'n wazige situatie waarin ik zit. Ik ben 26 jaar, nog nooit iets gemerkt van kleurenblindheid, en dan krijg je op je medical te horen dat je kleurenblind bent. Sinds ik het weet let ik er natuurlijk extra op, maar ik kan echt geen bevestiging vinden. Fel rood is bij mij gewoon fel rood. Fel groen is fel groen. Ik zie alle verschillen tussen bruin/rood en groen/bruin gewoon goed.

Ik heb dan ook alle vertrouwen in de anomaloscoop, maar aan de andere kant blijft er toch de onzekerheid voor nieuwe verrassingen. Hopelijk kan ik mezelf snel laten testen.

Zijn er hier mensen die de anomaloscoop hebben gedaan? Komt dit een beetje overeen met deze: http://www.colblindor.com/rgb-anomaloscope-color-blindness-test/ ??
 
Hey shevhenco!

Ik vroeg mij inderdaad af, aan de hand van jouw andere Post, of het nodig is dat je je hier zo druk maakt met de JAA-Medical. Ik weet niet precies wat de eisen zijn in Amerika, maar zover ik weet heb je voor je werk als MAF-piloot toch alleen je amerikaanse FAA CPL nodig?

Als je het amerikaanse Medical wel kunt krijgen, dan zou je niet eens de duurdere nederlandse JAA opleiding hoeven doen, maar de over het algemeen goedkopere FAA-versie.

Ervaring opdoen in amerika als leraar is, met de juiste visa, ook makkelijker en ik denk, gezien de werkomstandigheden in Afrika, wel aan te bevelen.

Theorie-examens voor de amerikaanse brevetten kun je (of kon je, ik ben daar niet meer zo up-to-date) zelfs in Nederland, danwel Europa, vooraf halen.

Ik ben benieuwd hoe ver je komt. Ik heb er zelf ook vaak aan zitten denk voor de MAF te werken, maar daar ik niet erg kerk-vast ben, en ook niet direct op de benodigde sponsoring kan rekenen, is 'm dat niet geworden. (al is dat misschien een erg makkelijke uitreden)

Succes iig.
 
Ja, na 2001 is er veel veranderd. Daarvoor was het in ieder geval vrij makkelijk.
Aan de andere kant, hoe doen al die Au pairs dat dan? Die werken toch ook gewoon een jaar op eoa visum?

Misschien (ik garandeer niets) kun je eerst 1 jaar met een studie-visum je brevetten halen, en daarna (dmv een tijdelijke werkvergunning zoals de gemiddelde au pair) een jaar ervaring opdoen. Als je een goede vliegschool vind (Je hebt een jaar de tijd er 1 te vinden die je wil overnemen) kun je in 1 jaar redelijk wat uren sprokkelen.

Ik zat er vóór 2001, dus hoe het nu loopt, weet ik ook niet. Maar het is misschien een mogelijkheid er naar te kijken. In Europa als vlieginstructeur aan de slag gaan, is op z'n minst onrendabel, als je al ergens mag blijven.
 
Hey Variatie,

Ik kan inderdaad gewoon een FAA brevet halen. Maar dat is een stuk ingewikkelder dan gewoon in Nederland. In de eerste plaats wil ik graag blijven werken tijdens mijn opleiding, zodat ik die (deels) zelf kan bekostigen. Daarnaast is het allemaal wat gemakkelijker wat betreft sponsoring als mensen je gezicht regelmatig zien. Daarbij komt nog dat er tegenwoordig een hele goede vliegschool in Nederland zit, die piloten speciaal voor MAF opleidt (www.missionatc.nl). Allemaal punten waarom ik liever in Nederland m'n brevet haal. Tenslotte kan het ook nog handig zijn als ik het na een jaar of 15 heb gezien bij MAF en wat anders wil. Met een FAA kom ik dan vanuit Nederland volgens mij niet zo snel in aanmerking bij een airline.

Als ik uiteindelijk niet door de medical komt ligt er al wel een plan B klaar, namelijk PPL in Nederland halen en daarna voor CPL naar USA of Australie. Maargoed, ik heb op zich wel vertrouwen in de medical hier. Dus voorlopig wil ik daar niet aan denken.
 
Ok, begrijpelijk!

Ik heb even de website die je noemde doorgelezen. Maar op het moment leiden ze nog niet op voor CPL? Of is de website alweer verouderd (Kan goed zijn, gaat soms snel)?

