non-trip free circuit breakers

friend

New member
Hallo iedereen,

in het E&E boek van OAT spreken ze over non-trip free CB's, maw CB die je onder foutcondities kan ingedrukt houden om toch het circuit te maken. Kan er iemand vertellen waar deze praktisch gebruikt worden? Heb het al gevraagd aan een aantal piloten die op de lijn vliegen, maar zij konden ook geen voorbeeld geven van een systeem dat door dergelijke CB's beveiligd wordt... wie kan helpen?

Muchos gracios
 
Niemand met een correct werkend brein gaat zomaar in flight getripte CB's resetten; zeker niet ingedrukt houden. Op de grond heb je engineers die zich daarmee bezig houden. In uitzonderlijke omstandigheden kan je een CB een enkele keer te resetten na enige afkoeltijd als je het systeem echt nodig hebt.
We zijn vliegers, geen engineers.
 
Ik had even gegoogled en er stond ergens dat het vaak is bij emergency equipment.
(was weinig over te vinden)
Maar dan vraag ik me toch af waarom dat dan is, niet voor tijdens een vlucht neem ik aan, dat zal wel wat lastig worden om tijdens een emergency situatie terwijl je in de gordels zit én de situtatie te controleren en een CB ingedrukt houden :rolleyes:

Vanwaar de vraag als ik vragen mag?
 
Ik had even gegoogled en er stond ergens dat het vaak is bij emergency equipment.
Ik denk dat we dan allebei op dezelfde site zijn terechtgekomen :)

Vanwaar de vraag als ik vragen mag?
Wel zoals ik zei, ben het tijdens het studeren tegengekomen en kon me niet direct een praktisch voorbeeld voorstellen. Lijkt me ook een beetje raar idd omdat je met een CB juist het circuit wil breaken. Als je hem dan toch gaat overriden kan je er evengoed geen steken.

Wat superpilot vertelt heb ik idd ook van andere piloten gehoord... thanks

Blijft enkel nog het mysterie waar ze die dingen wel gebruiken... :confused:
 
Mischien bij bepaalde ground checks in het onderhoud? Waarbij mischien omstandigheden worden gecreerd waarin een cb normaal zou springen maar waarbij hij gedrukt moet blijven.

Tijdens onderhoud kan het natuurlijk zijn dat bepaalde systemen tegenstrijdige informatie geven wat er weer voor zorgt dat bepaalde cb's zullen springen? Ik weet verder niet veel van deze systemen want ik ben geen avio maar zou het daar niet aan kunnen liggen?

Tijdens onderhoud zijn de motoren bijvoorbeeld van de pylons verwijderd maar toch worden de brandstofpompen getest, is het dan niet zo dat het vliegtuig vanwege de ontbrekende motor zware defecten aan die betreffende motor gaat constateren omdat alle meetapparatuur op die betreffende motor vreemde data of helemaal geen data doorgeeft en zo de cb van de brandstofpompen laat springen?

En het is ook zo dat wanneer een vliegtuig in flight een falend elektrisch systeem heeft dat het het primaire net afsluit van het secundaire net, hier kom ik weer terug op het onderhoud. Kan het vliegtuig door bepaalde ontbrekende componenten niet constateren dat er een fout zit in het elektrisch net en zo het secundaire systeem afsluit? Mischien dat je daarvoor dan zulke cb's kunt gebruiken om dat systeem toch intact te houden.
 
Ik denk dat hier een klein foutje wordt gemaakt in het lezen van de tekst,... bijna alle CB's in onze vliegtuigen zijn namelijk non-trip-free CB's.
Nontrip-free wil alleen maar zeggen dat je de CB kan overrulen en toch het circuit kan sluiten als je zo brave(lees dumb)bent om dat te willen.
Trip-free wil zeggen dat je het circuit simpelweg niet meer gesloten krijgt door de CB te resetten (sounds more like a fuse then doesn't it).

Ik hoop dat je aan deze info iets hebt,... succes met de studie ! ! !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan