Norwich (EGSH)

Bobo

Veteran
Afgelopen weekeinde met mijn dochter een nightstop Norwich gedaan. Ik probeer minstens een keer per jaar naar het VK te gaan, ik vind het een geweldige GA bestemming, Londen, Oxford, Duxford, Cambridge deden we al eens aan, maar een voor de hand liggende plaats als Norwich daar was ik nog nooit. Tijd om eens te gaan. We vlogen IFR met de DA40NG via Rotterdam om uit te klaren voor de Douane. Het weer voor de heenweg was CAVOK en het weer voor de terugweg ook, al kwam er een flinke wind uit 320 te staan. Lekker voor en-route, maar minder lekker voor de landingen op EHRD (baan 24) en EHTE (baan 26). We besloten te gaan en filden IFR naar Rotterdam, Dutch Mil vectorde ons wat heen en weer, maar ruim binnen het uur stonden we op het platform bij de vliegclub op EHRD.

5BA78206-7446-4387-A158-EBB7856F0DE9.jpeg

Happy Flyers

De tussenstop in Rotterdam verliep supervlot bij de VCR, de KMar stond al te wachten en een korte blik op het paspoort en de GenDec en het was weer gepiept. Nu tijd om de zwemvesten aan te doen voor de oversteek naar Norwich. We namen de directe route met een uurtje boven zee, dus ook een vlot mee voor het geval dat. We kregen onze gefilde departure ende gefilede route (een soort winkelhaak) en konden starten vanaf 24, waar we zojuist ook waren geland. Van Rotterdam Tower, naar Approach, naar Amsterdam en naar London Radar, die ons een short-cut naar onze bestemming gaf.

IMG_1185.jpeg

Zeeland

Voor we het wisten kwam Norwich Approach in beeld en niet veel later werden we geklaard voor een visual voor baan 27. Saxon Air stond al klaar met een marshaller en we moesten nu even wachten op de fuel truck die na een tijdje aan kwam rijden. Met een tweede in zijn kielzog voor de pinautomaat. Fijne service en super vriendelijk, niet eens zo heel duur. 105 pond inclusief de taxi naar het hotel. We reden samen met Ryan die was gestrand met zijn Partenavia en niet meer weg kon vanwege een lekke band. EASA kist en geen EASA monteur op Norwich. Oh man, Brexit.

IMG_1204.jpeg

If you wanna run cool, you've gotta run on heavy fuel...

We zijn meteen Norwich in gedoken na aankomst, winkels waren nog open dus meteen even de sfeer in de binnenstad opsnuiven. Leuk en historisch, bovendien was het zaterdagavond dus de pubs zaten vol kleurrijke Engelsen, je kijkt je ogen uit. We hebben samen in de stad gegeten en vielen daarna moe en voldaan ons mandje in.

De volgende dag waren we bijtijds op en bij dit soort trips proberen we ergens in de stad te ontbijten, dus we hebben optijd uitgecheckt en zijn weer de stad in gegaan voor ontbijt. In de prachtige kathedraal vonden we een mooie plek om wat te eten en onze plannen te maken voor de rest van de dag. TAF van EHRD was niet ideaal trouwens... aardig windje. We maakten een mooie wandeling langs de monumenten en de rivier Wensum en in de middag kwam de stad aardig tot leven met leuke boekenwinkels en cadeau- en antiekzaken.

IMG_1318.jpeg

Norwich centrum, kathedraal als indrukwekkend middelpunt.

Bij de lunch nog even kritisch naar het weer gekeken en de wind op EHRD was wel buiten de limieten van de DA40, zou later wel beter worden. Dus ons vliegplan een uurtje uitgesteld en EDLV als alternate opgegeven, daar is ook Douane en was de wind beter dan in Nederland. Om 16:00 NL tijd waren we weer terug op het vliegveld, net optijd om Ryan nog even uit te zwaaien die inmiddels zelf z'n band had vervangen. De terugvlucht was prima, flinke wind mee en onderweg even kritisch de ATIS uitluisteren. De ATIS wisselde een beetje van kan net, naar kan niet en weer kan net. Met Rotterdam Approach afgestemd dat we 1 poging zouden wagen en als we missed moesten gaan dat we zouden uitwijken naar EDLV. Hadden we dat meteen maar gedaan, want na de - overigens prima - landing was de VCR net vertrokken en moesten we het beste deel van € 500,00 aftikken wij de commerciele handeler op EHRD. We beleefden een geweldig avontuur, dus dat heb ik er niet door laten bederven, maar het was wel zuur. We hebben zoveel mogelijk van de complimentary chocolate opgevreten, weggespoeld met het complimentary bronwater en de complimentary koffie. Maar we moesten vlot naar Teuge, want het ging richting 19:00 en Teuge is om 20:00 echt dicht. Nu was de wind op Teuge ook wel tricky dus onderweg met Dutch Mil dezelfde afspraak gemaakt voordat we IFR cancelden. Mocht het op Teuge niet gaan, dan zouden we IFR weer kunnen oppikken naar EDLV, want die accepteren geen VFR verkeer meer na 20:00, dacht ik. Teuge was lekker bumpy, maar eenmaal boven de baan was de crosswind lekker steady en met flink wat voeten maakte ik de mooiste landing van het weekeinde.

IMG_1269.jpeg

Pulls Ferry, echte Engelse idylle op nog geen 2 uurtjes vliegen van Nederland.

Hier vlieg ik voor, echt een top weekeinde!

Leuke onderneming en een mooi inkijkje in de besluitvorming voor de landingen, altijd een plan B... geweldig om te lezen. Dankjewel voor dit verslag weer!

• Leuk
Waarderingen: Bobo
Dank allemaal. Was trouwens het laatste weekeinde om zonder 'ETA' naar het UK te reizen. Moet de mijne nog aanvragen, maar het kan via een app.

Cool ! Ik mocht ooit eens een van onze toestellen naar de spuiterij op Norwich Airport vliegen (en als passagier met Cityhopper terug) en zag toen aan de overkant van het vliegveld een heel RAF Aviation Museum liggen, daar stond ook een heuse Vulcan tussen. Te weinig tijd tussen landing en vertrek om er heen te gaan, maar wellicht voor een volgende keer.

• Leuk
Waarderingen: Bobo
Terug
Bovenaan