In ieder geval, over een jaar of 15 zit de wereld alweer heel anders in elkaar. Wat betreft medicals enzo (en hopelijk wat banen in de luchtvaart betreft, ook..). Al is het inderdaad op zich wel een goed idee dat nu allemaal netjes voor elkaar te hebben, en eventueel geldig te houden, dan kan er het minste misgaan.
 
Je zal MAF echt alleen uit overtuiging moeten doen, als carriere stap is het niet geweldig. Je vliegt alleen Single Engine en je zal bijna nooit IFR vliegen.
Landen zoals Papoea Nieuw Guinea is geen IFR systeem. Je vliegt alleen maar op GPS.
Airlines zijn niet op zoek naar een paar duizend uur SE tijd.

Ik heb trouwens eens op de website van MAF gekeken, de aananme eisen zijn niet mals; Pilot & Mechanic vragen ze 400 uur TT.
Voor alleen Piloot vragen ze 1000 uur waarvan maar 500 CFI mag zijn.
Met dit soort eisen houden ze de "time-builders" een beetje buiten de deur.

Mission ATC doet voorlopig alleen PPL volgens hun website.

BTW, de eisen voor kleuren blindheid zijn in de VS gelijk aan Europa.
Niet alles is "makkelijker" in de VS. Je mag hier een grotere correctie hebben maar op kleuren zijn ze net zo "happig" als in Europa.

Hier wat meer info over de Ishihara:
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.101.797&rep=rep1&type=pdf
 
Hey Europe-American,

Het klopt, vliegen voor MAF doe je alleen vanuit een stellige geloofsovertuiging. Als je die niet hebt wordt je niet eens aangenomen. Het gaat me ook niet om de carierre, ik heb die overtuiging. Single Engine, geen IFR, ik weet het allemaal. Ik ken ook de eisen van MAF, dat wordt ook een drempel. Maar er zijn zo manieren om dat te bereiken. Mission ATC begint in 2012 met CPL opleidingen.

Verder is het inderdaad nog even afwachten hoe het gaat met m'n Medical. Ik verwacht zelf een zeer lichte vorm van kleurenblindheid, maar dat weet ik pas echt na de test. Ik houd jullie op de hoogte!

Bedankt voor de link Europe-American.


Je zal MAF echt alleen uit overtuiging moeten doen, als carriere stap is het niet geweldig. Je vliegt alleen Single Engine en je zal bijna nooit IFR vliegen.
Landen zoals Papoea Nieuw Guinea is geen IFR systeem. Je vliegt alleen maar op GPS.
Airlines zijn niet op zoek naar een paar duizend uur SE tijd.

Ik heb trouwens eens op de website van MAF gekeken, de aananme eisen zijn niet mals; Pilot & Mechanic vragen ze 400 uur TT.
Voor alleen Piloot vragen ze 1000 uur waarvan maar 500 CFI mag zijn.
Met dit soort eisen houden ze de "time-builders" een beetje buiten de deur.

Mission ATC doet voorlopig alleen PPL volgens hun website.

BTW, de eisen voor kleuren blindheid zijn in de VS gelijk aan Europa.
Niet alles is "makkelijker" in de VS. Je mag hier een grotere correctie hebben maar op kleuren zijn ze net zo "happig" als in Europa.

Hier wat meer info over de Ishihara:
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.101.797&rep=rep1&type=pdf
 
Tijdens het surfen op internet vond ik dit interessante artikel: http://www.colblindor.com/2010/02/2...al-requirements-for-professional-flight-crew/

Een commissie van de CAA en de FAA hebben gezamenlijk onderzoek gedaan naar de kleurenblindheidstesten die op dit moment worden gedaan, ten opzichte van de huidige eisen die zouden moeten gelden in de moderne cockpit (als voorbeelden zijn de A321 en de B757 genomen).

Conclusie: 35% van de mensen die nu worden afgekeurd op kleurenblindheid zijn gewoon vliegveilig. En de nieuw ontwikkelde test zorgt ervoor dat andere testen overbodig worden.

Het artikel is van vorig jaar, mijn vraag is waarom deze Color Assessment & Diagnosis Test nog niet wereldwijd is geimplementeerd?! Ik zou er in ieder geval met gemak doorheen komen :-(
 
Laatst bewerkt:
Over het algemeen doen dit soort wijzigingen in regelgeving er erg lang over. Nu extra lang omdat er ook overgegaan wordt naar een nieuwe organisatie(JAA -> EASA)
 
Heel veel succes met je anomaloscoop test binnenkort!
Ik vind het een prachtig gebaar dat je dit wilt doen om bij de MAF te vliegen, en dat je het niet direct als carriére stap ziet.
Daar is heel wat voor nodig denk ik...
 
Terug
Bovenaan